تبیان، دستیار زندگی
در آستانه اربعین سالار شهیدان و به بهانه نمایش خورشید کاروان، در موسسه فرهنگی فدک حضور یافتیم تا مصاحبه ای مختصر با دست اندر کاران این موسسه فرهنگی با سابقه داشته باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با نویسنده نمایش خورشید کاروان

تئاتر یک هنر وارداتی است؛ این را همه می دانند و تقریبا به آن عادت کرده اند. سال ها است که نمایش صحنه ی ما در محاصره انبوهی ار نمایش های غربی است اما در کنار این نمایش ها گروه هایی هم هستند که با شناخت رسالت فرهنگی خود دست به اجرای نمایش های دینی و آیینی می زنند. یکی از شاخص ترین این آثار تئاتر خورشید کاروان است که هیچ وقت صندلی های محل اجرایش خالی نمی مانند و با وجود اجراهای مکرر باز، هم چنان مخاطب خود را دارد. در آستانه اربعین سالار شهیدان مقابل مهدی متوسلی مدیر موسسه فدک و مجری این نمایش فاخر و پر مخاطب نشسته ایم و با او گفتگو کرده ایم.

تبیان: موسسه فدک در چه تاریخ و با چه رویکردی تاسیس شد؟

گروه فرهنگی فدک در ایام فاطمیه 1370 و به منظور اجرای نمایش در حوزه دین تشکیل گردید و از سال 1377 بعنوان موسسه فرهنگی فدک در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

این مجموعه متشکل از گروه های صنفی متفاوت و هم سویی است که همگی در ساخت و ساز اجرایی نمایش ها و طرح های فرهنگی موسسه به کمک هم می آیند.

گروه اول مجموعه ای از ایثارگران فارغ التحصیل دانشگاه تهران هستند که امور مدیریتی و برنامه ریزی را به عهده دارند؛ گروه دوم هنرمندانی هستند که عملیات اجرایی در صحنه را به عهده دارند و گروه سوم مجموعه ای از محققان مذهبی، ذاکران و مداحان اهل بیت (ع) می باشند که عمدتاً تطابق طرح ها و ایده ها با اصول و ارزش های دینی و اجتماعی را به عهده دارند.

تئاتر خورشید کاروان

تبیان: فعالیت های موسسه فرهنگی فدک وزمینه فعالیت های این موسسه را برای خوانندگان شرح دهید.

عموم مردم مجموعه فدک را به اجرای نمایش هایش می شناسند که خورشید کاروان شاخص ترین آن است، اما این مجموعه علاوه بر اجرای نمایش هایی چون زخم مدینه، از خاک تا افلاک، سرداران، پنجره فولاد و اذان صبح، در حوزه موسیقی نیز وارد شده است و شاهکار آن اجرای ارکستر هلال کاروان می باشد که تا کنون بالغ بر 30 اجرا در تالار وحدت داشته است.

امیدواریم تا آینده نزدیک حضور موثر مجموعه فدک در دیگر رشته های هنری را به اطلاع برسانیم.

تبیان: در مورد موضوع هر یک ازآثار شاخصی همچون خورشید کاروان، اركستر هلال كاروان، خاك تا افلاك، سرداران، زخم مدینه، پنجره فولاد و اذان صبح توضیح مختصری بفرمایید.

این موسسه سعی نموده است تا در ایام مختلف و بنا به سفارشات گوناگون ، موضوعات مختلفی را به نمایش کشیده و تصویر زیبایی از آن به تماشای عموم بگذارد. نمایش از خاک تا افلاک در روزهایی ساخته و پرداخته شد که ایثارگران و رزمندگان دفاع مقدس تنها 5 سال از روزگار جنگ فاصله گرفته بودند و پرداختن به فاصله 40 ساله پس از جنگ، دریچه جدیدی از آثار دفاع مقدس را باز نمود.

زخم مدینه در شرایطی در با شکوه ترین سالن کشور " تالار وحدت" به اجرا درآمد که موضوع حضرت صدیقه طاهره (س) به یکی از جنجالی ترین موضوعات مورد اختلاف شیعه و سنی مبدل گردیده بود و تماشای آن حتی برای اهل تسنن هم خالی از لطف نبود.

اما هر چند هر کدام از نمایش ها و برنامه ها ، تابع شرایط و اقتضای امکانات موجود بود ، اما موسسه فرهنگی فدک مصر بود تا در طی این 20سال نمایش خورشید کاروان را به عنوان طرح راهبردی خود حفظ و نسبت به اجرا و گسترش اجرای آن اهتمام ورزد.

تبیان: میرسیم به یکی از ستاره های درخشان آسمان فعالیت های موسسه فرهنگی فدک که بیستمین سال اجرای آن را پشت سر میگذاریم . که در نوع خود رکوردی محسوب می شود لطفا در مورد این کار توضیح بیشتری بفرمایید و آماری از تعداد اجراها در این سال ها و میزان استقبال مخطبان از این نمایش را ذکر بفرمایید.

خورشید کاروان طی بیست سال گذشته بالغ بر 900 اجرا داشته است که آمار تماشاچی آن نیز بالغ بر 800 هزار نفر می باشد. هرچند در این 20 سال خاطرات تلخ و شیرینی بر اهل گروه گذشته است، اما آنچه همواره مورد رضایت است حضور مردم در تمامی اجراهای آن بوده است.

خورشید کاروان نه تنها در تهران، مراکز استان ها مانند اصفهان، ارومیه، اهواز، ایلام، سنندج، کرمانشاه و قم با استقبال روبرو بوده است، بلکه در شهرهایی چون کاشان، دزفول، زابل، شاهین شهر و امثالهم نیز با استقبال بی نظیر روبرو بوده است.

خالی از لطف نیست که استقبال ایرانیان مقیم هلند، انگلستان و امارات را نیز به آن اضافه کنید. جدولی را که به پیوست تقدیم می کنیم تنها اجراهایی است که توسط عوامل اجرایی موسسه فرهنگی فدک صورت پذیرفته است. به این جدول اضافه نمائید گروه هایی را که با امکانات خود نمایش خورشید کاروان را مستقلاً اجرای آنها از این جدول افزون تر می باشد.

گزارشگر: حمیدرضا تقی زاده نصیری

تنظیم: هومن بهلولی