تبیان، دستیار زندگی
اعتراض مسلمانان هند به خاطر تخریب مسجدی با دوقرن قدمت سبب درگیری با پلیس این شهر شد. در روز جمعه حدود 1500 نفر از مسلمانان دهلی در محل مسجد نور در منطقه جانگ پورا در دهلی نو درمیان تدابیر امنیتی شدید گردهم جمع شدند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسجدی که تخریب شد


تخریب مساجد در هند اتفاق جدیدی نیست. در سال 1992 «مسجد بابری» در شهر آجودهیا در ایالت اوتارپرادِش هند تخریب شده بود و باعث مناقشات میان مسلمانان و هندوها شد.در آخرین اقدام، هند «مسجد نور» را که بیش از 200 سال قدمت دارد در روز پنج شنبه 23 دی ماه تخریب کرده است. این مسجد قدیمی در منطقه  ماهاراشتا در دهلی قرار دارد


مساجد در هندوستان ، جاما مسجد در دهلی نو

روزانه که به خبرگزاری ها و سایت ها مراجعه می کنیم و یا به تماشای اخبار می نشینیم مواردی را می بینیم و یا می شنویم که در ابتدا تعجب کرده و سپس افسوس می خوریم. ما به قولی در عصر جاهلیت زندگی نمی کنیم و در عصر پسا مدرن هستیم، اما مصادیق به کجا رفته اند؟ رفتارها و کارهایی در این کره خاکی توسط این انسان دوپا انجام می گیرد که شاید جایگاه آن در دوره پیش از جاهلیت است. البته نکته بسیار مهم و قابل توجه مغرضانه و هدفمند بودن رفتار هاست. 124 هزار پیامبر برای ارشاد و هدایت انسان ها آمده اند اما هنوز شمار زیادی انسان های نابخرد در جاهلیت و تاریکی به سر می برند و به جای اینکه روح خود را تعالی بخشند به جنگ آشکار خداوند می روند و حتی از مصادیقی که نمادی از خدا باشند می ترسند و می خواهند آن را از میان بردارند. اسلام ستیزی و اسلام هراسی آن چنان داغی بر دل آنان گذاشته که در اقصی نقاط جهان هر روز به گونه ای کینه خود را با توهین به مقدسات نشان می دهند. در آلمان و فرانسه و یا ترکیه به عدم حجاب متوسل می شوند و در سوئیس اقدام به برگزاری همه پرسی درباره ممنوعیت ساخت مناره برای مساجد مسلمانان می کنند و هند بی شرمانه مساجد را تخریب می کند.

تخریب مساجد در هند اتفاق جدیدی نیست. در سال 1992 «مسجد بابری» در شهر آجودهیا در ایالت اوتارپرادِش هند تخریب شده بود و باعث مناقشات میان مسلمانان و هندوها شد. در پی این اقدام کشورهای اسلامی هم چون ایران، پاکستان، بنگلادش، مصر و همچنین سازمان کنفرانس اسلامی، تعرض به مسجد و اموال مسلمانان و کشتار آنها را محکوم کردند و از دولت هند خواستند تا مسئله را حل و فصل و از اماکن مذهبی و جان و مال مسلمانان حفاظت کند.

در آخرین اقدام، هند «مسجد نور» را که بیش از 200 سال قدمت دارد در روز پنج شنبه 23 دی ماه تخریب کرده است. این مسجد قدیمی در منطقه  ماهاراشتا در دهلی قرار دارد

مقام معظم رهبری در ملاقات با «ناراسیمها رائو» نخست وزیر هند، از مسجد بابری به عنوان نشانه ای از قدمت و سابقه حضور اسلام در هند یاد کردند و اظهار داشتند که سرنوشت مسلمانان هند جزو سرنوشت ملت هند است اما، به لحاظ اشتراک در احساسات و مقدسات اسلامی، اقدام هندوهای افراطی در تخریب مسجد بابری مردم ایران و دیگر مسلمانان جهان را عمیقاً جریحه دار کرده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با تأکید بر حفظ حقوق مسلمانان هند، اهمیت بازسازی مسجد بابری را برای مسلمانان به نخست وزیر هند متذکر شدند.

