تبیان، دستیار زندگی
شرکت در تورنمنت هنگ کنگ ، ایجاد انگیزه و رشد کیفی بازی تیم ملی را موجب خواهد شد کارشناس فوتبال کشور گفت: اصولاً تیم های ملی فوتبال کشورهای مختلف با هدف حفظ روحیه  تیمی و تعیین بازیکنان جایگزین نفرات اصلی، نیاز به جمع شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزیابی تیم ملی فوتبال از سوی جلال چراغپور؛

شرکت در تورنمنت هنگ کنگ ، ایجاد انگیزه و رشد کیفی بازی تیم ملی را موجب خواهد شد

کارشناس فوتبال کشور گفت: اصولاً تیم های ملی فوتبال کشورهای مختلف با هدف حفظ روحیه  تیمی و تعیین بازیکنان جایگزین نفرات اصلی، نیاز به جمع شدن و حضور در بازیهای دوستانه را دارند.جلال چراغپور در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایسنا، افزود: در این راستا، ایجاد انگیزه های بالا و خیزش به سمت انجام بازیهای بهتر با هدف عدم آسیب پذیری روحیه تیمی، از دلایلی است که بر ضرورت حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در هنگ کنگ و تورنمنت های مشابه تاکید می کند.

وی ادامه داد: مقطع کنونی که شاهرخی به عنوان سکاندار هدایت تیم ملی فوتبال برگزیده شده است، مرحله ای حساس برای فوتبال کشور محسوب می شود، زیرا بازیکنان زیادی از جمله برخی لژیونرها به مرحله ی بازنشستگی رسیده اند و تیم ملی در نوعی دگردیسی به سرمی برد، لذا اگرهدف اصلی خود را شرکت در مسابقات مختلف آسیایی و مقدماتی جام جهانی 2006 در نظر بگیریم، بسیاری از حرف و حدیث ها پیرامون حضور یا عدم حضور تعداد زیادی از بازیکنان خود به خود بر طرف خواهد شد. لذا باید به فکر ایجاد زیرساخت های قوی برای فوتبال کشوربود ودر فرصت های مناسب تر و با فراغ بال بیشتر، شاهرخی باید به انجام تغییراتی دراین زیرساخت ها اقدام کند.

این کارشناس درارزیابی نفرات حاضردراردوی آماده سازی تیم ملی اظهار داشت: محرم نوید کیا یکی از پدیده های لیگ برتردراین فصل از رقابت ها است و از قابلیت های بالا در طراحی میانه میدان، شم گل زنی، هوش خوب و فیزیک بدنی مناسب برخوردار می باشد. از طرفی علیرضا واحدی نیکبخت نیز از تبحر خاصی در بریدن دفاع حریف، دور زدن، حرکات انفجاری و بعضاً گل زنی برخوردار است. یدالله اکبری نیز بازیکن فوق العاده با هوشی است که پاسهای اشتباه وی در حداقل ممکن می باشد و درهرشرایطی قادر به ارسال پاسهای عالی است.

وی ادامه داد:علی سامره، به عنوان یک حمله کننده ی دوم کلاسیک (Second striker) نقش موثری را درتیم فوتبال استقلال و تیم ملی ایفا می کند، ضمن اینکه دوندگی بالا، خطای کم، خطرناک بودن در حمله و ارسال پاس، دید خوب، شوت های عالی و قدرت سر زنی از دیگر خصوصیات وی به عنوان یک ملی پوش کامل می باشد . در بحث دروازه بانان تیم ملی نیز تصورمی کنم، حضور طباطبایی دراردوی تیم ملی فوتبال، می توانست مورد توجه قرار گیرد، زیرا وی در دفع توپهای نزدیک، ضربات دوم و سوم، توپ های سرگردان، موقعیت های تک به تک و خروج از چارچوب، علیرغم برخی نقاط ضعف، عالی است.

چراغپوردر مورد یحیی گل محمدی و افشین پیروانی خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن شیوه ی بازی تیم ملی با سه دفاع مرکزی، این بازیکنان از توانایی بهتری در مقایسه باسایر نفرات برخوردار می باشند. دراین سیستم دفاعی لوزی شکل، در عرض دو مدافع یارگیرودرعمق یک هافبک دفاعی و یک سوئیپر قرار دارند.

