تبیان، دستیار زندگی
رکی از جهان اسلام عذرخواهی کردند خبرگزاری مهر وزارت امور خارجه نروژ به دنبال انتشار کاریکاتور توهین آمیز علیه پیامبر اسلام(ص) در دانمارک و چاپ مجدد آن در نروژ که موجبات خشم مسلمانان سراسر جهان را فراهم کرد نروژ برای چاپ این ک...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزارت امور خارجه نروژ و روزنامه دانمارکی از جهان اسلام عذرخواهی کردند


خبرگزاری مهر

وزارت امور خارجه نروژ

به دنبال انتشار کاریکاتور توهین آمیز علیه پیامبر اسلام(ص) در دانمارک و چاپ مجدد آن در نروژ که موجبات خشم مسلمانان سراسر جهان را فراهم کرد نروژ برای چاپ این کاریکاتور عذرخواهی کرد.

نروژیها به دلیل اقدام روزنامه مگزینت، منتشر کننده این کاریکاتورها به نام حمایت از آزادی بیان، از جهان اسلام عذرخواهی کردند.

وزارت امور خارجه نروژ نامه ای به سفرای این کشور در خاورمیانه ارسال کرد و از آنها خواست اظهار دارند دولت دانمارک از انتشار چنین کاریکاتوری و این اقدام روزنامه مگزینت جدا است.

این نامه بر آزادی بیان به عنوان یکی از ارکان جامعه نروژ تأکید کرده است اما آزادی دربرگیرنده تساهل نسبت به اعتقادات و افکار مختلف است.

در جهان اسلام دولت عربستان سعودی تصمیم گرفته است که کالاهای دانمارکی را تحریم کند و سفیر خود را برای رایزنیهای بیشتر در این رابطه به ریاض احضار کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه زمان چاپ ترکیه، نامه وزارت امور خارجه نروژ که به سفرای این کشور در خاورمیانه ارسال شد همچنین در مطبوعات و رسانه های جهان نیز انعکاس یافت. وزارت امور خارجه به دلیل فراهم کردن موجبات ناخشنودی و پریشانی خاطر جهان اسلام به واسطه این کاریکاتور عذرخواهی کرد.

در این نامه که توسط "آنی لین دیل" نماینده وزیر امور خارجه امضاء شده، آمده است: نروژ به شدت به دلیل نارضایتی که یک روزنامه نروژی به وجود آورده متأسف است.

در ادامه این نامه آمده است: باید صریحاً ذکر شود که دولت نروژ تمام اقدامات و اظهاراتی که را به دین و نژاد توهین کرده محکوم می کند. تساهل، احترام دوجانبه و گفتگو ارزشهای اساسی جامعه نروژ هستند و پایه و بنیان سیاست خارجی این کشور را تشکیل داده اند.

سازمان خیریه کلیسا در نروژ نیز این روزنامه را محکوم و تصدیق کرده است که این کاریکاتور برادران و خواهران مسلمان ما را آزرده خاطر کرده است.

مطبوعات نروژی نیز با اشاره به حمایت از ارزشهای دینی این اقدام را محکوم و انتشار این کاریکاتور را کودکانه و غیر ضروری توصیف کردند.

روزنامه دانمارکی

5 ماه پس از انتشار تصویر توهین آمیز از پیامبر اکرم (ص) در یک روزنامه دانمارکی و بدنبال احضار سفیر عربستان از این کشور، رئیس تحریریه روزنامه دانمارکی دیروز شنبه به طور رسمی از جهان اسلام عذرخواهی کرد.

به دنبال انتشار تصویر موهن از نبی اکرم (ص) و بازتابهای آن در جهان عرب و اسلام و همچنین عکس العمل همه مسلمانان نسبت به این موضوع و حتی فراخوانده شدن سفیر عربستان از دانمارک، رئیس تحریریه روزنامه " جولند پستن" دانمارکی از جهان اسلام عذرخواهی کرد.

کارستن یوستی رئیس تحریریه روزنامه دانمارکی مذکور دیروز شنبه 28 ژانویه ( 8 بهمن ) در عذرخواهی رسمی خود اظهار داشت : قصد روزنامه اهانت به اعتقادات دینی مسلمانان نبوده و این اقدام بدون قصد و منظور انجام شده است و ما از این اتفاقی که رخ داده بسیار متأسفیم.

وی افزود: ما در این روزنامه احساس تأسف می کنیم که موضوع فوق، به این مرحله حاد رسیده است و باز اعلام می کنیم که قصد ما اهانت نبود، زیرا معتقدیم که باید با آزادی بیان به ادیان دیگر احترام گذاشت.

روابط عمومی موسسه تبیان