در آخرین اقدام، هند «مسجد نور» را که بیش از 200 سال قدمت دارد در روز پنج شنبه 23 دی ماه تخریب کرده است. این مسجد قدیمی در منطقه  ماهاراشتا در دهلی قرار دارد. پیش از این اقدام قبیحانه «موسسه توسعه دهلی» (PDA) به بهانه توسعه بخشی از شهر دهلی عنوان کرده بود مالک واقعی زمینی است که مسجد تاریخی در آن واقع شده و قصد ساخت و ساز در این مکان را دارد و اجازه تخریب مسجد را از دولت گرفته است.

مساجد در هندوستان ، مسجد حاج علی در هند

تخریب این مسجد سه ساعت طول كشیده است. به محض آغاز عملیات تخریب، انبوهی از مردم در آن محل تجمع كرده و شروع به پرتاب سنگ به سمت پلیس كردند. حداقل هفده خودرو شخصی در این ناآرامی آسیب دیدند. این درگیری ها با وارد شدن پلیس به صحنه و استفاده از گاز اشک آور کنترل شده است. در این میان بسیاری از تظاهرات کنندگان، مسئولان نهاد توسعه دهلی را مسئول این ماجرا دانسته اند چرا که به گفته آنها این مسئولان حریم مقدس این مسجد را نگاه نداشته اند. همچنین انجمن ساكنین منطقه جانگ پورا با مراجعه به دادگاه عالی دهلی مدعی شده بودند كه این مسجد در اراضی عمومی احداث شده است. كمیته دینی دولت دهلی از محل مسجد بازدید و اعلام کرد این مسجد به طور غیرقانونی در قطعه زمینی به مساحت حدود شش هزار متر مربع متعلق به سازمان دی.دی.ای احداث شده است. سخنگوی سازمان دی.دی.ای. گفته است که ما تلاش کردیم این مسجد را سال گذشته در ماه دسامبر تخریب کنیم، ولی به دلیل عدم حضور پلیس نتوانستیم این کار را انجام دهیم.

مساجد در هندوستان ، مسجد جامع دهلی نو

اعتراض مسلمانان هند به خاطر تخریب مسجدی با دوقرن قدمت سبب درگیری با پلیس این شهر شد. در روز جمعه حدود 1500 نفر از مسلمانان دهلی در محل مسجد نور در منطقه جانگ پورا در دهلی نو درمیان تدابیر امنیتی شدید گردهم جمع شدند تا نماز جمعه را اقامه کنند. در ابتدا با اقامه نماز در محل مسجد تخریب شده مخالفت شد اما پس از آن با حضور 2000 نیروی امنیتی به منظور جلوگیری از هرگونه رویداد نامناسب نماز ظهر جمعه در این محل اقامه شد و تا دو ساعت پس از اقامه نماز جمعه مرکز دهلی با حضور مردمی که علیه تخریب مسجد شعار می دادند کاملاً بسته شده بود.

«سید احمد بخاری» امام جمعه مسجد جامع دهلی اظهار داشته است که ما از دولت خواستیم این زمین را در اختیار سازمان اوقاف هندوستان قرار دهد. در این رابطه دیدارهایی با وزیر ارشد دهلی و وزیر توسعه شهری داشته ایم که هر دو از بازسازی مسجد حمایت کرده اند اما از آنجا که مسلمانان به دولت اعتماد ندارند امروز درکنار هم جمع شده اند.

مسلمانان دهلی نو در روز شنبه نیز در اعتراض به تخریب مسجد نور تظاهرات کردند. در این تظاهرات نزدیک به 20 نفر مجروح شدند و پلیس چند تن را دستگیر کرده است.

«شیلا دیكشیت» سروزیر ایالت دهلی، از تخریب مسجد نور به دست موسسه توسعه دهلی انتقاد کرده و آن را اقدامی غیرعادلانه خوانده است.


پریسا چیذری

بخش سیاست