تبیان، دستیار زندگی
نخستین سکّه های ایران توسط داریوش اوّل هخامنشی به نام های داریک (طلا) و شکل (نقره) در ضرابخانه های واقع در غرب امپراتوری ایران ضرب شدند. وی همچنین تصریح كرد: مجموعه غنی مسکوکات این گنجینه، با دارا بودن ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهدا نخستین سکه های جهان به موزه  آستان قدس رضوی

نخستین سکّه های جهان متعلق به قرن ششم قبل از میلاد به گنجینه تمبر، اسکناس و مسکوکات موزه آستان قدس رضوی اهداء گردید.

اهدا نخستین سکه های جهان به موزه آستان قدس

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل سازمان كتابخانه ها،موزه ها ومركز اسناد آستان قدس رضوی مسئول گنجینه تمبر،اسكناس ومسكوكات این سازمان با بیان این مطلب گفت: "این سکّه ها، توسط کروزوس (6/547-560 ق.م) – آخرین پادشاه ثروتمند لیدی در غرب آسیای صغیر (ترکیه امروزی) - در قرن ششم قبل از میلاد و احتمالاً در شهر سارد (پایتخت لیدی) ضرب شده و جزو نخستین سکّه های نقره جهان می باشند". محمد حسین یزدی نژاد خاطرنشان كرد: "بروی این سکّه ها که کروزید نقره نامیده می شوند، نقش نیم تنه یک شیر در حال حمله به گاومیش و پشت آنها، دو فرورفتگی مربع شکل دیده می شود". وی با بیان اینكه این سکّه های کمیاب و ارزشمند، در کنار نخستین سکّه های ایران مربوط به دوران هخامنشیان موجود در این گنجینه، به نمایش گذاشته شده و توجه بسیاری از بازدیدکنندگان و علاقه مندان را به خود جلب نموده است افزود: "شهرلیدی در سال 6/547 ه.ق به تصرّف کامل کوروش کبیر هخامنشی در آمد امّا ضرب سکّه های کروزید حتّی پس از تسلط کوروش (529-549 ق.م) و پسرش کمبوجیه (522-529 ق.م) بر آسیای صغیر در ضرابخانه های شهر سارد ادامه یافت." وی در ادامه افزود: "نخستین سکّه های ایران توسط داریوش اوّل هخامنشی به نام های داریک (طلا) و شکل (نقره) در ضرابخانه های واقع در غرب امپراتوری ایران ضرب شدند". وی همچنین تصریح كرد: "مجموعه غنی مسکوکات این گنجینه، با دارا بودن حدود بیست و پنج هزار سکّه باستانی و معاصر ایران و سایر كشورهای جهان، در کانون توجه محققان و پژوهشگران تاریخ، باستان شناسی، هنر ایرانی و اسلامی و ... قرار دارد".

گفتنی است موزه آستان قدس رضوی، تنها موزه در شرق کشور است که گنجینه ای عظیم از تمبرها و دیگر اقلام پستی، اسکناس ها و مسکوکات اهدایی ایران و جهان را دارا بوده و به نمایش گذاشته است.


بخش حریم رضوی