تبیان، دستیار زندگی
شورای نظارت بر صدا و سیما با اعلام حمایت از تولید مختارنامه، در عین حال بر لزوم حذف تصاویر مربوط به صحنه جهاد و شهادت قمر بنی هاشم(ع) از این سریال تاکید کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظر نهایی درباره نمایش چهره حضرت عباس(ع)

نظر نهایی درباره نمایش چهره حضرت عباس(ع)

شورای نظارت بر صدا و سیما با اعلام حمایت از تولید مختارنامه، در عین حال بر لزوم حذف تصاویر مربوط به صحنه جهاد و شهادت قمر بنی هاشم(ع) از این سریال تاکید کرد.

به گزارش مشرق، شورای نظارت بر صدا و سیما پس از سه مرحله مکاتبه با مسئولان این سازمان جهت حذف تصاویر مربوط به حضرت ابوالفضل العباس(ع) از سریال مختارنامه، نظر رسمی خود را درباره این سریال اعلام کرد.

این شورا با تقدیر از دست اندرکاران تولید مختارنامه، از این سریال به عنوان محصولی ارزشمند یاد کرده و ورود این رسانه به عرصه تولیدات دینی و پرداختن به موضوعات تاریخی را ضروری دانسته است.

شورای نظارت:به تصویر کشیدن چهره مقدس عبد صالح خدا، قهرمان حماسه‌ها و الگوی شهیدان و مجاهدان که در قیامت مقام عبداللهی دارد و شهیدان به جایگاهش غبطه می‌خورند در سریال «مختارنامه» خلاف مصلحت و در تضاد با حساسیت‌های الهی و غیرت دینی ملت شهیدپرور بوده

شورای نظارت چندین مرتبه خواستار تسریع در پاسخگویی سازمان صدا و سیما شده و می نویسد: «خواهشمند است به دلیل حساسیت موضوع در ارسال پاسخ تسریع فرمائید.» اما این سازمان در جواب به حساسیت های مراجع و دلسوزان می نویسد: «در قسمتی از سریال مختارنامه صحنه شهادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) وجود دارد که توسط بازیگر مناسب و واجد صلاحیت ایفای نقش شده است(!)، لیکن موضوع پخش آن در دست بررسی و تصمیم‌گیری است.»

با گذشت یک ماه شورای نظارت نامه دیگری را با این مضمون نوشت: «به تصویر کشیدن چهره مقدس عبد صالح خدا، قهرمان حماسه‌ها و الگوی شهیدان و مجاهدان که در قیامت مقام عبداللهی دارد و شهیدان به جایگاهش غبطه می‌خورند در سریال «مختارنامه» خلاف مصلحت و در تضاد با حساسیت‌های الهی و غیرت دینی ملت شهیدپرور بوده و مشکلاتی را در بر خواهد داشت، بدین جهت لازم است مسئولین محترم از این کار جلوگیری به عمل آورند. ضمناً نمایش تصویر نامطلوب امام سجاد(ع) نیز در سریال گذشته تأثیر منفی داشته و موجب انعکاس اعتراضاتی از سوی متدینین به شورا گردیده است.»

طرح موضوع نمایش چهره سقای کربلا از سیمای جمهوری اسلامی واکنش های متفاوتی در پی داشته و برخی علما از جمله آیات عظام وحید خراسانی، مکارم شیرازی، علوی گرگانی، مظاهری بر لزوم پرهیز این کار تاکید کردند.

برخی علما همچون آیت‌الله حسینی زنجانی نیز برای نمایش چهره حضرت عباس(ع) شروطی چون انتخاب بازیگر مناسب و دارای سلامت نفس تعیین کرده اند که اگر چه مسئولان صدا و سیما در نخستین مکاتبه خود با شورای نظارت اعلام کردند دغدغه این دسته از علما را در نظر گرفته اند اما شورای مذکور مخالفت خود با این مسأله را رسما اعلام کرد.

شورای مذکور در عین حال با اشاره به نگرانی علما از نمایش چهره قمر بنی هاشم(ع) در مجموعه مختارنامه و اعتراضات صورت گرفته به این مسأله، خواستار حذف صحنه‌های مربوط به جهاد و شهادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) از این سریال شده است.

نهایتاً عزت ا... ضرغامی با گذشت زمانی نسبتا طولانی در نامه ای به حسین مظفر (رئیس شورای نظارت بر سازمان صداوسیما) می نویسد: «ضرورت عدم پخش تصویر ایشان در سریال مذکور به حوزه سیما ابلاغ و ترتیبی اتخاذ شد تا دقت لازم در خصوص رعایت این مهم به عمل آید.»

گر چه مسئولان سیما فیلم اعلام کرده اند تصویر حضرت عباس(ع) از سیما پخش نخواهد شد و این صحنه‌ها از مختارنامه حذف شده اما اخیرا داود میرباقری کارگردان این سریال گفته هنوز تصمیمی برای حذف بخش های مربوط به آن حضرت نگرفته و تلاش می کند با روش های خلاقانه شرایط انعکاس این سکانس ها به بهترین شکل را به وجود آورد.


منبع:جهان نیوز

تنظیم:گروه سینما وتلویزیون تبیان