تبیان، دستیار زندگی
آیا می دانید کشتی ها را چگونه در آب هدایت می کنند و جهت حرکت آن ها را معین می نمایند؟ اکثر قایق ها صرف نظر از این که بزرگ باشند یا کوچک، موتور داشته باشند یا با نیروی باد حرکت کنند توسط نیروی فشاری ای که از طرف آب به سکان آن ها وارد می شود جهت حرکت خود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه هدایت کردن قایق ها

نحوه هدایت کردن قایق ها

آیا می دانید کشتی ها را چگونه در آب هدایت می کنند و جهت حرکت آن ها را معین می نمایند؟

اکثر قایق ها صرف نظر از این که بزرگ باشند یا کوچک، موتور داشته باشند یا با نیروی باد حرکت کنند توسط نیروی فشاری ای که از طرف آب به سکان آن ها وارد می شود جهت حرکت خود را تعیین می کنند. با چرخاندن تیغه سکان فشار آب وارد شده بر یک طرف آن از طرف دیگر بیش تر می شود و این امر باعث می شود که به عقب نیرو وارد شود و به طرفین بچرخد و لذا جلوی قایق به سمت دلخواه جهت گیری نماید.

قایق های بزرگ دارای سکان گرد می باشند (مشابه فرمان اتومبیل) ولی قایق های کوچک تنها از یک دست گیره برای جهت گیری استفاده می نمایند.

نحوه هدایت کردن قایق ها
نحوه هدایت کردن قایق ها

در کشتی های بزرگ فرمان به وسیله یک سری پولی و تسمه به سکان متصل می گردد این پولی ها همان گونه که در شکل زیر نشان داده شده به نحوی ارتباط سکان و فرمان را برقرار می کنند که جهت حرکت سکان عکس جهت حرکت فرمان شود. در این حالت جهت حرکت فرمان با جهت حرکت کشتی یکی خواهد بود.

نحوه هدایت کردن قایق ها

به شکل فوق دقت کنید. نقاط نشان داده شده در شکل فوق عبارتند از:

1- جلیقه نجات: این جلیقه باعث می شود تا سرنشینان در صورت افتادن به درون آب، غرق نشوند و روی آب شناور بمانند.

2- فرمان: سکان قایق های کوچک را می توان با دست حرکت داد ولی با بزرگ شدن قایق، دیگر نیروی عضله برای فائق آمدن بر نیروی آب و حرکت دادن سکان کفایت نخواهد نمود و در نتیجه با استفاده از پولی و تسمه به نوعی گیربکس برای سکان ساخته می شود تا بتوان با نیروی کم تر آن را حرکت داد.

3- محل ایستادن یا نشستن خدمه

4- سکان: سکان به عقب قایق متصل می شود و می تواند حول محور اتصال خود به قایق  بچرخد.

5- جهت حرکت سکان

نکته: دریانوردان برای خود اصطلاحاتی دارند که ممکن است با اصطلاحات ما تفاوت داشته باشند. در حقیقت زبان دریانوردی، زبان خاصی می باشد. برای مثال هنگامی که در یک کشتی به سمت جلوی کشتی ایستاده باشید، در زبان دریانوردی سمت چپ شما پورت (port)، سمت راست شما استاربورد (starboard)، روبروی شما فور (fore) و پشت شما افت (Aft) نامیده می شود.

توضیح درباره جهت دور زدن قایق:

هنگامی که سکان در میانه محدوده حرکتی خود و موازی با جهت قایق باشد، آب به طور مساوی در طرفین آن جریان می یابد و نیرویی به آن وارد نمی کند.

نحوه هدایت کردن قایق ها

با چرخش سکان به سمت راست آب به سمت چپ سکان نیرو وارد می کند و لذا عقب قایق به سمت چپ و جلوی آن به سمت راست حرکت خواهد نمود. با چرخش سکان به چپ نیز به روش مشابه به قایق به سمت چپ خواهد رفت.

نحوه هدایت کردن قایق ها
نحوه هدایت کردن قایق ها

در اشکال فوق، نیروی وارد شده از طرف آب به سکان با علامت * نشان داده شده است.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم: نسرین صادقی