تبیان، دستیار زندگی
ژول ورن نویسنده و آینده‌نگر فرانسوی بود که کتابهای زیادی با مضمون علمی-تخیلی نوشت. رمان های ژول ورن را اگر پرخواننده ترین داستان ها ندانیم، بی تردید آن ها را باید از پرطرفدارترین داستان ها دانست. ژول ورن در سال ۱۸۲۸ میلادی و در کشور فرانسه متولد شد. او ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان نویس تخیلی

داستان نویس تخیلی

ژول ورن نویسنده و آینده‌نگر فرانسوی بود که کتابهای زیادی با مضمون علمی-تخیلی نوشت.

رمان های ژول ورن را اگر پرخواننده ترین داستان ها ندانیم، بی تردید آن ها را باید از پرطرفدارترین داستان ها دانست. ژول ورن در سال ۱۸۲۸ میلادی و در کشور فرانسه متولد شد. او از کودکی دارای تخیل و قوه ی ابتکار بسیار بالایی بود. آرزوهای بسیار در سر داشت از جمله آن که مانند آن چه بعدها در داستان هایش نشان داد، سفرهایی ناشناخته انجام دهد.او هنگامی از سفر به هوا و فضا و زیر دریا در داستان‌های خود سخن گفت که هنوز بشر نتوانسته بود وسایل و امکانات چنین سفرهایی را فراهم کند.

یکی از کارهای عجیب او این بود که در یازده سالگی بدون اطلاع والدینش آماده ی سفر به سوی هند شد؛ اما در آخرین لحظه ها، پدرش از راه رسید و او را از کشتی پیاده کرد. ژول ورن در جوانی طبق میل پدرش و خلاف علاقه ی خود، در رشته ی حقوق تحصیل کرد؛ اما پس از پایان تحصیلات از راه نویسندگی، که علاقه و انگیزه ی واقعی او بود مختصر درآمدی کسب می کرد و به همین دلیل زندگی را به سختی و در تنگدستی می گذراند.

داستان های ژول ورن، داستان هایی علمی- تخیلی هستند. او ساعت های زیادی را در کتاب خانه های پاریس به مطالعه ی کتاب های علمی مشغول می شد. سرانجام نخستین کتاب خود با عنوان ” پنج هفته در بالن” را با همکاری نشر “هتزل” منتشر کرد. کتابی که به دلیل سبک و موضوع کاملاً جدیدش توجه هیچ یک از انتشارات پاریس را به خود جلب نکرد؛ اما سرانجام با همکاری نشر “هتزل” و با کمال خرسندی و علاقه ی ناشر آن ، منتشر شد. همکاری ژول ورن و “هتزل” ادامه یافت و همین همکاری او را از تنگدستی نجات داد. به این ترتیب ژول ورن که در ابتدا کسی آثارش را نمی شناخت، پس از مدتی دارای چنان شهرتی شد که کتاب هایش به بسیاری از زبان های خارجی ترجمه شدند.

داستان نویس تخیلی

او برای نوشتن داستان های علمی و تخیلی خود، علاوه بر این که داستان نویس چیره ای بود از سایر علوم شیمی، فیزیک، نجوم و … نیز غافل نماند. در داستان هایش اشیاء و اختراع های بسیاری را معرفی کرد که در زمان خود دست نیافتنی و باورنکردنی بودند؛ از آن جمله می توان به هلیکوپتر،زیردریایی، بالن و … اشاره کرد.

او همیشه به دنبال موضوع های جدید و جالب توجه می گشت و در این کار تلاش بسیاری می کرد. هم چنین رمان های او از دقت نظر بسیاری نیز برخوردار بودند. چنان چه خود او در یکی از مصاحبه هایش با یکی از روزنامه های لندن می گوید که هدف او از نوشتن این داستان ها، جذاب کردن برخی از علوم از جمله جغرافیا بوده است و در اجرای این هدف نیز دقت عمل بالایی داشته است.

رمان های “دور دنیا در هشتار روز” و “جزیره ی اسرار آمیز” گواه این حقیقت اند. سرانجام او در سال ۱۹۰۵ و در سن ۷۷ سالگی چشم از جهانی فرو بست که آن را نیز در کمال اعجاب به تصویر کشیده بود.

برخی از مهم ترین آثار او عبارتند از:

پنج هفته در بالن

سفر به مرکز زمین

سفر به مدار ماه

بیست هزار فرسنگ زیر دریا

دور دنیا در هشتاد روز

جزیره ی اسرارآمیز

جزیره‌ای در آتش

اژدهای دریایی

خانه ی متحرک

سفر پر ماجرا

سرزمین تاریکی

فرآوری: مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان


منابع: هدهد،ویکی پدیا

مطالب مرتبط

 مارک تواین، استاد روایت داستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.