تبیان، دستیار زندگی
خدایا، آنها را چنان لعنت فرست با لعنتی که ساکنان آتش در آن پناه می‏برند و لعنتی که به فکر هیچ کس نرسد. خداوندا، آنان را در اسرار مخفی خود لعنت کن و در آزادی آشکارت؛ آنها را با تنبیهی مناسب تنبیه فرما، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعای امام رضا علیه السلام در سجده‏ی شکر

دعا امام رضا(ع)، در سجده شکر

دعا امام رضا(ع) در سجده حاکی از آن است که  که امام از برخی از خلفای زمان خود رنجیده خاطر بوده است که بدون هیچ حقی، نظارت و سلطه بر تمام کشور را به دست گرفته بودند و از این رو آنان با منع کردن و جلوگیری از خاندان پاک پیامبر اکرم (ص) برای به دست گرفتن قدرت، گرفتاری و خرابی به جهان اسلام وارد آورده بودند.

سلیمان بن جعفر در روایت خود می‏گوید: امام رضا علیه‏السلام را در حالی که مشغول به جا آوردن نماز شکر بود، دیدیم. او سجده‏ی نمازش را طولانی نمود و سپس سرش را بلند کرد. درباره‏ی سجده‏ی طولانیش از او پرسیدیم، فرمود که در نمازش این گونه درخواست کرده است و از ما نیز خواست که از خدا این گونه درخواست نماییم، و دستور داد آن را بنویسیم و ما آن را نوشتیم که می‏فرمود:

خداوندا، لعنت کن کسانی را که دین تو را تغییر دادند، و نعمتت را دگرگون ساختند، و به پیغمبرت تهمت زدند، و با دینت مخالفت کردند، و از راهت منحرف شدند، و احسانت را ناسپاسی کردند، و کلماتت را به خودت برگرداندند، و به پیامبرت اهانت نمودند، و فرزند پیامبرت را کشتند، و کتابت را بد جلوه دادند، و آیاتت را انکار کردند، و در جایی نشستند که حقشان نبود، و مردم را در مقابل خاندان پیامبر قرار دادند. خداوندا، آنها و پیروان آنها را که دورشان جمع گردیدند، در جهنم سوزان و در لعنت خود قرار بده. پروردگارا، ما با لعنت کردن به آنها و انزجار و تنفر از آنها در دنیا و آخرت، طلب تقرب به سوی تو می‏نماییم. خدایا، آنان که امیرالمؤمنین (ع)، فاطمه‏ی زهرا (س) و حسین بن علی (ع) را کشتند، مورد لعنت خود تا ابد قرار ده. پروردگارا، تنبیه آنان را به تنبیه، و تحقیرشان را به تحقیر، و پستی‏شان را به پستی، و خواریشان را به خواری، و رسواییشان را به رسوایی دیگر افزایش بده. خداوندا، آنان را به زور خود داخل آتش جهنم فرما و تنبیه دردناک خود را به آنها برگردان و آنها و پیروانشان را در آتش سوزان جمع کن. خدایا، جمعشان را متفرق ساز، و امورشان را پراکنده کن، و کلامشان را مخالف یکدیگر قرار ده، و اتحادشان را پراکنده فرما، و به امامشان لعنت فرست، و رهبر و مولا و پیرمردترین آنان را جان بستان، و سرانشان را لعنت فرما، و وحشت را در میانشان گسترش بده، و هیچ کس از ساکنین آنها را وا مگذار. خداوندا، ابوجهل و ولید و حامیان آنان را لعنت فرما. خدایا، آنها را چنان لعنت کن با لعنتی که لعنت هر ملائکه‏ی مقرب و هر پیامبر مرسل و هر مؤمنی که قلبش را برای ایمان آزمایش کرده‏ای، باشد. خدایا، آنها را چنان لعنت فرست با لعنتی که ساکنان آتش در آن پناه می‏برند و لعنتی که به فکر هیچ کس نرسد. خداوندا، آنان را در اسرار مخفی خود لعنت کن و در آزادی آشکارت؛ آنها را با تنبیهی مناسب تنبیه فرما، و شریک آنان را، پیروان و دوستان آنها قرار ده، همانا تویی شنونده‏ی تمام حاجتها.

این دعا نشان می‏دهد که امام رضا علیه‏السلام از برخی از خلفای زمان خود رنجیده خاطر بوده است که بدون هیچ حقی، نظارت و سلطه بر تمام کشور را به دست گرفته بودند و از این رو آنان با منع کردن و جلوگیری از خاندان پاک پیامبر اکرم (ص) برای به دست گرفتن قدرت، گرفتاری و خرابی به جهان اسلام وارد آورده بودند؛ در حالی که اهل بیت پیامبر، بهترین و داناترین افراد نسبت به دیگران در امور دینی و مردمی و فرایض اسلامی بودند. و این دعای جلیل نیز یکی از دعاهای سیاسی است.


بخش حریم رضوی