تبیان، دستیار زندگی
حتماً تا به حال از پرینترهای لیزری استفاده نموده اید. این پرینترها از سرعت بالا و کیفیت فوق العاده ای در چاپ تصاویر برخوردار می باشند. در این متن می خواهیم شما را با نحوه عملکرد این پرینترها آشنا کنیم. به شکل فوق دقت کنید. نقطه 1 کاغذ و نقطه 2 تونر....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرینترهای لیزری چگونه کار می کنند؟

پرینترهای لیزری چگونه کار می کنند؟

حتماً تا به حال از پرینترهای لیزری استفاده نموده اید. این پرینترها از سرعت بالا و کیفیت فوق العاده ای در چاپ تصاویر برخوردار می باشند. در این متن می خواهیم شما را با نحوه عملکرد این پرینترها آشنا کنیم.

پرینترهای لیزری چگونه کار می کنند؟

به شکل فوق دقت کنید. نقطه 1 کاغذ و نقطه 2 تونر آمیخته شده با سطح کاغذ را نشان می دهد. شکل فوق در حقیقت یک حرف «s» می باشد که توسط تونر (که یک سری رنگ دانه شبیه پودر می باشد) بر روی سطح کاغذ حک شده. پرینتر لیزری این پودر را با استفاده از حرارت و فشار به خورد کاغذ می دهد. در این روش، ذرات تونر ذوب شده و سپس با فشار بر روی کاغذ حک می شوند و به خورد خلل و فرج موجود بر روی سطح کاغذ می روند.

تونر:

تونر در حقیقت نوعی رنگ دانه خشک می باشد که پرینترهای لیزری به جای جوهرهای مایع از آن برای چاپ بر روی کاغذ استفاده می کنند. این پودر بسیار نرم از دانه های بسیار ریز پلاستیک ساخته می شود که دانه های رنگی نیز به آن ها چسبیده باشد.

پرینترهای لیزری چگونه کار می کنند؟

درون یک پرینتر لیزری، تونر که بار منفی دارد ابتدا توسط غلطک پرینتر که بار مثبت دارد جذب می شود. این تونر سپس جذب کاغذ می شود زیرا بار مثبت کاغذ بسیار شدیدتر از غلطک می باشد. این تونر پس از جذب شدن به کاغذ بوسیله غلطک هایی فشرده داغ می شود و لذا ذوب شده و به خورد کاغذ می رود. پرینترهای رنگی لیزری از چهار رنگ تونر برای تولید تمامی رنگ ها استفاده می کنند. این چهار رنگ اصلی عبارتند از آبی، قرمز، زرد و سیاه (CMYK).

شکل زیر اجزاء یک پرینتر لیزری را نشان می دهد:

پرینترهای لیزری چگونه کار می کنند؟

نقاط نشان داده شده در شکل فوق عبارتند از:

1- کامپیوتر تصویر صفحه مورد نظر را به پرینتر می فرستد.

2- کاغذ از مخزن کاغذ به سمت غلطک ها هدایت می شود.

3- لامپ لوله ای مخصوص، به کاغذ در حال عبور بار مثبت می دهد.

4- لیزر با توجه به دستورات رسیده از پردازنده پرینتر خاموش و روشن می گردد.

5- آینه دوار نور لیزر را به سوی درام (غلطک) منحرف می کند.

6- با چرخیدن درام، لیزر تصویر صفحه را خط به خط بر روی آن نقاشی می کند و این امر باعث می شود که نقاطی از درام که به آن ها نور رسیده، بار مثبت به خود بگیرند.

7- تونر که بار منفی دارد بوسیله درام که بار مثبت دارد جذب می گردد.

8- تونر جذب شده و نقاشی شده بر روی درام، کم کم به کاغذ در حال عبور جذب می شود زیرا بار مثبت کاغذ از تونر به مراتب بیشتر است.

9- غلطک ها با فشار و حرارت تونر را به خورد کاغذ می دهند.

10- کاغذ در حالی که هنوز در اثر پرس شدن غلطک ها داغ است از پرینتر خارج می شود.

اولین پرینتر لیزری دنیا توسط شرکت زیراکس ساخته شد.

این پرینتر بسیار گران قیمت بود ولی در سال 1984 اولین پرینترهای لیزری که مخصوص استفاده شخصی بودند به بازار عرضه شدند. امروزه پرینترها انواع مختلفی دارند. یکی از انواع بسیار رایج پرینترها برای مصارف خانگی، پرینترهای جوهرافشان می باشند که از کیفیت مناسب و قیمت کمی برخوردارند.

پرینترهای لیزری چگونه کار می کنند؟

مرکز یادگیری سایت تبیان، تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم: نسرین صادقی