تبیان، دستیار زندگی
پیوند خاصی که بین خواهر و برادر وجود دارد، نشان‌دهنده پیشرفت روانشناختی انسان‌هاست. وقتی که شما بتوانید به خانواده‌تان تکیه کنید و بدانید که مورد حمایت آنها قرار خواهید گرفت، قطعا شخص شادتری خواهید بود. به این طریق است که اعتماد به‌نفس‌تان تقویت می‌شود و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با من غریبگی نکن


ارتباط با نوجوان
هیچ چیز در این دنیا مهم‌تر از خانواده نیست. شغل، خانه و ماشین را هرگز نمی‌توان با احساس خوشایند و مطبوعی که از خانواده دریافت می‌کنیم، مقایسه یا جایگزین کنیم.  اگر شما هیچ‌گاه با خواهران و برادرانتان نزدیک و صمیمی نبوده‌اید، هنوز هم فرصت جبران گذشته و بهبود روابط را دارید. خواهر و برادر، پیوند خاصی با یکدیگر دارند و قادرند وقتی یکی از آنها دچار مشکل شد و به کمک نیاز داشت، مشکل او را شناسایی و درک کنند.


امروزه ما در دنیایی زندگی می‌كنیم که برقراری ارتباط مؤثر اهمیت بسیار زیادی دارد. بیشتر فعالیت‌های روزانه‌ی ما (حدود 75 درصد) شکلی از ارتباط با خود، دیگران و خداست. آنچه مسلم است این كه همه‌ی ما ناگزیر از ارتباط و برخورد با دیگران هستیم و هیچ‌كس قادر نیست بدون كمك و مساعدت و ارتباط با دیگران حتی نیازهای معمولی خود را برطرف سازد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هرچه علم و تکنولوژی پیشرفت بیشتری کرده و جوامع گسترده‌تر می‌شود نیاز به یادگیری «علم برقراری ارتباط مؤثر» محسوس‌تر می‌گردد. در عین حال باید اذعان نمود که با گسترش و تنوع جوامع، نوع برقراری ارتباط پیچیده‌تر شده و بسیاری از افراد حتی در برقراری ارتباط با نزدیکان خود، به مشکلات جدی‌تری برخورد می‌نمایند.

آن چیزی كه انسان باید به آن مجهز باشد تا بتواند دانش‌ خود را به دیگران منتقل كند مهارت‌های ارتباطی است. چه بسا انسان‌هایی كه از نظر دانش غنی هستند ولی چون با مهارت‌های ارتباط آشنائی ندارند، علم و دانش‌ آنان تأثیری برای دیگران ندارد. سئوالی كه این جا مطرح می‌شود این است كه چگونه باید با دیگران ارتباط برقرار كنیم و به منظور افزایش این ارتباط چه كارهایی را باید انجام دهیم و چه كارهایی را نباید انجام دهیم؟

در ساختار خانواده‌‌ها، ارتباط همسران با یکدیگر ، والدین با فرزندان و فرزندان خانواده با یکدیگر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.مدیریت رابطه فرزندان با یکدیگر از دیگر وظایف مهم و اساسی والدین است، پدران و مادرانی می‌توانند فرزندان خوبی تربیت نمایند که در درجه‌ی اول موفق به ایجاد ارتباط مؤثر با آنان شوند و سپس این رابطه موفق و ثمر بخش را به فرزندان یاد داده و در ارتباط فی مابین آنان با یکدیگر ، آن را مطالبه نمایند. در حقیقت، پیوند خاصی که بین خواهر و برادر وجود دارد، نشان‌دهنده پیشرفت روانشناختی انسان‌هاست. وقتی که شما بتوانید به خانواده‌تان تکیه کنید و بدانید که مورد حمایت آنها قرار خواهید گرفت، قطعا شخص شادتری خواهید بود. به این طریق است که اعتماد به‌نفس‌تان تقویت می‌شود و درمی‌یابید که در زندگی‌تان‌، انسان‌هایی هستند که بدون هیچ‌گونه انتظاری، عاشقانه شما را دوست دارند و اینجاست که به خود می‌قبولانید که با وجود این افراد، هیچگاه تنها نخواهید ماند.

با من غریبگی نکن

وقتی کمی مسن‌تر شدید، خواهر و برادرتان از بهترین دوستان شما به شمار می‌روند. آنها را بیشتر در زندگی خود احساس خواهید کرد و پیوند بین‌تان مستحکم‌تر خواهد شد. وجود خواهر و برادر در کنارتان می‌تواند نعمت بزرگی در حل مشکلات و چالش‌های زندگی شما باشد و چون با خواهر و برادرتان در یک خانه بزرگ شده‌اید، ارزش‌های مشابهی دارید و این بسیار مفید است.

