تبیان، دستیار زندگی
پیشنهادهایی برای رسیدن به یك «مكانیسم مشخص و عملی برای تداوم همكاری» ارایه داد، این مهم به دلیل نداشتن ایده مناسب از سوی طرف مذاكره كننده غربی، راه به جایی نبرد. به گزارش «تابناك»، در حالی كه فشار دوچندانی بر ایران برای مذاكره رو در رو با طرف آمریكایی و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردود شدن غربی ها درمذاكرات استانبول


حقایق موجود، نشان دهنده آن است كه حضور معاون وزیر خارجه آمریكا در این مذاكرات به امید دیدار دوجانبه با طرف ایرانی بوده است/ كاترین اشتون، نماینده گروه 5+1 كه به خواسته‌های خود در این مذاكرات دست نیافته، پس از پایان مذاكرات مدعی شد این درخواست‌های ایران بوده كه وی را ناامید كرده است!


5+1

مذاكرات دو روزه ایران و گروه به نام 5+1 امروز پس از سه دور مذاكره فشرده به پایان رسید. منابع دیپلماتیك حاضر در مذاكرات با سخت و فشرده خواندن آن، می‌گویند، در حالی كه ایران پیشنهادهایی برای رسیدن به یك «مكانیسم مشخص و عملی برای تداوم همكاری» ارایه داد، این مهم به دلیل نداشتن ایده مناسب از سوی طرف مذاكره كننده غربی، راه به جایی نبرد.

در حالی كه فشار دوچندانی بر ایران برای مذاكره رو در رو با طرف آمریكایی وجود داشت، ایران بر پایه توافقات انجام گرفته در ژنو، خواستار ارایه راهكارهای ویژه و مناسب برای بسترسازی همكاری‌ها شده بود كه گروه 5+1در برابر پیشنهادهای ایران نتوانستند پیشنهادی دهند.

پیش از این، تحلیل بیشتر رسانه‌های غربی این بود كه آمریكا تمایل چندانی برای نتیجه‌بخش بودن مذاكرات ندارد و می‌خواهد خواسته‌های خود را بدون دادن هرگونه امتیازی به ایران تحمیل كند.

در راستای همین هدف بود كه آمریكایی‌ها چند بار درخواست دیدار رو در رو با هیأت بلندپایه ایرانی را كردند كه این درخواست از سوی طرف ایرانی رد شد.

در همین حال، ابوالفضل ظهره‌وند، معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از پایان دور سوم مذاكرات تأكید كرد كه جمهوری اسلامی ایران، همچنان خود را پایبند به اصل مذاكره و گفت‌وگو می‌داند و دكتر جلیلی نیز اعلام كرده است مذاكرات ادامه خواهد یافت، ولی زمان و مكان آن هنوز مشخص نیست.

در این میان، كاترین اشتون، نماینده گروه 5+1 كه به خواسته‌های خود در این مذاكرات دست نیافته، پس از پایان مذاكرات مدعی شد، این درخواست‌های ایران بوده كه وی را ناامید كرده است!

اشتون در ادامه به خبرگزاری رویترز گفت: هیچ تصمیمی برای مذاكره دوباره با ایران وجود ندارد، ولی باب گفت‌وگو باز است.

جلیلی و کاترین

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا كه دیداری یك ساعت و نیمه هم با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران داشت، در حالی مدعی می‌شود كه درخواست‌های ایران، باعث به بن‌بست رسیدن مذاكرات شده است كه ایران، تنها خواستار به رسمیت شناخته شدن حق قانونی خود، مبنی بر دسترسی به تكنولوژی هسته‌‌ای طبق معاهده ان‌پی‌تی و حركت در راستای برداشتن كامل تحریم‌ها شده بود. این درخواست ایران از سوی برخی كارشناسان به عنوان بالا بردن سطح چانه‌زنی‌ها توسط جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود كه باعث متحیر ماندن نمایندگان گروه 5+1 شده است.

آنچه از متن مذاكرات اخیر برمی‌آید، موضع ثابت ایران در تداوم مذاكره و رایزنی‌هاست، در حالی كه طرف 5+1 و به ویژه آمریكا، تمایلی برای چنین مسأله‌ای ندارد و در این مورد، تنها به فضاسازی رسانه‌ای روی آورده و مذاكره، همه حقیقت آمریكایی‌ها برای حضور در نشست استانبول نیست.

حقایق موجود، نشان دهنده آن است كه حضور معاون وزیر امور خارجه آمریكا در این مذاكرات به امید دیدار دوجانبه با طرف ایرانی بوده است؛ بنابراین، باید گفت، شانه خالی كردن طرف آمریكایی از پذیرش خواست‌های برحق ایران، بیانگر بی نیازی این كشور به گفت‌وگوهای مستقیم با ایران نیست و این نیاز راهبردی را به خوبی می‌توان در اركان تصمیم‌گیری این كشور به خوبی دید.

آمریكایی‌ها چند بار درخواست دیدار رو در رو با هیأت بلندپایه ایرانی را كردند كه این درخواست از سوی طرف ایرانی رد شد.

فیلیپ كراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریكا با تأیید رایزنی‌های صورت گرفته برای مذاكره با طرف ایرانی و ارایه درخواست رسمی در این مورد، نشان داد كه این نیاز به مذاكره در میان آمریكایی‌ها هست، ولی آنها بر آن هستند تا تنها درباره منافع خود و حل مشكلات منطقه‌ای خود با ایران مذاكره كنند. به عبارت بهتر، طرف آمریكایی همچنان به سیاست چماق و هویچ اعتقاد دارد؛ چیزی كه به نظر می‌رسد، ایران به خوبی آن را می‌داند و حاضر نیست به سادگی در بازی آمریكایی‌ها قرار بگیرد.

مسلم است كه هیأت مذاكره ایرانی در استانبول، از منافع ملی كشور دفاع می‌كند و از این روی، از سوی نخبگان سیاسی و آحاد مردم ایران، مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌گیرد؛ بنابراین، طرف‌های مذاكره‌كننده غربی، نمی‌توانند به امید انشقاق داخلی منتظر آینده بمانند، چرا كه زمان كاملاً به سود ایران است.


منبع:تابناک

بخش سیاست