تبیان، دستیار زندگی
سه هنرمندی که به مراسم ستایش هفتاد سالگی​شان آمده بودند،هیچکدام حرفی نزدند،آن​ها فقط به مردمی که در این مراسم حاضر بودند تعظیم کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنی برای هفتاد ساله‌ها

کیارستمی ، آغداشلو ، احصایی

کیارستمی، آغداشلو و احصایی فقط تعظیم کردند


سه هنرمندی که به مراسم ستایش هفتاد سالگی?شان آمده بودند،هیچکدام حرفی نزدند،آن?ها فقط به مردمی که در این مراسم حاضر بودند تعظیم کردند.


عصر آدینه خانه هنرمندان میزبان عباس کیارستمی، محمد احصایی و آیدین آغداشلو بود تا این 3 هنرمند در میان مردمی که دوست‌شان دارند، هفتاد سالگی‌شان را جشن بگیرند. این برنامه فقط برای جشن هفتاد سالگی آن‌ها نبود، همه آمده بودند تا پنجاه سال ماندن این سه هنرمند در کوره راه هنر این سرزمین را ستایش کنند؛ نسلی که تاثیر زیادی در هنر ایران گذاشتند.

خیلی?ها به خانه‌ هنرمندان ایران آمده بودند تا در کنار هنرمندان این سرزمین باشند. جمعیت آن‌قدر زیاد بود که از ساعت‌ها قبل پشت درهای سالن بتهوون صف کشیده بودند، از آن همه، تنها تعداد اندکی توانستند راهی به داخل بیابند، عده‌ای که پشت در مانده بودند، از تلویزیون مدار بسته روی زمین‌های سرد خانه هنرمندان برنامه را دنبال کردند، نه سرما نه ازدحام نه هیچ چیز دیگر نتوانست آن‌ها را راضی کند که مراسم را رها کنند و برگردند به خانه‌های گرم‌شان.

محمد بهشتی، ایرج اسکندری، سیف الله صمدیان، جعفر پناهی، لیلی گلستان، فرزاد ادیبی، علیرضا سمیع آذر، ابراهیم حقیقی، غلامحسین امیرخانی، ساعد مشکی و خیلی‌های دیگر نیز آمده بودند تا در جشن هفتاد سالگی‌ این سه هنرمند حضور داشته باشند.

او تشابه این سه هنرمند را شناخت ریشه‌های کهن بومی‌‌مان می‌داند که تحقیق و پژوهش‌های زیادی در این زمینه داشته‌‌‌اند و هنرشان را با رفتار مدرن تطابق داده‌اند. هنرمندانی که از اقیانوس فرهنگ عظیم‌مان جرعه‌هایی نوشیده‌اند، و آن‌را در آثارشان بازتاب داده‌اند.

ابراهیم حقیقی که تمام مسوولیت برگزاری این مراسم را به عهده گرفته بود؛ یکی از معدود سخنرانان مراسم بود.او گفت:« این هنرمندان فروشندگان پاک‌نیت رویاهایشان هستند، کودکانی که همچنان بازیگوشی‌شان را ادامه می‌دهند و مردم را در هنرشان شریک می‌کنند.»

او تشابه این سه هنرمند را شناخت ریشه‌های کهن بومی‌‌مان می‌داند که تحقیق و پژوهش‌های زیادی در این زمینه داشته‌‌‌اند و هنرشان را با رفتار مدرن تطابق داده‌اند. هنرمندانی که از اقیانوس فرهنگ عظیم‌مان جرعه‌هایی نوشیده‌اند، و آن‌را در آثارشان بازتاب داده‌اند.

حقیقی از خودساختگی این سه هنرمند گفت؛ از این‌که آن‌ها متکی به جاه و مقام خانودگی‌شان نبودند، از جوانی روی پای خودشان ایستادند و با کار کردن در حوزه هنر به این‌جا رسیدند، آن‌ها از طوفان‌های کشور به سلامت عبور کردند و در آغاز 70 سالگی‌شان هنوز پا برجا هستند، هنرمندانی که در این سال‌ها توانستند شاگردان زیادی را تربیت کنند و راهی را گشودند که  بسیاری دیگر دارند،آن را می‌پیمایند.

او گفت این سه هنرمند با اراده و ایمان کار کردند و یادگارهای ماندگاری برای فرهنگ ایران باقی گذاشتند.

ابراهیم حقیقی در ستایس هفتاد سالگی این سه هنرمند فیلمی مستند هم ساخته بود که در آن هر کدام از این هنرمندان خاطراتی از یکدیگر گفتند و در ستایش هفتاد سالگی‌شان حرف زدند. آن‌ها از دوستی‌هایشان گفتند، دوستی 55 ساله کیارستمی و آغداشلو که از دوره دبیرستان تا همین سال‌ها ادامه یافته است.

بعد از حرف‌های حقیقی او از مردم خواست که برای پاسداشت هفتاد سالگی این سه هنرمند به پا خیزند، جمعیت ایستاد و یک دقیقه به تشویق‌شان پرداخت.

مراسم قرار بود در همین جا تمام شود، اما صادق خرازی سفیر سابق ایران در فرانسه  گفت که می‌خواهد متنی را بخواند.

او این سه هنرمند را سرچشمه فضیلت تاریخ و فرهنگ ایران دانست و از هنرمندانی یاد کرد که حاصل هویت تاریخی، عظمت و شکوفایی را در خود جای داده‌اند و در هفتاد سالگی‌شان به اندازه هنر ایران عمق دارند؛ تجربه‌ای در فراسوی تاریخ ایران را در سینه‌های ستبر خود جای داده‌اند.

خرازی از جهانی بودن این هنرمندان یاد کرد، هنرمندانی که با همه‌ سختی‌ها و تلخی‌ها در ایران ماندند و به بالیدگی رسیدند.

کیارستمی، آغداشلو و احصایی هیچ کدام سخنرانی نکردند تنها رو به جمعیت ایستادند و در برابر مردمی که برای آن‌ها آمده بودند تعظیم کردند.

در پایان در گالری ممیز آخرین اثر این سه هنرمند که تا به حال در هیچ نمایشگاهی نشان داده نشده بود، رونمایی شد. «غنچه‌های سرخ» تابلوی عکس کیارستمی که او در سال 2010 آن را خلق کرده است، سه گانه‌ای از آغداشلو باعنوان  «سال‌های آتش و برف» «تابستان وزمستان» مربوط به سال 2011 و «معما» برای سال 2010 و همچنین یک اثر از محمد احصایی باعنوان «فیروزه» مربوط به سال 2010 .


منبع : زینب کاظم خواه/ همشهری

سینما و تلویزیون تبیان