تبیان، دستیار زندگی
سیاسی و اقتصادی جهان اسلام باید به هم‌افزایی مبدل شود تا جایگاه امت اسلامی از جهات علمی، فنی و فرهنگی در صحنه بین‌المللی بازیافته شود. رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بین‌المجالس اسلامی ملجا همگرایی و هم‌افزایی توان‌های اس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از ابوظبی


دستاورد هیات پارلمانی ایران از بین المجالس اسلامی در ابوظبی

عقب نشینی اماراتی ها از طرح مسائل تفرقه انگیز

اصلاح اساسنامه اتحادیه در جهت عدم دخالت در امور داخلی کشورها


علی لاریجانی

در حالی که پیش از این پارلمان جمهوری اسلامی ایران در واکنش به پیشنهاد تشکیل کمیته بررسی مسایل اختلافی در اجلاس فوق‌العاده بین المجالس اسلامی موضع قاطع عدم شركت در این اجلاس را اعلام کرده بود، با وساطت رییس مجلس كویت و هم‌چنین قول مساعد رییس مجلس امارات برای خارج كردن این موضوع از دستور كار اجلاس، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه‌ شب جهت شرکت در این اجلاس عازم ابوظبی پایتخت امارات شد.

این اجلاس فوق‌العاده صبح چهارشنبه با سخنرانی طاهر رییس مجلس سودان درباره مسائل حاد پیش آمده در این كشور در ابوظبی آغاز به كار كرد و در ادامه علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی كشورمان، قلیچ دبیركل اتحادیه بین‌المجالس اسلامی، الغریر رییس مجلس امارات و شیخ سعود بن صقر القاسمی حاكم راس‌الخیمه نیز به سخنرانی پرداختند.

سخنرانی رییس مجلس در اجلاس فوق‌العاده سران بین‌المجالس كشورهای اسلامی

علی لاریجانی در سخنرانی خود در اجلاس فوق‌العاده سران بین‌المجالس كشورهای اسلامی به وقایع اخیر منطقه در موضوع لبنان، تونس، سودان، فلسطین و ... اشاره و تاکید کرد که تكیه بر دشمنان اسلام سرنوشت محتوم شکست را در پی دارد، لذا صحنه تعاملات سیاسی و اقتصادی جهان اسلام باید به هم‌افزایی مبدل شود تا جایگاه امت اسلامی از جهات علمی، فنی و فرهنگی در صحنه بین‌المللی بازیافته شود.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بین‌المجالس اسلامی ملجا همگرایی و هم‌افزایی توان‌های اسلامی شود ویژگی اصلی اتحادیه بین‌المجالس اسلامی را مردمی بودن آن عنوان كرد و گفت: فارغ از محدودیت‌های سیاسی دولت‌ها، باید در ساختار بین‌المللی منفذی برای انعكاس مسائل امت اسلامی تعبیه شود و اتحادیه با آزادی عمل نمایندگان پارلمان‌ها به نیازها و خواسته‌های اصلی امت‌های اسلامی بپردازد و ضمن تلاش در جهت وحدت امت اسلامی با دسایس كشورهای سلطه‌طلب كه سال‌هاست در جهت افتراق امت اسلامی مشغول بوده‌اند مبارزه عملی كرد.

اتحادیه بین‌المجالس كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی در بیانیه پایانی خود در ابوظبی با تاكید بر حق ملت لبنان در بازپس‌گیری اراضی اشغالی این كشور، حمایت از مساله فلسطین را خواستار شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید اجازه داد ظرفیت جهان اسلام بازیچه دوره‌گردی سیاسی آمریكا و صهیونیست شود كه هر روز با طرحی توان جهان اسلام را دچار فرسایش كنند، هم چنین به ترور دانشمندان هسته ای ایران دكتر علی‌محمدی و دكتر شهریاری به دست عوامل رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: اینها نمونه‌هایی از نقشه‌های شوم استكباری برای فرسایش توان امت اسلامی است، ملت‌های مسلمان انتظار دارند این حوادث برای اولیای مسلمین پندآموز باشد و به جای تفرقه، دست اخوت به یكدیگر بدهند و به جای تكیه بر قدرت‌های دروغگو و غاصب به توان امت اسلامی تكیه بزنند تا عزت اسلام حفظ شود.

هم چنین علی لاریجانی در حاشیه‌ این اجلاس با جاسم احمد الخرافی رییس مجلس كویت، شیخ سعود بن صقر القاسمی حاكم راس‌الخیمه، احمد شبیب الظاهری معاون اول رییس مجلس امارات، روبیر غانم معاون رییس مجلس لبنان، احمد ابراهیم طاهر رییس مجلس سودان، قسامه النجیفی رییس مجلس عراق، فهمیده میرزا رییس مجلس پاكستان و هم‌چنین عبدالقادر مشبك نایب رییس مجلس الجزایر دیدار و درباره آخرین تحولات منطقه ای، لزوم تقویت روابط کشورهای منطقه و اسلامی و همینطور تحکیم همکاری های پارلمانی گفت‌وگو كرد.

اصلاح اساسنامه اتحادیه بین‌المجالس اسلامی به پیشنهاد ایران

اما ماحصل رایزنی های هیات پارلمانی ایران اصلاح اساسنامه اتحادیه بین‌المجالس اسلامی در اجلاس فوق‌العاده ابوظبی به پیشنهاد جمهوری اسلامی بود که بر اساس آن هیچ دستگاهی از این اتحادیه نمی‌تواند در امور داخلی كشورها دخالت كند و یا اقتدار داخلی دولتی را نقض كند.

این ماده دقیقا همان ماده‌ای است كه در اساسنامه سازمان كنفرانس اسلامی و سازمان ملل متحد نیز وجود دارد و جمهوری اسلامی بر این اساس این پیشنهاد را ارایه كرد تا دیگر بحث های اینچنینی مانع وحدت و همگرایی کشورهای عضو در حل مسائل کلان جهان اسلام نشود.

لاریجانی

طبق اصلاح دیگری كه در اجلاس فوق‌العاده بین‌المجالس اسلامی صورت گرفته از این پس روسای مجالس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی سالی یكبار جلسه خواهند داشت در حالی كه پیش از این، این جلسات هر دو سال یكبار برگزار می‌شد. همچنین مقرر شد برای مدیریت اتحادیه نیز تروئیكایی متشكل از روسای قبلی، فعلی و آینده كه وظایف مشخصی در اساسنامه برای آن پیش‌بینی شده تشكیل شود.

از جمله اینكه تروئیكا با توافق اعضا با هیات‌های بین‌المللی بر اساس شرح وظایف اتحادیه ارتباط برقرار می‌كند و اهداف اتحادیه را پی می‌گیرد.

به موجب اصلاحات دیگری كه به تصویب رسید از این پس شورای بین‌المجالس نیز به عنوان كمیته عمومی تغییر نام داده و این كمیته عمومی نیز قبل از كنفرانس در هر سال دو روز جلسه خواهد داشت و سایر وظایف شورا را هم برعهده دارد.

در ادامه این اجلاس مقرر شد تا كمیته‌های دائمی تخصصی در قالب چهار كمیته امور سیاسی و روابط خارجی، امور اقتصادی و محیط زیست، حقوق بشر، زن و خانواده و امور فرهنگی – حقوقی و گفت‌وگوی تمدن‌ها و ادیان به فعالیت بپردازد.

بیانیه پایانی نشست اتحادیه بین‌المجالس اسلامی

*تاکید بر حق تمامی كشورها برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای

اتحادیه بین‌المجالس كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی در بیانیه پایانی خود در ابوظبی با تاكید بر حق ملت لبنان در بازپس‌گیری اراضی اشغالی این كشور، حمایت از مساله فلسطین را خواستار شد.

در بیانیه پایانی سیزدهمین نشست اتحادیه بین‌المجالس كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی آمده است که باید از مقاومت ملت فلسطین و اراده این ملت برای رویارویی با تجاوزگری‌های اسرائیل با هدف بازپس‌گیری تمام اراضی اشغال شده حمایت شود.

در ادامه این بیانیه هم‌چنین تاكید شده است که باید‌ اقدامات تخریبی اسرائیل در نزدیك مسجدالاقصی و شهرك‌سازی‌های آن محكوم شده و این سیاست‌ها متوقف شوند.

در این بیانیه بر ضرورت آزادی تمامی اسیران فلسطینی در بند زندان‌های رژیم صهیونیستی، حق سوریه در بازپس‌گیری بلندی‌های جولان و مقاومت ملت لبنان برای آزادسازی سرزمین‌های اشغال شده این كشور تاكید شده است.

این بیانیه بر حق تمامی كشورها برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاكید و افزایش اعمال فشارها علیه كشورهایی كه به دنبال احقاق این حق قانونی هستند را محكوم كرده است.

در بیانیه پایانی نشست اتحادیه بین‌المجالس كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی آمده است، باید از تاسیسات و برنامه‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی بازرسی به عمل آمده و این رژیم به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان.پی.تی) ملحق شود.

روسای پارلمان های 17 كشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، امارات، سودان ، سوریه ، عربستان سعودی ، یمن ، عراق ، اندونزی ، مصر ،قطر ، كویت ، آلبانی ، پاكستان ، بحرین ، كامرون ، قزاقستان و موریتانی و هم چنین37  هیات پارلمانی از كشورهای اسلامی در اجلاس فوق العاده بین‌المجالس اسلامی در اجلاس ابوظبی حضور یافته بودند.

در ادامه این بیانیه از تشكیل دولت وحدت ملی در عراق استقبال شده و آمده است:‌ باید از سودان در برابر تهدیدهای خارجی حمایت شود تا این كشور بتواند از حاكمیت و امنیت خود دفاع كند.

شركت‌كنندگان در این نشست همچنین اقدامات تروریستی را كه با آموزه‌های اسلام در تضاد است محكوم كردند.

در ادامه این بیانیه تاكید شده است که‌ نیروهای ارمنستان باید هرچه سریع‌تر از تمام اراضی اشغال شده آذربایجان خارج شوند.

این بیانیه موضع یكپارچه كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی را در قبال مساله فلسطین در محافل بین‌المللی، ایجاد زمینه برای به رسمیت شناختن كشور فلسطین و افزایش همكاری‌های دیپلماتیك با كشور آینده فلسطین را خواستار شده است.

گفتنی است روسای پارلمان های 17 كشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، امارات، سودان ، سوریه ، عربستان سعودی ، یمن ، عراق ، اندونزی ، مصر ،قطر ، كویت ، آلبانی ، پاكستان ، بحرین ، كامرون ، قزاقستان و موریتانی و هم چنین37  هیات پارلمانی از كشورهای اسلامی در اجلاس فوق العاده بین‌المجالس اسلامی در اجلاس ابوظبی حضور یافته بودند.

نهایتا پس از پایان اجلاس فوق‌العاده بین المجالس اسلامی و دستاوردهای پارلمان ایران از این اجلاس، رییس مجلس شورای اسلامی و هیات پارلمانی ایران متشکل از  علاءالدین بروجردی، ناصر سودانی، كاظم جلالی، احمد آوایی، محمد آشوری و شبیب جویجری صبح پنج‌شنبه به تهران بازگشتند.


گزارش از سارا کیان

بخش سیاست