این کارشناس فوتبال، در مورد بیاتی نیا، نصرتی، نکونام و خداداد عزیزی، تصریح کرد: بیاتی نیا و نصرتی دو تن از بهترین بازیکنان این دوره از مسابقات می باشند که در حقیقت از پرورش یافتگان باشگاه پاس و کشفیات ایوانکوویچ بوده اند. نکونام نیز مدت ها قبل به عنوان یکی از بازیکنان شاخص میانه میدان و نسل پیشرفته فوتبال، با خصوصیاتی از قبیل: توانایی شوت زدن و هوش بالا مدت ها قبل خود را مطرح کرده است . خدادادعزیزی نیز، به عنوان نماد آشتی کنان و فقدان وجود لیست سیاه و رفع سوء تفاهمات در تیم ملی حضور دارد.

سر مربی سابق تیم فوتبال نیروی زمینی، علی بداوی را یکی از بهترین بازیکنان در سمت چپ زمین به دلیل سرعت، عکس العمل، نوع فوتبال و قابلیت های وی در رفت و برگشت ها دانست و گفت: علیرغم برخورداری از این خصوصیات، از نظر افزایش قدرت بدنی باید کارهای بیشتری در مورد وی انجام شود. همچنین کاملی فرد نیز با خصوصیاتی مشابه رحمان رضایی، بازیکن قابل توجهی در یارگیری و سرزنی می باشد و تنها مشکل وی ارتکاب خطاهایی بدون تفکر است که این نقیصه قابل رفع می باشد.

وی با بیان اینکه میرزاپورعلیرغم مشکلات عدیده تکنیکی، در حال حاضر به عنوان بهترین گزینه ودروازه بان اول تیم ملی فوتبال مطرح می باشد، اظهار داشت: با توجه به قامت بلند و فیزیک بدنی این دروازه بان، وی کمتر از راه هوا ضربه پذیر بوده و خروج های موثری را در هنگام دفع توپهای مواج انجام می دهد.

چراغپور در توضیح دیدگاه های خویش پیرامون معدنچی، کعبی، رحمتی و مبعلی، تصریح کرد: معدنچی در صورت حرکت در مسیردرست، از آینده ی خوبی برخوردار خواهد بود، درحقیقت نیاز به نوعی تخصص نگری در نوع بازی خود دارد. کعبی نیز، نوع خاصی از فوتبال را ارایه می دهد که انتخاب شدن یا نشدن وی بستگی به سلیقه مربی تیم دارد . رحمتی در زمینه دروازه بانی خود، درمسیری قرار دارد که تمرینات مدرن تر و تکنولوژی تمرین دروازه بانی از ضروریات وی می باشد. زیرا او از تمامی خواص یک دروازه بان به غیراز تمرینات مدرن برخوردار است. مبعلی نیز از استحقاق لازم برای قرار گرفتن درجمع ملی پوشان برخورداراست، ولی بازگشت از بوسان وشرایط خاص وی نسبت به حضور در تیمی پایین تر از انتظارات، تاثیراتی بر انگیزه های وی از خود به جای گذاشته است.

این کارشناس درباره ، میناوند و کاویانپور نیز خاطر نشان کرد: تصور می کنم دوران بازی ملی این بازیکنان تدریجاً به انتهای خود نزدیک می شود و آخرین دغدغه های فکری شاهرخی با دیدن این بازیکنان از نزدیک ، بر طرف خواهد شد.

چراغپور در ادامه این گفت و گو و در پاسخ به این سئوال که آیا کسب هر نتیجه ای در هنگ کنگ می تواند به عنوان عامل در جهت ارزیابی عملکرد شاهرخی و فرکی در تیم ملی فوتبال در نظر گرفته شود، اظهار داشت: حضوردراین مسابقات از دو جنبه قابل بحث می باشد: اداره سیستمی که توسط ایوانکوویچ هدایت می شده است که در حال حاضر بیش از 70 درصد مسایل روانی و شناخت های لازم نزد فرکی است . همچنین نتایج حاصله از این مسابقات، برای شروع تفکر سر مربیگری شاهرخی مهم بوده و او حساب خود را ازنظر فنی با گروهی از مهره ها حل خواهد کرد. ضمن اینکه چگونگی رهبری تیم ملی از سوی این مربی ایرانی موضوع دیگری است که برای جامعه و افکار عمومی قابل توجه می باشد.

کارشناس فوتبال کشور در پایان ضمن اشاره به عدم برخورداری این مسابقات از ارزش فنی بالا، خاطر نشان کرد: سیاست و اهداف کشورهای حاضر در این رقابت ها را نمی دانیم ولی ازدیدگاه کلی، قطعی شدن چگونگی چینش مهره ها از دستاوردهای این تورنمنت برای شاهرخی محسوب می شود.