تبیان، دستیار زندگی
در مقاله قبلی اندکی در مورد ویکی پدیا و جشن 10 سالگی اش گفتگو کردیم برای دیدن مطلب قیلی اینجا کلیک کنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویکی پدیا 10 ساله شد(2)

در مقاله قبلی اندکی در مورد ویکی پدیا و جشن 10 سالگی اش گفتگو کردیم  برای دیدن مطلب قیلی اینجا کلیک کنید

در مصاحبه ای که نشریه ویرد آمده است سوالاتی از وی شده که به طور خلاصه به پاسخ آن می پردازیم اما پیش از آن بد نبست به زندگی شخصی این فرد که جزء 10 نفری است که دنیای اینترنت را متحول کردند نگاهی داشته باشیم.

جیمی ویلز در آگوست 1966 در آلابامای امریکا به دنیا آمد، او هم اکنون 45 سال سن دارد پدرش در یک خواربارفروشی کار می‌کرد و مادرش به همراه مادربزرگش یک مدرسه کوچک شخصی را اداره می‌کردند که ویلز و در آن مدرسه تحصیلات ابتدایی خود را پشت سر گذاشت.

او از جمله افراد  تیزهوش و پر تلاش بود و موفق شد تحصیلات پیش از دانشگاه خود را تا سن شانزده سالگی به پایان رساند.

به گفته خود جیمی، هزینه تحصیل برای او و خانواده‌اش سنگین بود. اما همواره در خانواده او تعصب خاصی برای تحصیل وجود داشت و این باور که تحصیل، پایه یک زندگی خوب است سبب گشت تا خوانواده اصرار برای ادامه تحصیل وی داشته باشند.

تحصیلات دانشگاه جیمی در رشته اقتصاد ادامه یافت، او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه اوبرن و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آلباما گرفت.

اما پایان‌نامه دکترای را ننوشت و این مقطع را به پایان نرساند علت این امر را خستگی عنوان نموده است.  ویلز دو بار ازدواج کرد و از همسر دوم خود که از او جدا شده است، یک فرزند دختر دارد.

در سال 1996 نخستین پورتال وب وی با مشارکت با دو دوست راه‌اندازی شد و در سال 2000 مقدمات مالی آغاز پروژه‌ای تحت‌عنوان نوپدیا (Nupedia) را فراهم کرد که پایه‌ای برای ویکی‌پدیای فعلی شد. یک فلسفه‌دان به نام لری سنگر (Larry Sanger) نیز به‌عنوان سردبیر انتخب شد و در سال 2001 ویکی‌پدیای امروز متولد شد. چندی بعد در سال 2003 مؤسسه خیریه ویکی‌مدیا راه‌اندازی شد که توسعه و نگهداری ویکی‌پدیا هدف عمده آن به شمار می رفت. در سال 2006 نیز برای نخستین بار مجله تایمز، نام او را به‌دلیل پدیدآوردن بزرگ‌ترین دانش‌نامه جهان به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد مطرح کرد. برخلاف ویکی‌پدیا، نوپدیا یک ویکی نبود و اطلاعات آن توسط کاربران تصحیح و تکمیل نمی‌شد و به دلایلی تا سال 2003 بیشتر دوام نیاورد و جای خود را به‌طور کل به ویکی‌پدیایی داد که امروز به نحوی محبوب همه کاربران جویای دانش در اینترنت است.

در مصاحبه هفته گذشته وی جیمی ولز بزرگترین چالش خود را در 10 سال گذشته مدیریت کردن توسعه و ساخت سازمانی عنوان نموده که پایه اصلی ویکی پدیا به حساب می آید که خود نیز به قدرتمندی ویکی پدیا است. بزرگ ترین شگفتی در این دوره 10 ساله را در کار خود مسافرت های خود می داند و می گوید:" هرگز فکر نمی کردم برای رسیدن به هدفم به این همه مسافرت و ملاقات با مردم مختلف نیاز داشته باشم." از آنجایی که ویکی پدیا منتقدان زیادی دارد و از صحت و سقم اطلاعات  خود باید شدیدا دفاع کند انتظار می رفت که جیمی ویلز تا حدودی از دفاع خسته شده باشد اما وی عنوان کرد:"من باور دارم مسئولیت ما برای بهتر شدن ویکی پدیا، در این خلاصه می شود که با شدیدترین انتقادات قانونی مواجه شده و به راهی برای بهبود دادن خود بیاندیشیم. در رابطه با مواجه شدن با انتقادات هم باید بگویم که امروزه بیشتر مردم دریافته اند ویکی پدیا بسیار خوب است اما بی عیب نیست و به مرور زمان در حال بهبود یافتن است. ثابت قدم ماندن انجمن ما برای بالاتر بردن کیفیت ویکی پدیا بسیار مهم است."

وی بر این باور است که این دانش نامه نسبت به دیگر مراجع در فضای دانشگاهی پذیرفته تر است

وی تمرکز خود را بر روی توسعه ویکی پدیا در جهانهای در حال توسعه تمرکز کرده ام، وی اضافه نمود:" قرار است اولین دفتر ویکی پدیا در خارج از ایالات متحده در سال جاری و در کشور هندوستان افتتاح شود و من برای این رویداد بسیار هیجان زده ام." وی ویکی پدیا را با تنوع زبانهای بیشتر، اطلاعات بیشتر و کیفیت بالاتر در 10 سال آینده تصور می کند.

منبع:

 http://www.gizmag.com/happy-10th-birthday-to-wikipedia-17567/17567/?utm_source=Gizmag+Subscribers&utm_campaign=afa2eeaa88-UA-2235360-4&utm_medium=email

تهیه و تنظیم: فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان