تبیان، دستیار زندگی
امروز یكشنبه برابر با سوم بهمن 1389 هجری خورشیدی، هجدهم صفر 1432 هجری قمری و بیست و سوم ژانویه سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوم بهمن در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز یكشنبه  برابر با سوم بهمن 1389 هجری خورشیدی، هجدهم صفر 1432 هجری قمری و بیست و سوم ژانویه سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است: 

3 بهمن 1358

'امام‌خمینی'(ره) در بیمارستان قلب تهران بستری شدند.

3 بهمن 1357

'امام‌خمینی'(ره) فرمودند: افكار عمومی و اراده مردم بالاترین قانون است. ما با استناد به همین قانون رژیم موجود را تغییر خواهیم داد. بخشی از ارتش با مردم است و صلاح همه آنها در پیوستن به مردم است ... ما موافق تمدن هستیم ولی نه آن چیزی كه شاه تبلیغ می‌كرد ... راهی را كه باید برویم در بهشت‌زهرا اعلام خواهم كرد.

3 بهمن 1357

'جرالدفورد' رئیس جمهور پیشین آمریكا رهسپار سرزمینهای اشغالی شد و گزارش ملاقات خود با شاه ایران و رئیس‌جمهور مصر در ساحل رود نیل را در اختیار 'موشه‌دایان' وزیر خارجه رژیم صهیونیستی قرار داد.

33 بهمن 1352

'خسرو گلسرخی'و تعدادی از همراهانش كه در مهرماه گذشته به اتهام اقدام علیه امنیت كشور و تلاش برای ترور شاه و فرح بازداشت شده بودند، در دادگاه نظامی به اعدام محكوم شدند.

3 بهمن 1345

شاه دومین كتاب خود را به نام 'انقلاب سفید' انتشار داد.

3 بهمن 1343

پزشكان ایرانی، آمریكائی، انگلیسی و فرانسوی خبر از بهبودی حال 'حسنعلی منصور' دادند. منصور روز اول بهمن در مقابل مجلس شورای ملی هدف گلوله قرار گرفت.

3 بهمن 1341

در حالی كه دولت 'اسدالله علم 'تهدید به سركوب نارضایتی‌ها كرده تظاهرات ضددولتی در تهران و به ویژه در دانشگاه ادامه یافت. تظاهرات دانش‌آموزان در میدان بهارستان یك شهید و چند زخمی بر جای گذاشت. شهر قم نیز شاهد تظاهرات مردمی بود. نظامیان مدرسه فیضیه را به محاصره در آورده با طلاب و مردم به زد و خورد پرداختند. مردم قم طاق‌نصرتی را كه برای استقبال از شاه توسط مأمورین تهیه و نصب شده بود، به آتش كشیدند. در همین روز بازار قم كه در اعتراض به برنامه‌های استقبال از شاه تعطیل شده بود مورد هجوم عده زیادی چماقدار قرار گرفت و آسیب‌های فراوانی به مغازه‌ها وارد شد. حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای 'لوایح‌شش‌گانه' را غیرقانونی خواند. در همین روز 'امام‌خمینی'(ره) از مردم قم خواست در روز چهارم بهمن كه روز سفر شاه به قم است از خانه‌‌های خود بیرون نیایند.

3 بهمن 1312

مذاكرات 'جامعه ملل' برای حل اختلافات ایران و انگلیس آغاز شد.

3 بهمن 1301

روزنامه قیام، 'احمدشاه' و حكومت سلطنتی او را مورد انتقاد شدید قرارداد و بر لزوم بركناری دولت 'احمد قوام'( قوام‌السلطنه) به عنوان راه‌حل بحران‌های كشور تاكید كرد.

3 بهمن 1300

'مشیرالدوله' كابینه خود را به' احمدشاه' معرفی كرد. 'رضاخان' در این كابینه وزیر جنگ است.

3 بهمن 1300

هیأتی به ریاست سید 'حسن تقی‌زاده 'برای انعقاد قراردادهای تجاری بین‌ ایران و اتحاد جماهیر شوروی عازم مسكو شد.

3 بهمن 1294

اولین شماره روزنامه 'كاوه' متعلق به سید 'حسن تقی‌زاده' كه تجدد‌خواهی غربی را تبلیغ می‌كند، منتشر شد.

تنظیم: هومن بهلولی