تبیان، دستیار زندگی
بعد از سپری کردن ایام امتحانات مدرسه و دانشگاه ها، ماه بهمن دربرگیرنده رخدادها و اتفاقات نجومی بسیاری است که علاقه مندان به آسمان شب می توانند به خوبی از آن ها استفاده کنند. آنچه در ادامه خواهید شامل رویدادهایی است که در این ماه اتفاق خواهند افتاد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهمن، ماه نجومی ها


بعد از سپری کردن ایام امتحانات مدرسه و دانشگاه ها، ماه بهمن دربرگیرنده رخدادها و اتفاقات نجومی بسیاری است که علاقه مندان به آسمان شب می توانند به خوبی از آن ها استفاده کنند. آنچه در ادامه خواهید دید شامل رویدادهایی است که در این ماه اتفاق خواهند افتاد.


یک عکاس خبری لحظه ای شگفت انگیز از طلوع ماه کامل بر فراز کوهستان چوگاچ در آلاسکا را شکار کرده است

1- المپیاد نجوم

5شنبه این هفته از ساعت 14 بعد از ظهر هفتمین دوره المپیاد نجوم و اخترفیزیک به همت باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار می گردد. این المپیاد دربرگیرنده 39 سوال تستی و 8 مساله کوتاه است که داوطلبان در مدت 240 دقیقه به آن ها پاسخ خواهند داد. باشگاه دانش پژوهان جوان طی اطلاعیه ای اعلام کرده است در سال جاری تغییری در شکل پاسخنامه به وجود آمده که لازم است دانش آموزان به آن توجه داشته باشند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.) بخش دانش و زندگی تبیان با انتشار مصاحبه ای از نویسنده کتاب "الفبای المپیاد نجوم و اخترفیزیک" در روزهای آینده به موضوع المپیاد نجوم بیشتر خواهد پرداخت.

2- جشنواره نجومی قشم

جمعی از دست اندرکاران نجوم آماتوری کشور نخستین جشنواره نجوم جزیره قشم را از 19 الی پایان شب 21 بهمن ماه امسال (1389) در جزیره زیبای قشم برگزار خواهد نمود. مهلت ثبت نام برای شرکت در این جشنواره تا 10 بهمن ماه تمدید شده است. علاقه مندان برای شرکت در جشنواره می توانند با رفتن به پایگاه اینترنتی این برنامه از نحوه ثبت نام و چگونگی اجرای برنامه ها مطلع شوند.

3- آمادگی برای شرکت در آزمون سراسری نجوم

افرادی که تمایل به شرکت در ششمین دوره مسابقه سراسری نجوم را دارند می توانند با پر کردن این فرم از زمان ثبت نام و مراحل بعدی مسابقه سراسری نجوم مطلع شوند. بخش اجرایی مسابقه با ارسال پیامهای یادآوری به ایمیل و شماره همراه، شما را در جریان زمانبندی مراحل اجرایی مسابقه نجوم قرار خواهند داد. تا به حال 61 مرکز در سراسر ایران آمادگی خود را برای برگزاری این مسابقه اعلام کرده اند که می توانید اسامی آن ها را در اینجا دریافت کنید.

4- سری جدید برنامه آسمان شب

سری جدید برنامه آسمان شب به تهیه کنندگی محمد جوزانی به زودی از شبکه چهار به روی آنتن می رود. سری جدید این برنامه که نزدیک به یک دهه از آغاز آن میگذرد در 16 قسمت 40 دقیقه ای بزودی پخش خواهد شد .

قرار است در برنامه آسمان شب مخاطبان علاوه برآشنایی با علوم ستاره شناسی و پیشرفتهای حوزه علم نجوم، تازه ترین اخبار علم نجوم اطلاع رسانی شود . به گفته تهیه کننده برنامه بخش پرسش و پاسخ ازدیگر بخشهای جدید این برنامه  است که مخاطبان سئوالات خود را با کارشناسان برنامه مطرح خواهند کرد .

5- وقایع رصدی بهمن ماه

دسترسی به پدیده های نجومی ماهیانه نیازی است كه بسیاری از منجمان آماتور را به دنبال خود می كشاند. به این منظور علاقه مندان می بایست زمان زیادی را صرف جستجو در مراجع مختلف كنند. درجهت پاسخ به این نیاز، گاهشمار نجومی بهمن ماه توسط اعضای انجمن علمی پژوهشی نجم شمال تدارک دیده شده است که می توانید با رفتن به پایگاه اینترنتی این انجمن  از آن استفاده کنید.

6- زهره میهمان آسمان صبحگاهی

در طول این ماه می توانید سیاره زهره را در هنگام صبح و قبل از طلوع خورشید در قسمت شرق آسمان مشاهده کنید. زهره درخشانترین جرم آسمانیست که می توانید در طول این ماه آن را به راحتی  در آسمان صبحگاهی رویت کنید.

م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی