تبیان، دستیار زندگی
حجاب یکی از احکام اسلامی است که به‌کارگیری و رعایت آن ضامن سلامت فردی و اجتماعی خواهد بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجاب چرا؟

حجاب چرا؟

حجاب یکی از احکام اسلامی است که به‌کارگیری و رعایت آن ضامن سلامت فردی و اجتماعی خواهد بود.

با بررسی تاریخ و سرگذشت تمدن‌های گذشته درمی‌یابیم که اقوام گذشته نیز حفظ حجاب در میان مردم (خصوصاً زنان) رواج داشته و افراد جامعه آن را پذیرفته و رعایت می‌کرده‌اند.

اما در عصر حاضر که همه آن‌را به عنوان عصر پیشرفت و تکنولوژی و شکوفایی علم و تمدن می‌نامند، مخالفت‌های عجیبی با این حکم الهی و فطری صورت می‌گیرد.

کشورهای غربی که همگی داعیه‌ی فرهنگ و آزادی دارند با تصویب قوانین سخت‌گیرانه، مانع از حضور دانش‌آموزان و دانش‌جویان محجبه در دانش‌گاه‌ها شده و سعی دارند تا فعالیت‌های آن‌ها را محدود کنند.

در این میان، پاسخ به این سوال که "فلسفه‌ی حجاب چیست؟"  و هم‌چنین، ارائه‌ی پاسخ‌های مناسب در مقابل شبهاتی که دشمنان اسلام در باره‌ی ضرورت حجاب مطرح می‌کنند، لازم ضروری است.

کتاب «حجاب چرا؟» نوشته امین كشوری که به تازگی روانه‌ی بازار نشر شده است، به طرح كلی شبهاتی درباره حجاب پرداخته و با رویكردی دینی، سعی در ارایه پاسخ‌های مناسب به شبهات مذکور را دارد.

کشورهای غربی که همگی داعیه‌ی فرهنگ و آزادی دارند با تصویب قوانین سخت‌گیرانه، مانع از حضور دانش‌آموزان و دانش‌جویان محجبه در دانش‌گاه‌ها شده و سعی دارند تا فعالیت‌های آن‌ها را محدود کنند

به گزارش ایبنا، بیش از 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، دشمنانی كه روسیاهی خود را بارها به نمایش گذاشته‌اند، همواره تلاش می‌كنند با شبهه‌افكنی به تضعیف ارزش‌ها و باورهای دینی و انقلاب مردم بپردازند و به مرور پایه‌های اعتقادی آنان را سست كنند.

انگیزه‌های تخریب و حمله به معارف دینی در لایه‌های مختلفی نظیر پوشش‌های دینی، فرقه‌ای و افراد و جریان‌های مختلف بروز پیدا می‌كند، بنابراین عیار بازشناسی معارف حق از باطل ضرورت دارد. در میان مومنان اگر ساده‌اندیشی و غفلت وجود داشته باشد، گرفتار حمله به دین می‌شوند و قصه دردناك این است كه زمین می‌خورند.

به اعتقاد نویسنده این كتاب،‌ یكی از زیباترین خواسته‌های الهی كه با فطرت انسان‌ها نیز هم‌آهنگی دارد، رعایت پوشش است، با توجه به طبیعت ظریف و لطیف زنان، از آنان رعایت بیشتری خواسته شده است.

انگیزه‌های تخریب و حمله به معارف دینی در لایه‌های مختلفی نظیر پوشش‌های دینی، فرقه‌ای و افراد و جریان‌های مختلف بروز پیدا می‌كند، بنابراین عیار بازشناسی معارف حق از باطل ضرورت دارد

بحث حجاب، مورد هجمه زیادی واقع شده است و تمام این شبهه‌ها و ایجاد تردیدها از سوی دشمنان خارجی نیست، از طرفی فرقه‌های انحرافی كه با كم‌رنگ شدن معنویت در زندگی و همكاری دشمنان دین و انقلاب به فعالیت‌های زیادی پرداخته‌اند، همواره شبهه‌ها و تردیدهایی را علیه حجاب مطرح می‌كنند. همه این شبهه‌ها، هم‌آهنگی مفهومی و خواستگاه مشتركی دارند. این كتاب، به طرح كلی آنها می‌پردازد و با نگاهی به آموزه‌های دینی، تلاش می‌كند پاسخ‌های مناسبی را ارایه دهد.

امروزه بیشتر انگیزه‌های مخالف حجاب، از عدم تسلط بر مفاهیم دینی‌اند، نه این كه برخاسته از عدم پذیرش این مقوله باشند. امروز فضای استدلال فراهم است و باید پاسخ‌گوی مومنانی باشیم كه دین را پذیرفته‌ و تردیدها و سوال‌هایی در مورد مفاهیم و آداب دینی دارند. همچنین نباید فراموش كنیم كه برخوردهای بد با آنها، ایجاد لجاجت خواهد كرد.

همچنان كه در بخشی از این كتاب آمده است،‌ به نظر می‌رسد در فضای رویارویی استدلال‌ها و بیان حكمت‌های خواسته‌های اسلام، جریان‌های مقابل، توانایی خود را از دست می‌دهند و از میدان رقابت كنار گذاشته می‌شوند، چون اسلام دین مناسب با فطرت‌هاست.

چاپ نخست کتاب «حجاب چرا؟» در شمارگان 1300 نسخه، 136 صفحه و بهای 22000 ریال راهی بازار نشر شده است.


بخش کتاب و کتاب‌خوانی تبیان