تبیان، دستیار زندگی
اگر گذارتان به رودبار شهرستان قزوین بیفتد، از بومیان منطقه می شنوید که ویرانه های مربوط به قلعه های اسماعیلیه، تاریخی ترین بازمانده های این منطقه هستند که بر فراز کوه ها خودنمایی می کنند. قلعه لمبسر یکی از معروف ترین این بناها است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم ترین قلعه سلجوقی

لمبسر

اگر گذارتان به رودبار شهرستان قزوین بیفتد، از بومیان منطقه می شنوید که ویرانه های مربوط به قلعه های اسماعیلیه، تاریخی ترین بازمانده های این منطقه هستند که بر فراز کوه ها خودنمایی می کنند.

قلعه لمبسر یکی از معروف ترین این بناها است که جزو مهم‌ترین قلعه های اسماعیلیه در عصر سلجوقی به شمار می رفته و برای دیدن آن باید به شمال شرقی روستای رازمیان سفر کنید تا این قلعه را بر کوه وسیع و مسطحی ببینید که با جریان آب رودخانه‌های «نینه رود» و «لمه در» در دامنه‌های غربی، شرقی و جنوبی اش، با پرتگاه‌های مخوفی از سه طرف از رشته کوه‌های همجوار جدا می‌شود.

موقعیت جغرافیایی و استراتژیک استقرار قلعه لمبسر این دژ را غیرقابل نفوذ ساخته و به اعتقاد برخی، آن را محکم تر و دست نیافتنی تر از دژ الموت ساخته است. تنها راه دسترسی به این قلعه، سمت شمالی آن است که آثار به جا مانده در آن، از وجود دروازه و برج و باروهای عظیم در ایام رونق آن خبر می دهد.

لمبسر

برجهای دفاعی این منطقه تسلط خود را بر دره های اطراف و جلگه جنوبی و قطعه زمین شیب دار قلعه به نمایش گذاشته اند. برجها و خرابه های دیوار اطراف قلعه و پرتگاه های خطرناك پای دیوار چشم ببینندگان را خیره كرده و آنان را به تمجید وا می دارند.

لمبسر

اگر گذارتان به قلعه لمبسر بیفتد، می بینید که باروی جنوبی و شرقی قلعه هنوز باقی است. دیوار شرقی دیواری بسیار مستحكم و دو پوسته است و بین دو پوسته ان شكافی پیدا شده كه ممكن است پس از مدتی موجب فرو ریختن آن شود. دروازه جنوبی هم كه كف ان در حدود صد وپنجاه متر پایین تر از دروازه شمالی است سالم تر باقی مانده است .

لمبسر

در زمین شیب دار و محصور دژ خرابه های بسیاری دیده می شود که بعضی از آن ها از خشت و گل اند و از ویرانی بناهای درون قلعه به تازگی خبر می دهند. اما ساختمان های مهم دژ لمبسر درست در زیر دست دروازه شمالی جای داشته و درفضایی به طول 35 متر و عرض 25 متر بنا شده بودند.

لمبسر

قلعه لمبستر از سنگ با ساروج و ساروج یکپارچه بنا شده و در قسمت جنوبی آن 12 اتاق باریک به چشم می خورد که رو به مشرق ساخته شده‌ اند. جایی که بیشترین نور و گرمای خورشید به داخل قلعه می رسید. طول دیوارهای عظیم و قطور لمبسر گاهی به 20 متر می رسد و ارتفاع آن ها حدود 10 متر است.

لمبسر

در آخرین قسمت از محوطه شیب دار دژ، در یک پارچه سنگ که از شرق به غرب کشیده شد، چند آب انبار نزدیک یک دیگر می بینید که در دل سنگ کنده شده اند و آب انبار بزرگتر حدود 12 متر طول دارد. این آب انبارها تنها مکان ذخیره آب دژ لمبسر نبوده اند؛ زیرا در پایین دیوار خاوری دژ، جایی که آب انبارهای خارج قلعه در سنگ کنده شده اند، فضای سرپوشیده ای در ارتفاع 190 متری وجود دارد که با پله هایی ناهموار به لب رودخانه منتهی می شود. پهنای این فضای سرپوشیده 95 سانتی متر و قطر هلال تاق آن کمی بیش از 30 سانتی متر است. این فضای سرپوشیده فعلا از خاک و سنگ انباشته شده است.

بخش گردشگری- الهام مرادی


برگرفته از: مهر، Irden