تبیان، دستیار زندگی
م" همزمان با جشنواره فیلم فجر ، دو فیلمساز انگلیسی و اسپانیایی حاضر در تهران ، از سینمای ایران گفتند مایكل چانن،استاد مطالعات فرهنگی در دانشگاه وست انگلند بریستول انگلیس گفت: سینمای ایران را برای اولین بار 15سال پیش دیدم و ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"ایران، پرچمدار سینمای سوم"

همزمان با جشنواره فیلم فجر ، دو فیلمساز انگلیسی و اسپانیایی حاضر در تهران ، از سینمای ایران گفتند


مایكل چانن،استاد مطالعات فرهنگی در دانشگاه وست انگلند بریستول انگلیس گفت: سینمای ایران را برای اولین بار 15سال پیش دیدم و با كیارستمی، مخملباف و بعد دیگران شناختم.

وی افزود: معتقدم عباس كیارستمی یكی از برجسته‌ترین كارگردانان دنیا است ولی باید توجه داشت سینمای قوی دیگری هم در ایران وجود دارد ولی برای من مهمتراز چیزهایی كه اهمیت دارد این است كه باید در سینما به یك زبان جهانی برسیم. بنابراین هر چیزی كه من از ایران می‌بینم چیزی نیست كه در روزنامه‌ها و یا تلویزیون دیده باشم بلكه چیزی است كه من از طریق سینما به آن دست یافتم و فهمیدم .

وی با بیان اینكه سینمای هالیوود به عنوان سینمای اول در دنیا سینمای تجاری سایر کشورها را تحت فشار قرار داده است تصریح كرد: سینمای دوم را هم تقریبا می‌توانیم به سینمای اروپا لقب دهیم و تفاوت سینمای اروپا با هالیوود این است كه در سینمای هالیوود كه به اصطلاح می‌توانیم بگوییم ارباب تكنیك است، تهیه‌كننده است كه حرف آخر را می‌زند، اما در سینمای اروپا فیلمساز به عنوان یك هنرمند كسی است كه برش نهایی و تصمیم گیرنده است. البته سینمای دوم هنوز هم بخشی از سینمای تجاری است اما سینمای سوم سینمایی است كه در كل با این دو سیستم درتعارض است و مبارزه می‌كند و و مبدع سینمایی دیگر است و پرچمدار آن را سینمای ایران می دانم .

فلیكس زوریتا فیلمساز و روزنامه نگار اسپانیا نیز گفت: پیش از این تنها فیلم دایره را دیده بودم و در این دوره از جشنواره فیلم فجر از سطح تكنیكی فیلمها تحت تاثیر قرار گرفتم .

وی افزود: معتقدم سینمای ایران صنعت و حرفه بزرگی است و خوشحال هستم كه می‌بینم سینما جزیی از فرهنگ ایران محسوب می‌شود.

وی با اظهار تمایل نسبت به تولید مشترک با سینمای ایران گفت: بله خیلی خوشحال می‌شویم.نحوه فعالیتش توضیح داد: هدف اصلی من در کارم این بوده كه حقیقت را در مورد نحوه زندگی مردم و موقعیتشان به اروپا نشان بدهم و حدود 25 مستند ساختم.

این فیلمساز به این پرسش كه در كدام یك از شاخه‌های فیلم‌ها مستند دوست دارد فعالیت كند گفت: مستندهای سیاسی و بعد از آن اجتماعی را دوست دارم و فكر می‌كنیم سینما بهترین ابزاری است كه می‌توانیم فرهنگ كشور ها را به هم معرفی كنیم.