تبیان، دستیار زندگی
دکتر پوریا قدس، دانش آموخته ایرانی دانشگاه كارلتون كانادا موفق به دریافت جایزه علمی کمیته خوردگی انجمن الکتروشیمی آمریکا (ECS) در سال ۲۰۱۰ شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایزه بهترین پایان نامه دکترای خوردگی در سال 2010 برای دانشجوی ایرانی

دکتر پوریا قدس، دانش آموخته ایرانی دانشگاه كارلتون كانادا موفق به دریافت جایزه علمی کمیته خوردگی انجمن الکتروشیمی آمریکا (ECS) در سال ۲۰۱۰ شد.

دکتر پوریا قدس

این جایزه که به نام استاد موریس کوهن (Morris Cohen) نامگذاری شده است، هر ساله به برترین پایان نامه دکتری در زمینه خوردگی اعطا می شود. این جایزه یکی از جوایزی است که انجمن الکتروشیمی آمریکا (ECS) هر سال در زمینه‌هیا مرتبط با الکتروشیمی اهدا می‌کند.

دکتر پوریا قدس تحصیلات كارشناسی و كارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی عمران در دانشكده فنی دانشگاه تهران پشت سرگذاشته، طی دوره دکتری در دانشگاه کارلتون کانادا مطالعات جامعی را در زمینه خوردگی سازه های بتن آرمه در محیط های دریایی انجام داده است.

وی همچنین پایان نامه کارشناسی ارشد خود را در زمینه اثر شرایط رویارویی در آهنگ نفوذ یون کلر در محیط دریایی خلیج فارس در انستیتو مصالح ساختمانی دانشکده فنی دانشگاه تهران به انجام رسانده است.

دكتر قدس پیش از این نیز جوایز علمی متعددی از جمله فلوشیپ پسادكتری NSERC در سال ۲۰۱۰، جایزه آكادمیك بنیاد علمی NACE در سال ۲۰۰۹ و فلوشیپ Jag Mohan Humar در سال ۲۰۰۷ را دریافت كرده است.

او که فارغ التحصیل 1380 در مقطع کارشناسی و 1383 در مقطع کارشناسی ارشد است، در حال حاضر یکی از افتخارات دانشکده فنی است که از اعضای موسس انستیتو مصالح ساختمانی دانشگاه تهران (CMI) نیز به حساب می‌آید و پروژه کارشناسی ارشد او یکی از پروژه‌های کاربرد فناوری نانو در کاربردهای عمرانی در کشور بود.

ECS چیست؟

ecs

انجمن الکتروشیمی آمریکا یا ECS معتبرترین انجمن علمی دنیا در مقوله الکتروشیمی است. این مجموعه دانشمندان مختلف که در زمینه‌های خوردگی، آبکاری، آلیاژها و تولید فلزات، باتری‌ها، پیل سوختی و همه موضوعات مرتبط با الکتروشیمی فعالیت می‌کنند را گرد هم آورده است. این انجمن علمی بزرگ در سال 1902 در نیوجرسی در آمریکا تاسیس شده و امروزه بیش از 8000 عضو الکتروشیمیست از 70 کشور دنیا دارد. مجله علمی ECS با عنوان Journal of The Electrochemical Society یکی از معتبرترین ژورنال‌ها پیرامون پیشرفت‌های علمی در زمینه‌های مرتبط با الکتروشیمی است. جوایز مختلف این انجمن نیز به دلیل اعتبار علمی بالای آن در زمینه‌های مختلف نشانه‌ای از میزان تبحر و توانمندی علمی افراد دریافت کننده است که جایزه برترین پایان‌نامه خوردگی این انجمن در سال 2010 میلادی به آقای پوریا قدس رسیده است.

استاد راهنمای دکتر پوریا قدس در دانشگاه کارلتون کانادا پروفسور بورکان ایسگر است و جایزه کوهن به ایشان و آقای قدس در نوامبر 2010 در اجلاس انجمن الکتروشیمی تقدیم شده است.

دکتر پوریا قدس

دکتر پوریا قدس بیش از 40 مقاله علمی منتشر شده در مجلات و کنفرانس‌های معتبر بین‌المللی دارد.

بخش دانش و زندگی تبیان این موفقیت بزرگ را به آقای قدس، خانواده و دوستان ایشان و جامعه دانشگاهی و پژوهشگران ایرانی در سراسر دنیا تبریک گفته و مانند همیشه مشتاق انعکاس موفقیت‌های ملی و بین‌المللی این عزیزان است.

سایت مرکز تحقیقاتی دکتر پوریا قدس

خبر اعطای جایزه کوهن در سایت دانشگاه کارلتون

تهیه و تنظیم: مهدی داراب – بخش دانش و زندگی تبیان