تبیان، دستیار زندگی
تنها راه مقابله با مشکل نیروی پسا این است که وسیله مورد نظر کاملاً از سطح آب جدا شده و در حقیقت در بالای سطح آب پرواز نماید. این دقیقاً همان کاری است که هاورکرافت انجام می دهد. هاورکرافت در حقیقت بر روی بالشتکی از هوا حرکت می نماید.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هاورکرافت

هاورکرافت

در مقالات قبلی با هیدروفویل ها آشنا شدید. هیدروفویل ها هر چند می توانند بدنه خود را از آب فاصله دهند، ولی سایر بخش های آن ها همچنان در زیر آب باقی می ماند و باعث ایجاد نیروی پسا و کاهش سرعت حرکت آن ها می شود. تنها راه مقابله با مشکل نیروی پسا این است که وسیله مورد نظر کاملاً از سطح آب جدا شده و در حقیقت در بالای سطح آب پرواز نماید. این دقیقاً همان کاری است که هاورکرافت انجام می دهد. هاورکرافت در حقیقت بر روی بالشتکی از هوا حرکت می نماید.

هاورکرافت بدون مزاحمت نیروی درگ آب می تواند آزادانه بر روی آب حرکت نماید و به سرعتی بیش از سرعت حرکت قایق ها دست یابد. سریع ترین کشتی های جهان می توانند با سرعت مطمئنه حدود 60 کیلومتر بر ساعت حرکت نمایند در صورتی که هاورکرافت مسافربری SR.N4 با سرعتی معادل 120 کیلومتر بر ساعت به راحتی حرکت می نماید.

در شکل زیر یک هاورکرافت را مشاهده می کنید:

هاورکرافت

نقاط نشان داده شده در شکل فوق عبارتند از:

1- ملخ هاورکرافت: نیروی پیش ران هاورکرافت بوسیله ملخ های آن تامین می شود درست مانند هواپیماهای ملخی

2- باله عقبی

3- موتور از نوع توربین گاز

4- فن مربوط به بالشتک هوا

5- پارچه ضد آب

6- محل استقرار خودرو

7- محل نشستن مسافرها

8- کابین مسافرها

9- اتاق کنترل

باله های عقبی هاورکرافت وظیفه کنترل نمودن و تعویض جهت حرکت هاورکرافت را برعهده دارند. خود ملخ های هاورکرافت نیز معمولاً قابل چرخشی می باشند. موتورهای چرخاننده ملخ ها، علاوه بر ملخ ها چهار عدد فن بسیار قوی را نیز به چرخش درمی آورند. این فن ها با سرعتی بیش از 500 دور بر دقیقه به چرخشی درمی آیند و هوا را به داخل بالشتک زیر هاورکرافت می دمند. این هوا باید به قدری دمیده شود تا وزن کل هاورکرافت را تحمل نماید. اتاق کنترل یک هاورکرافت بزرگ چیزی است ما بین کابین خلبان هواپیما و اتاق کنترل کشتی. تمامی وسائل مورد نیاز برای کنترل هاورکرافت در این بخش قرار دارند.

هاورکرافت ها نسبت به کشتی ها با آرامش بیش تری حرکت می کنند زیرا هاورکرافت ها بر بالای سطح موج ها حرکت می کنند و مانند کشتی ها با آن ها برخورد نمی کنند تا دچار تکان های ناگهانی بشوند. حرکت بالای سطح موج ها به دلیل وجود بالشتک هوا می باشد همان گونه که در شکل زیر مشاهده می کنید بالشتک هوا باعث می شود هاورکرافت با سطح آب کمی فاصله بگیرد.

هاورکرافت

گفتنی است که نوعی قایق نیز در آلمان در حال ساخت می باشد به نام ایرفویل. این قایق دارای بال های در کنار خود می باشد مشابه بال های هواپیما که به قایق این امکان را می دهد که مقدار کمی نسبت به سطح آب ارتفاع بگیرد.

هاورکرافت

برای درک بهتر نحوه عملکرد هاورکرافت، یک قوطی ماست بردارید، کف آن را سوراخ کنید و سر یک سشوار را در آن فرو کنید. با روشن شدن سشوار مشاهده خواهید نمود که ظرف از میز کمی فاصله می گیرد. دقت کنید که این آزمایش را هرگز! در مجاورت آب انجام ندهید زیرا بسیار خطرناک خواهد بود و احتمال برق گرفتگی وجود خواهد داشت.

هاورکرافت

مرکز یادگیری سایت تبیان، تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم: نسرین صادقی