تبیان، دستیار زندگی
گلزاری معتقد است سفال باید استاندارسازی شود و استانداردسازی یعنی برنامه ریزی برای تهیه و ساخت مواد استاندارد که نهایتا منجر به تو لید سفال استاندارد می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفال باید استاندارد‌سازی شود

ایرج گلزاری جمیل، کارشناس سفال و سرامیک

سفال

ایرج گلزاری متولد 1359 همدان، از نه سالگی فعالیت خود را در زمینه سفال و سرامیک آغاز کرد و در 21 سالگی به ترکیه رفت و به پژوهش و تحقیق در این زمینه پرداخت. گلزاری چندین سالی است که به وطن بازگشته و اکنون در منطقه آزاد کیش به فعالیت‌های هنری و علمی خود در زمینه سفال و سرامیک ادامه می‌دهد.

ایرج گلزاری ورک‌شاپ‌ها و نمایشگاه‌های بسیاری را در کارنامه خود دارد که می‌توان به نمایشگاه‌های داخلی در تبریز، همدان، کرمان، جزیره کیش، دانشگاه بو علی سینا همدان، دانشگاه پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، دانشگاه علمی کاربردی صنایع دستی لالجین و نمایشگاه‌های خارجی در کشورهای ترکیه، یونان و ارمنستان اشاره کرد. وی هدف از برگزاری نمایشگاه را بستری برای فروش بهتر و معرفی قابلیت های هنری آثار می داند.

ورکشاپ‌های سفال و سرامیک تا چه حد می‌توانند در روند توسعه و تولید انبوه این هنر سنتی موثر باشد؟

ورک شاپ‌ها عامل اساسی در انتقال تجربه در رشد هنرمند تلقی می‌شود و آموزش سینه به سینه آموخته‌هاست که در روند توسعه تولیدات سهم بسزایی دارد.

جایی که امرار معاش یکی از مسائل مهم زندگی هنرمند شده است، فرهنگ و هنر چقدر می‌تواند دغدغه وی باشد؟

خیلی کم. اصلآ فکر خلاق در روح جسم آرام صورت می‌گیرد ولی به نظر من هنر یک فریاد عاشقانه است که از درون به بیرون رسیده و با خلق اثر تجلی پیدا می کند.

چالش‌هایی که بر سر راه هنرمندان وجود دارد، چیست؟

فروش آثار هنری تولید شده و تامین مالی و داشتن یک تولیدی یا کارگاه از مهمترین مسائل برای یک هنرمند است.

جهت پیوند فرهنگ غنی چند هزار ساله ایران با جامعه هنر امروز و همراه نمودن ذائقه نسل جدید امروز با هنر سنتی و در پی آن فاصله گرفتن از تولیدات مشابه خارجی، از میان به در کردن رقبای خارجی و نیز جلوگیری از واردات کالاهای

مشابه در زمینه سفال و سرامیک چه باید کرد؟

باید به ذائقه مشتری احترام گذاشت و با تعریف نوآوری در سبک‌های سنتی و تولید طرح های نو این ذائقه را بدست آورد. به اعتقاد من تلفیق هنر سنتی با صنعتی عبارت است از تلفیق وسایلی که مدرن هستند و کارایی دارند با مدل‌های سنتی. مانند شومینه‌ها و یا کاشی کاری ها با مصالح جدید اما با طرح یا کلاسیک.

ثبت ایده‌ها و طرح ها را در ایران با خارج از کشور مقایسه کنید، آیا در جوامع غربی و شرقی این امر اتفاق افتاده است؟

در جوامع غربی ثبت ایده و طرح ها انجام می شود ولی در ایران در صنعت سفال و سرامیک بسیار کم اتفاق می افتد.

استاندارد سازی یعنی چه و چه باید کرد که صنعتگر بتواند مواد استاندارد مورد نیاز خود را تهیه کند؟

استانداردسازی یعنی برنامه ریزی برای تهیه و ساخت مواد استاندارد که نهایتا منجر به تو لید سفال استاندارد می‌شود. برای تحقق این امر باید شرکت‌ها وکارخانجات تولیدی مواد اولیه را از مواد استاندارد تهیه کنند و محصولات تولید شده خود را با استانداردهای جهانی تطبیق دهند.

آیا وجود کد جهانی و کد رهگیری برای کالاهای سنتی خصوصا در رشته سفال و سرامیک ضرورتی دارد؟

مسلما. پس از استاندارد سازی یکی از عوامل پیشرفت هنرمند، رسمیت او و سبک و اثری است که خلق می‌کند. محسوب می‌شود.

آیا آثار سفالین می توانند بدون دغدغه بعنوان ظروف و مصالح مورد مصرف در منازل به کار روند؟

اگر درجه تخلخل ظروف سفالین درحد صفر و لعاب مصرفی دارای سرب و سایر مواد سمی نباشد می‌تواند در منازل مورد استفاده قرار گیرد.

رنگ‌هایی که به کار می رود چه مقدار طبیعی‌اند و خودتان بیشتر از چه نوع رنگی استفاده می‌کنید؟

خیلی کم از مواد آلی استفاده می‌شود. رنگ های طبیعی دو نوعند: رنگ‌های آلی و رنگ های معدنی. از رنگ‌های آلی خیلی کم استفاده می‌شود اما رنگ معدنی یا سنگی در طیف رنگی گوناگون و در لعاب‌سازی کاربرد فراوانی دارد. از رنگ آلی در تزئینات غیر استاندارد بیشتر استفاده می‌شود و اکثر رنگ‌های مصرفی در روش سنتی، طبیعی هستند. من بیشتر از رنگ‌های معدنی استفاده می‌کنم.

تاثیر سفالگری ایران بر سفالگری و هنر شرق و غرب خصوصا چین چیست؟

هر نقطه و ناحیه دارای سفال و تکنیک خاص است. در ایران نیز تکنیک‌های زرین فام و هفت رنگ، اوج گرفته و تأثیر بسزایی در زیبا آفرینی سفال داشته است.

حمایت مسئولین و دولت‌ها در تولید آثار شاخص و بروز استعداد‌های نهفته در این هنر چه تاثیری دارد؟

عاملی است در ترقی صنعت سفال و سرامیک ایران. جا دارد در اینجا از معاونت محترم صنایع دستی کشور به خاطر حمایت‌های بی شائبه شان تشکر کنم.


منبع: آرت‌نا / سمانه سعادتیان

بخش هنری تبیان