تبیان، دستیار زندگی
وزارت فرهنگ فرانسه با حذف مراسم پنجاهمین سالگرد درگذشت لویی فردینان سلین از تقویم ملی فرانسه اعتراض نویسندگان فرانسوی را برانگیخت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصائب نویسنده‌ی ضد یهودی

لویی فردینان سلین


لویی فردینان سلین، نویسنده‌ای خبرساز بود. چه زمانی که زنده بود و می‌نوشت و چه حالا که پنجاه سال از مرگش می‌گذرد. این‌بار اما خود او در این خبرسازی و چهره‌شدن نقشی نداشته و دیگران موجب شدند که نام این نویسنده‌ی خلاق فرانسوی دوباره بر سر زبان‌ها بی‌افتد.


وزارت فرهنگ فرانسه با حذف مراسم پنجاهمین سالگرد درگذشت لویی فردینان سلین از تقویم ملی فرانسه اعتراض نویسندگان فرانسوی را برانگیخت.

بار دیگر فردینان سلین در فرانسه خبرساز شد و اعلام خبر حذف مراسم سال‌گرد سلین از فهرست برنامه‌های ملی فرانسه که روز گذشته از سوی فردریك میتران، وزیر فرهنگ فرانسه مطرح شد، جنجال به پا كرد.

روز گذشته به صورت ناباورانه‌ای نام فردینان سلین در كنار نام‌هایی چون فرانس لیست (موزیسین رمانتیك) و ژرژ پمپیدو (رییس‌جمهور اسبق فرانسه) در لیست مراسم‌های ملی فرانسه سال 2011 دیده نشد.

وزارت فرهنگ فرانسه با حذف مراسم پنجاهمین سالگرد درگذشت لویی فردینان سلین از تقویم ملی فرانسه اعتراض نویسندگان فرانسوی را برانگیخت

میتران، وزیر فرهنگ فرانسه در این باره گفته است: «با اراده‌ای جدی و نه بر پایه احساسات، تصمیم گرفتم از برپایی مراسم ملی بزرگداشت لویی فردینان سلین خودداری كنم و چنین تصمیمی به هیچ عنوان هم بی‌احترامی به نظر كمیته عالی (مسئول برپایی مراسم‌های ملی فرانسه) محسوب نمی‌شود».

علت اتخاذ چنین تصمیمی كاملا روشن است. نوشته‌ها و گرایشات ضدیهودی فردینان سلین از گذشته‌ی دور تاكنون برای همگان روشن بوده است. اما تاكنون كسی چنین تصمیم بحث‌انگیزی درباره نویسنده «مرگ قسطی» و «سفر به انتهای شب» نگرفته بود.

بدون شك هیچ كس به اندازه سرژ كلارسفلد، رییس انجمن دختران و پسران یهودی اخراج شده از فرانسه و مدعی اصلی علیه سلین، نمی‌تواند از این خبر خوشحال شود. او به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «من به فردریك میتران بسیار تبریك می‌گویم كه جرأت ابطال اتفاق مسخره‌ای را پیدا كرد كه در دوره‌های پیشین انجام می‌شد».

میتران نیز در حاشیه كنفرانس مطبوعاتی می‌گوید: «برای اتخاذ چنین تصمیمی تحت فشار هیچ نهادی نبوده‌ام و با خود فكر كردم چنین اقدامی تكلیفی است بر گردن من كه باید انجام دهم».

از طرفی هانری گدار، متخصص فردینان سلین ضمن ابراز تأسف از این تصمیم و ارزیابی آن به عنوان بی‌احترامی به نظر كمیته عالی، می‌گوید: «من فكر می‌كردم خلاقیت ادبی فردینان دو سلین ارزش تقدیر و بزرگداشت در فرانسه را دارد». او در حال حاضر مسئولیت گردآوری آثار سلین را بر عهده دارد.

علت اتخاذ چنین تصمیمی كاملا روشن است. نوشته‌ها و گرایشات ضدیهودی فردینان سلین از گذشته‌ی دور تاكنون برای همگان روشن بوده است

به نقل از لو پوان، فیلیپ سولرز، نویسنده فرانسوی نیز به سختی واكنش نشان داده است و در وبلاگش می‌نویسد: «چنین رفتاری بسیار احمقانه است كه شهروندی مثل سرژ كلارسفلد درخواست حذف نام ادیب بزرگی چون فردینان دو سلین از تقویم مراسم‌های ملی فرانسه را از وزیر فرهنگ داشته باشد. همه اینها كاملا اشتباه است. این بازی با آتش است كه به نظرم خیلی خطرناك خواهد بود. ما نمی‌توانیم با ادبیات با سانسوری به این شیوه برخورد كنیم».

لویی فردینان سلین در سال ۱۸۹۴ در شهر کوربو‌وا(حومه‌ی پاریس) متولد شد. این نویسنده‌ی فرانسوی در سال 1932 اولین رمان خود "سفر به انتهای شب" را منتشر نمود که مورد تحسین جامعه‌ی ادبی قرار گرفت. اما ظاهراً قرار نبود ستایش‌ها از سلین و کتابش ادامه پیدا کند.

سلین چند سال بعد از انتشار کتاب پرآوازه‌اش اعلام کرد: "می‌خواهم كتابی وحشتناك علیه یهودیان منتشر كنم. من دشمن شماره یک یهودیان هستم!" و پس از آن دو کتاب با عنوان‌های "خرده‌ای ناچیز برای یك قتل عام" و "مدرسه اجساد" را منتشر کرد و هم‌چنین نامه‌های خود را که مضمونی ضد‌یهودی داشتند به مجلات فرانسوی سپرد. او در یکی از این نامه‌ها می‌گوید: "گریه، پیروزی یهودیان است. یك پیروزی تحسین برانگیز، با اشك ریختن دنیا مال آن‌ها می‌شود. بیست میلیون شهید یهودی را بخوبی به دنبال خود كشاندن، نیرویی عظیم است. اما آزاردیده‌ها و اجسام ضعیف و نحیف بالاخره خود را از میان سیاهی و شب نشان می‌دهند."

سلین چند سال بعد از انتشار کتاب پرآوازه‌اش اعلام کرد: می‌خواهم كتابی وحشتناك علیه یهودیان منتشر كنم. من دشمن شماره یک یهودیان هستم!

و پس از این بود که موج اعتراض‌های نهادهای یهودی(صهیونیستی)علیه سلین به راه افتاد و سلین در فرانسه، به عنوان یک "خائن"، "ننگ ملی" و "طرف‌دار آلمان" شناخته شد. با شروع این اعتراض‌ها، سلین فرانسه را به مقصد آلمان و سپس دانمارک ترک کرد و کتاب‌هایش از فرانسه جمع‌آوری شد.

سلین بعد از تحمل تبعید و دو دوره زندان، و در سال ۱۹۵۱ به فرانسه بازگشت و از تمام مردم فرانسه عذر خواست اما تمام این‌ها فایده‌ای نداشت و آثار دیگرش مانند: «مرگ قسطی»، «جنگ»، «شمال»، «افسانه‌های پریان برای زمانی دیگر» و بسیاری شاهکارهای دیگر در زمان خود او نادیده گرفته شد.

سلین را باید یکی از نویسنده‌هایی دانست که در حقیقت، قربانی مناسبات سیاسی شد. انزوای سلین که توسط دولت فرانسه و لابی‌های صهیونیست ایجاد شده بود تا زمان مرگش در سال 1961 ادامه داشت.

امیر مقیمی

بخش کتاب‌خوانی تبیان


منبع:

خبرگزاری کتاب ایران