قاعدتا باید هر چه خواهران و برادران  طولانی‌تر با هم باشند، یک زندگی بدون دیگری برای آنها مشکل‌تر شود. در حقیقت باید این بودن با دیگری طی سالیان دراز وابستگی را عمیق‌تر کند ولی متأسفانه مشاهده می‌کنیم که عکس این قضیه اتفاق می‌افتد و به‌جای نزدیکی و وابستگی بیشتر، بی‌تفاوتی و سردی بر رابطه آنها حاکم می‌شود. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ آیا فرزندان می‌توانند یاد بگیرند به مدت طولانی با هم خوشبخت باشند؟

وقتی که با خواهر و برادرتان ارتباط خوبی داشته باشید، متوجه خواهید شد که ارتباط برقرار کردن با آنها نسبت به افراد دیگر بسیار راحت‌تر است.بسیاری از خواهران و برادران تصور می‌کنند که گذراندن اوقاتشان با افراد دیگر بسیار ساده‌تر است و به همین دلیل اکثرا اوقات فراغت‌شان را با دیگران می‌گذرانند درصورتی که تصور اشتباهی دارند. اگر علاقه‌مندید که ارتباط بسیار مستحکم و استواری با خواهران و برادرانتان داشته باشید، سعی کنید نکاتی را که در زیر ذکر می‌شود را به خاطر بسپارید و آنها را به کار بندید:

پیوند خاصی که بین خواهر و برادر وجود دارد، نشان‌دهنده پیشرفت روانشناختی انسان‌هاست

- با آنها صحبت کنید: این یکی از ساده‌ترین کارهایی است که شما می‌توانید انجام دهید. به آنها زنگ بزنید و از کارهایی که می‌خواهند انجام دهند، اطلاعات کسب کنید.

- ناهارتان را با آنها میل کنید: این نکته خیلی با اهمیت است که با خواهر و برادرتان باشید و وقت‌تان را با آنها بگذرانید. حتی‌المقدور ناهار را با آنها میل کنید که این خود یک راه ساده برای با هم بودن و استحکام روابط است.

- با یکدیگر به سفر یا گردش بروید: یک راه عالی برای تقویت روابط بین شما و خواهر و برادرتان این است که به همراه یکدیگر به مسافرت و گردش بروید. لحظات شاد و مهیجی را با هم سپری کنید.

- مناعت طبع داشته باشید: به جای اینکه وظایف برادر بزرگتر یا خواهر کوچکتر را به آنها گوشزد کنید، بیاموزید که روابط پخته و بزرگ‌تر از سن‌تان با یکدیگر داشته باشید. احترام گذاشتن به یکدیگر یکی از مواردی است که هم شما و هم خواهر و برادرتان باید در تمام طول زندگی رعایت کنند. هیچگاه احترام قائل شدن برای همدیگر را فراموش نکنید.

با من غریبگی نکن

- علایق مشترک بین خودتان و آنها را کشف کرده و آن‌را تقویت نمایید: ممکن است شما به‌دلیل تفاوت زیادی که از نظر علایق با خواهر و برادرتان دارید، برای برپایی روابط مستحکم با آنها، مشکلاتی پیش رو داشته باشید. در این مواقع به‌دنبال نقاط مشترک بین خودتان و آنها باشید. البته ممکن است شما با خانواده‌تان علایق مشترکی داشته باشید اما این احتمال وجود دارد که اگر علایق شخصی‌تان را با خواهر و برادرتان به مشارکت بگذارید، ارتباط محکم‌تری به وجود بیاید. مثلا شاید هر دوی شما وقت‌تان را برای مذهب یا توجه به سیاست صرف کنید. سعی کنید علایق مشترک‌تان را بیابید و با استفاده از وجود این علایق مشترک، یک رابطه استوار و پابرجا بین خود و خواهر و برادرتان بنا‌سازید.

- به خواهر و برادرتان، خالصانه عشق بورزید: به این نکته توجه داشته باشید که خواهر و برادرتان برای همیشه جزئی از زندگی شما خواهند بود. یاد بگیرید که چگونه خواهر و برادرتان را دوست داشته باشید و آنها را با همه نقاط ضعف و قوتشان، بپذیرید. مهم نیست که در گذشته چه رفتارها و برخوردهایی با آنها داشته‌اید، مهم این است که حالا هر کاری را می‌توانید برای ساختن یک ارتباط مستحکم و پابرجا، انجام دهید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی سایت تبیان


منبع: همشهری آنلاین

سایت مردمان

والدین گرامی می توانند سوالات خود در این زمینه را با مشاورین سایت در میان بگذارند.

مقالات مرتبط:

به امید خوشبختی

وقتی خانواده جهانی می شود

خانواده سالم و ناسالم

بحران و نا بسامانی در خانواده امروزی

نهاد خانواده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.