تبیان، دستیار زندگی
میترا داور همچون بسیاری از نویسندگان زن، اغلب زنان را نیز به عنوان ‎شخصیت‌های اصلی داستانهای خود برگزیده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطار در حال حرکت است

قطار در حال حرکت است


میترا داور فعالیت ادبی خود را از سال 1370 و با شرکت در کلاس‌های داستان‌نویسی هوشنگ گلشیری آغاز کرد. او تا کنون آثار متعددی را در زمینه‌ی داستان کوتاه منتشر کرده است و هم‌چنین، یکی از آثار او، تحت عنوان "بالای سیاهی آهوست" جزو 120 مجموعه داستان برگزیده‌ی پس از انقلاب قرار گرفت.

میترا داور در سال 1388 آخرین مجموعه داستان خود را، با عنوان "قطار در حال حرکت است"، روانه‌ی بازار کتاب کرد.


«قطار در حال حرکت است» نوشته میترا داور را باید اثری متفاوت با بسیاری از مجموعه داستان‌هایی که این روزها شاهد انتشار آن‌ها هستیم، به حساب آورد. این داستانها از زبانی یک دست و نثری متمایز با اغلب مجموعه داستان‎های امروزی – که نشان از عدم وسواس نویسندگان آن‌ها در زمینه نثر متن داستانی دارد- برخوردار است. به خصوص اینکه نثر داور، کار شده و حتی از برخی جنبه‎ها پهلو به نثری شعرگونه می زند.

نویسنده‌ی این داستان‌ها با رویکردی جامعه‌شناحتی به شخصیت‎ها، مناسبات میان آن‌ها  و موقعیت‎های داستانی پرداخته، گویی جامعه‎شناسی‎ست ماهر که خوب توانسته با بکارگیری عناصر و ظرفیت‎هایی که داستان‎نویس در اختیار دارد، جامعه‎‎ی داستانی (و به تناسب هریک از این داستان‌ها) بزرگ یا کوچکی را خلق کند. جامعه‎ای که اینجا ایستاست و قطارش تکان نمی‌خورد، با مردمی که انگار حال پیاده شدن از آن را ندارند، احساس حرکت می‎کنند یا می‎خواهند به خود بقبولانند که در حرکتند.

نویسنده‌ی این داستان‌ها با رویکردی جامعه‌شناحتی به شخصیت‎ها، مناسبات میان آن‌ها  و موقعیت‎های داستانی پرداخته، گویی جامعه‎شناسی‎ست ماهر که خوب توانسته با بکارگیری عناصر و ظرفیت‎هایی که داستان‎نویس در اختیار دارد، جامعه‎‎ی داستانی بزرگ یا کوچکی را خلق کند

میترا داور همچون بسیاری از نویسندگان زن، اغلب زنان را نیز به عنوان شخصیت‎های اصلی داستانهای خود برگزیده و به مسایل و معضلات آن‌ها می‎پردازد. زنانی که در مواجهه با دنیایی مردانه در شرایطی دشوار قرار دارند. برای نمونه داستان «حق مساوی» که در واقع، گونه‎ای اعتراض است نسبت به پایمال شدن حق زن در جامعه، به طور مشخص در این داستان از قشر زنان زحمت‌کش کارگر سخن به میان آمده که به ناچار در محیط هایی مردانه کار می‎کنند.

داستان حکایت زنی پا به ماه است که در محیطی مردانه کار می کند و مورد تمسخر همکاران مرد خود قرار می‌گیرد: «به طرف دستشویی راه افتاد. می‌بایست از کنار سالن بسته‌بندی بگذرد. بیش‌ترشان مرد بودند. مدام به او چشم غره می‌رفتند که یعنی جای مردها را شما تنگ کرده‌اید، بروید خونه بنشینید دیگه. چیزی که بار‌ها به او گفته بودند.»

تمام داستانهای «قطار در حال حرکت است» به نوعی از روابط مسخ‌شده‌ی اجتماعی حرف می‌زنند، چنان که خواننده در مواجهه با آن‌ها از خود می‎پرسد که آیا ما خود آن را ساخته‎ایم، چقدر در به وجود آوردن آن سهم داشته‌ایم و آیا واقعاً مجبور به زندگی در آن هستیم؟

میترا داور همچون بسیاری از نویسندگان زن، اغلب زنان را نیز به عنوان شخصیت‎های اصلی داستانهای خود برگزیده و به مسایل و معضلات آن‌ها می‎پردازد. زنانی که در مواجهه با دنیایی مردانه در شرایطی دشوار قرار دارند

داور این بار نیز هم‌چون دیگر آثارش در خلق موقعیت‎های داستانی موفق است و با ظرافت و جسارت جامعه‎ای کوچک و مسخ‌شده را در جهانی داستانی ترسیم می‎کند، جامعه‎ای که آدم‌هایش همه بوی تعفن می‌دهند و از انسانیت افتاده‌اند. و جالب این‌جاست که خود از بوی متعفنی که گرفته‎اند بی‎خبرند. نکات مورد اشاره به خصوص در داستان «خط نازک ادرار» نمودی پررنگ و تاثیرگذار دارند و فضایی که داور در این داستان ترسیم می‎کند، باعث خواندنی‎تر شدن آن شده است.

در کل داستان‌های «قطار در حال حرکت است» از یک فضای زنانگی برخوردارند که هر یک دردی از دردهای اجتماع پیرامونی ما را در خود نهان داشته و با زبانی داستانی در معرض دید ما قرار داده و برایمان روایت می‌کنند.

میترا داور نویسنده‎ای است که شخصیت‎های ملموس داستان‌هایش و تاکیدی که او در مقام یک نویسنده در بیان واقعیت زندگی پیرامونی ما در دنیای داستانی آثارش دارد، با توجه به تکنیک خوبی که در آن‌ها قابل مشاهده است و قابلیت‌های نثری که در نوشتن آن‌ها بکار می‎گیرد؛ همه و همه نه تنها به تاثیرگذاری که به خواندنی‎تر شدن این آثار نیز انجامیده است.

گفتنی است، میترا داور تا کنون مجموعه‌داستان‌های زیر را منتشر کرده است:

"بالای سیاهی آهوست"، دل بالش"، "خوب شد به دنیا آمدی"، "صندلی کنار میز"، "جاده"، "قفسه دوم" و "یا من هو".

بخش کتاب‌خوانی تبیان


منابع:

سایت اینترنتی "مد و مه"