تبیان، دستیار زندگی
از اوایل تاریکی صبح روز 6 بهمن سال 1360 که وقتی مردم آمل از منازل بیرون آمدند، وضعیت شهر را دگرگون یافتند، اشرار و منافقین را می دیدند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهر هزار سنگر

پرنده

از اوایل تاریکی صبح روز 6 بهمن سال 1360 که وقتی مردم آمل از منازل بیرون آمدند، وضعیت شهر را دگرگون یافتند، اشرار و منافقین را می دیدند که شهر را به یک پادگان نظامی تبدیل کرده بودند. این افراد کسانی نبودند مگر کمونیستها و محاهدین خلق (خادمین شکم و روده و معده) که خودرا «سربداران» می نامیدند. این منافقین به حمایت نظام کمونیست شوروی اراده کرده بودند تا ظرف مدت کوتاهی ارتباط شهر آمل را بعنوان ورودی اصلی مازندران، از تهران قطع نمایند سپس به تدریج کل مناطق شمال ایران را از پیکره نظام اسلامی جداسازند. چرا که حضور اجانب شوروی در شمال ایران و انگلیسی ها در جنوب، و دامنه نفوذ آنها به سالها و ده های دور بر می گشت. حضور شوروی بخصوص در سالهای جنگ جهانی دوم، هرگز از حافظه مردم شمال ایران اسلامی پاک نخواهد شد، به نحوی که آنان با تمام گستاخی خود، از ضعف دولت مرکزی ایران بهره می بردند و هر جنایتی که می توانستند برسر مردم بی دفاع این خطه می آوردند. حتی آنان در ورودی های استانی مانند مازندران گمرک هایی بدون اجازه ایران  قرار داده بودند تا رفت و آمد مردم را به تهران زیر نظر داشته باشند. که نتیجه آن برای مردم مظلومی که برای تهیه مایحتاجشان مجبور به رفتن تهران بوند، جز باج و خراج دادن به این بیگانگان نبود.

آری، آن روز یعنی ششم بهمن، به منظور نهایی کردن هدف خود و زدن ضربه نهایی و مهلک به پیکره انقلاب، منافقان با قرار دادن مقر خود در جنگلهای آمل، وبا تمرینات سخت نظامی و چریکی، آماده برای چنین هدفی شده بودند. در پی این تحلیل سازمان کمونیستها در اوایل سال1360 طی نشستهایی به دو قسمت مجزا اما، در كل پشتیبان یكدیگر تقسیم گردید. گروه اشرف دهقان طرفدار جنگ چریكی شهری كه در كردستان استقرار یافت و گروه ارتش رهایی بخش به رهبری حرمتی پور و عبدالرحیم صبوری كه خواهان اعزام به جنگل و حركت دهقانی بودند.

از دید این سازمان هدف و انگیزه انتخاب خط مشی مسلحانه و استقرار در جنگل عبارت بود از: «1- افتتاح جبهه دوم مبارزه علیه نظام اسلامی، تا كمك به جبهه منافقین كردستان باشد.  2- با جنگ پارتیزانی(نامنظم ) نیروهای انقلاب را در این جبهه سرگرم كرده تا كردستان ضربه نخورد و شمال را هم مانند كردستان كم كم آزاد نمایند. 3- سپس ارتش مردمی ایجاد شود و ...... »

و جهت خواندن ادامه ی مطلب اینجا کلیک کنید تا بدانید چگونه آمل به شهر هزار سنگر تبدیل شد.

انجمن های تخصصی تبیان


باشگاه کاربران سایت تبیان