تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه برابر با دوم بهمن 1389 هجری خورشیدی، هفدهم صفر 1432 هجری قمری و بیست و دوم ژانویه سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوم بهمن در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز شنبه برابر با دوم بهمن 1389 هجری خورشیدی، هفدهم صفر 1432 هجری قمری و بیست و دوم ژانویه سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است: 

2 بهمن 1357

شاه بدون انجام آئین احترام و تشریفات وارد فرودگاه مراكش شد و اتومبیلی مستقیماً وی را رهسپار اقامتگاهش كرد.

2 بهمن 1357

'شاپور بختیار'قبل ورود امام به ایران گفت: در صورت ورود 'امام خمینی(ره)' به تهران، نخست‌ وزیری را رها نمی ‌كند و سنگر قانون اساسی را حفظ خواهد كرد.

2 بهمن 1357

'ژنرال هایزر' كه در تهران به سر می ‌برد در تلگرافی به واشنگتن تاكید كرد حتی اگر 'بختیار' سقوط كند ارتش باید با حفظ یكپارچگی خود، برای رسیدن به تفاهم و بازگشت ثبات به كشور، با انقلابیون كنار آید.

2 بهمن 1357

'سناتور فرانك چرچ' رئیس كمیته روابط خارجی سنای آمریكا به دولت 'كارتر' پیشنهاد كرد از حمایت دولت ایران خودداری كند زیرا این حمایت مردم ایران را خشمگین‌ تر كرده، سقوط دولت را تسریع می ‌كند.

2 بهمن 1357

'رمزی كلارك' وزیر دادگستری پیشین آمریكا پس از دیدار با 'امام خمینی(ره)' در نوفل ‌لوشاتوگفت : 'آیت ‌الله خمینی(ره) مردی بسیار با هوش و خردمند است و كلید حل مشكل ایران فقط در دست ایشان است.' وی گفت: دولت 'بختیار' شبحی بیش نیست و آمریكا باید دست از حمایت وی بر دارد. زیرا همه مردم به 'آیت ‌الله خمینی' رأی می ‌دهند.

2 بهمن 1355

'امام ‌‌خمینی(ره) به مناسبت حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان در پیامی از مردم ایران خواستند تا از كمك‌ های مالی خود نسبت به مجروحین و مصیبت ‌دیدگان این حادثه دریغ نكنند.

2 بهمن 1348

سفیر عراق همراه با 4 دیپلمات عراقی در تهران به تلافی اخراج 'عزت ‌الله عاملی' سفیر ایران در عراق از ایران خارج شد.

2 بهمن 1343

شش جراح آمریكائی، انگلیسی و فرانسوی برای معالجه 'حسنعلی منصور' كه دیروز در مقابل مجلس شورای ملی هدف گلوله قرار گرفت به تهران دعوت شدند.

2 بهمن 1342

بین ایران و فیلیپین سفیر مبادله شد و طرفین روابط سیاسی برقرار كردند.

2 بهمن 1341

در پی انتشار نظریه 'امام‌ خمینی(ره) در تحریم رفراندوم 6 بهمن، بازار تهران تعطیل شد و مردم علیه رفراندوم مورد نظر دولت تظاهرات كردند. حجت ‌الاسلام 'فلسفی' نیز نطق پرشوری بر علیه اصلاحات ارضی مورد نظر شاه ایراد كرد. همچنین در اعتراض به لوایح شش ‌گانه شاه موسوم به 'انقلاب سفید' تظاهرات بزرگی در مسیر میدان توپخانه، سرچشمه و بهارستان برگزار شد و مردم در مقابل منزل آیت‌ الله 'خوانساری' اجتماع كردند.

2 بهمن 1318

سرتیپ 'احمد نخجوان' كفیل وزارت جنگ با وابسته نظامی سفارت انگلستان در تهران ملاقات كرد و خواستار خرید 60 فروند بمب افكن‌ انگلیسی شد.

2 بهمن 1312

'عارف قزوینی' شاعر ایرانی در 52 سالگی درگذشت و در كنار مقبره 'ابوعلی‌ سینا' در همدان دفن شد.

2 بهمن 1307

نظامنامه لباسهای متحدالشكل به تصویب هیأت وزیران رسید.

2 بهمن 1299

'میرزا فتح ‌الله خان سپهدار' معروف به 'سپهدار اعظم رشتی' حكم رئیس ‌الوزرائی را از 'احمدشاه قاجار' دریافت كرد.

تنظیم: هومن بهلولی