تبیان، دستیار زندگی
اجرایی شدن آغاز فعالیت این پلیس نیز جذب شده است. وی افزود: یكی دیگر از اقدامات برای تعامل هر چه بیشتر به منظور ایجاد چنین پلیسی، برگزاری همایش‌هایی از قبیل همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات، نظم و امنیت اجتماعی است كه موجب گردهمایی و هماهنگی بیشتر فعالان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز مبارزه رسمی با جرایم اینترنتی  

اینترنت


فرمانده نیروی انتظامی چندی پیش در همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات، نظم و امنیت اجتماعی گفت: بر اساس سند راهبردی امنیت فضای اطلاعات كه به تصویب دولت رسیده، نیروی انتظامی مكلف به ایجاد پلیس فضای فناوری و تبادل اطلاعات با عنوان پلیس افتا یا فتا شده است.

احمدی مقدم افزود: در این زمینه، متخصصان و كارگروه ایجاد شده به كشورهای متعددی سفر كرده اند و اطلاعات و تجربیات لازم در این خصوص كسب شده است.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی، نیروهای لازم برای اجرایی شدن آغاز فعالیت این پلیس نیز جذب شده است.

وی افزود: یكی دیگر از اقدامات برای تعامل هر چه بیشتر به منظور ایجاد چنین پلیسی، برگزاری همایش‌هایی از قبیل همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات، نظم و امنیت اجتماعی است كه موجب گردهمایی و هماهنگی بیشتر فعالان در این بخش می‌شود.

معاون مبارزه با جرایم كلاهبرداری، جعل و جرایم رایانه‌ای پلیس آگاهی نیز با بیان اینكه 37 هزار برگ، سند و مهر جعلی در هفت ماه ابتدای سال جاری كشف شده است، گفت: در هفت ماه ابتدای سال جاری، سه هزار و 300 نفر به اتهام كلاهبرداری دستگیر و روانه زندان شده اند.

سرهنگ "مهرداد امیدی" افزود: بنابر آمار، در هفت ماه گذشته 74 درصد از پرونده‌ها منجر به شناسایی و دستگیری جاعلان شده است و 22 درصد از پرونده‌ها نیز پس از تشكیل پرونده و دستگیری متهمان تحویل مرجع قضایی شده اند .

وی اعلام كرد چهار هزار نفر در ارتباط با جعل، شناسایی و برای آنها قرار قانونی صادر شده و به زندان رفته‌اند.

در هفت ماه گذشته سه هزار و 300 نفر به اتهام كلاهبرداری دستگیر شده و روانه زندان شده اند.

به گفته وی،37 درصد از این افراد به دلیل جعل اسناد و 63 درصد نیز به دلیل استفاده از اسناد جعلی دستگیر شده‌اند.

معاون مبارزه با جعل و كلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: بررسی پرونده‌های جعل نشان می‌دهد 36 درصد جعل اسناد مربوط به اسناد بانكی و اوراق بهادار است.

وی اظهار داشت: 32 درصد جعل اسناد و مدارك شناسایی، هشت درصد جعل اسناد مالكیت، پنج درصد جعل قرارداد و قولنامه، دو درصد جعل مدارك تحصیلی و آموزشی، 9 درصد سایر اسناد دولتی ، هفت درصد اسناد غیر دولتی و یك درصد مربوط به جعل علایم تجاری و صنعتی است.

اینترنت

معاون مبارزه با جعل و كلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: در بحث كلاهبرداری، 49 درصد پرونده‌ها منجر به شناسایی و دستگیری كلاهبردار و تحویل وی به مرجع قضایی و صدور قرار قانونی شده است.

به گفته وی،21 درصد از این پرونده‌ها منجر به رضایت شاكی شده است.همچنین 25 درصد از پرونده‌ها منجر به شناسایی كلاهبردار و تحویل وی به مرجع قضایی شده اما از حكم نهایی آنان اطلاعی نداریم. پنج درصد از پرونده‌های كلاهبرداری نیز نتیجه‌ای نداشته است.

سرهنگ امیدی افزود: در هفت ماه گذشته سه هزار و 300 نفر به اتهام كلاهبرداری دستگیر شده و روانه زندان شده اند.

وی با اشاره به تجزیه و تحلیل چهار هزار و 500 پرونده كلاهبرداری گفت: تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد كه پنج نوع كلاهبرداری بیش از موارد دیگر مطرح است.

معاون مبارزه با جعل و كلاهبرداری پلیس آگاهی افزود: 36 درصد كلاهبرداری‌ها مربوط به خرید و فروش و اجاره واحدهای مسكونی، تجاری و ملك است و 11 درصد دیگر در پوشش خرید و فروش خودرو انجام می‌شود.

در هفت ماه گذشته 74 درصد از پرونده‌ها منجر به شناسایی و دستگیری جاعلان شده است و 22 درصد از پرونده‌ها نیز پس از تشكیل پرونده و دستگیری متهمان تحویل مرجع قضایی شده اند .

وی اظهار داشت: چهار درصد كلاهبرداری‌ها مربوط به خرید و فروش موبایل است و 25 درصد دیگر از پرونده‌ها مربوط به خرید و فروش سایر كالاهاست. شش درصد از پرونده‌ها نیز مربوط به خرید و فروش كالای بدلی و تقلبی است.

امیدی گفت: در مجموع، 82 درصد از كلاهبرداری‌ها در پوشش معاملات و سه درصد از پرونده‌های كلاهبرداری در پوشش اداره واحدهای مسكونی، تجاری و اداری صورت می گیرد.

به گفته وی، هفت درصد از پرونده‌های كلاهبرداری واسطه‌گری و دلالی در امور اداری، سه درصد در پوشش كاریابی و استخدام، دو درصد رمالی و فالگیری، یك درصد دریافت ویزا، یك درصد فریب در خواستگاری و ازدواج و یك درصد امور خیریه، فرهنگی و آموزش است.

حال با توجه به روند رو به افزایش جرایم را یانه ای همچون نقض حریم خصوصی افراد، كلاهبرداری و جعل در فضای سایبر، پلیس افتا وظیفه شناسایی و برخورد با متخلفان این گونه جرایم و ایجاد امنیت كاربران اینترنتی را به عهده خواهد داشت.


منبع:ایرنا

بخش اجتماعی