تبیان، دستیار زندگی
بن علی نیز به نوبه خود این هفته اعلام حکومت نظامی سراسری کرد و از قرار معلوم به نیروهای امنیتی دستور داد تا از نیروی مرگبار علیه اعتراضات متداوم بهره گیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بن‌علی پا جای پای شاه ایران گذاشت


یک مجله آمریکایی در گزارشی شرایط کنونی بوجود آمده در تونس را با اوضاع و تحولات ایران در یک سال قبل از انقلاب اسلامی مقایسه کرد و تأکید کرد عدم توجه "بن‌علی " به تجربیات "محمد رضاشاه " باعث شد وی نیز به سرنوشت شاه مخلوع ایران دچار شود.


مجله آمریکایی "فارین پالسی " در گزارشی با مقایسه اوضاع بوجود آمده در تونس با تحولات یکسال قبل از انقلاب اسلامی در ایران نوشت: غبطه خوردن به شرایط "زین‌العابدین بن علی " رئیس‌جمهور فراری تونس اندکی دشوار است. بن‌علی درست در شرایطی که از سرگذشت "محمدرضا شاه پهلوی " در سال‌های 1978 تا 1979 به خوبی مطلع بود اما از تجربیات محمدرضا درست نگرفت و به سرنوشت مشابه وی دچار شد.

محمدرضا شاه

این نشریه آمریکایی سپس گزارش خود را اینطور ادامه داد: حتی به نظر می‌رسید که بن علی تمایل زیادی داشت تا وقایعی را که در عرض یک سال برای محمدرضا شاه اتفاق افتاده بود در یک هفته خلاصه کند. نخست نمایش عدم پذیرش: شاه سال 1978 را با محکوم کردن اعتراضات خیابانی به عنوان توطئه‌هایی رهبری شده از خارج، آغاز کرد. در حالی که بن علی این یک هفته را با اقدامات تروریستی خواندن تظاهرات گسترده مردمی شروع کرد.

سپس نمایش نه چندان گرم قدرت و زور برای حفظ نظم و قانون: در پائیز 1978 شاه ایران اعلام حکومت نظامی کرد و یک دولت نظامی تشکیل داد؛ بن علی نیز به نوبه خود این هفته اعلام حکومت نظامی سراسری کرد و از قرار معلوم به نیروهای امنیتی دستور داد تا از نیروی مرگبار علیه اعتراضات متداوم بهره گیرند.

بعد از آن نوبت به یک سری توافقات شتابزده و عجولانه رسید: اواخر بازی هر یک از رهبران کشورها سعی کردند تا با ترمیم کابینه خود دولتی لیبرال‌تر تشکیل دهند.

پس از آن یک اعلام همدردی کاملا نفع طلبانه و از روی ناامیدی با معترضان: شاه در ماه نوامبر روی آنتن رفت تا اعلام کند "من صدای انقلاب شما را شنیده‌ام ". بن علی نیز پنجشنبه گذشته در برنامه‌ای تلویزیونی به مردم ناراضی کشورش اعلام کرد "من شما را درک می‌کنم ".

و در نهایت پناه بردن به تبعید؛ شاه در ژانویه 1979 به مصر فرار کرد در حالی که گفته می‌شود بن علی هم اکنون در مالتا، فرانسه و یا عربستان سعودی است.

فارین پالسی در پایان گزارش خود تأکید کرد: با توجه به آنچه شاه تجربه کرد بعید است که بن علی سرنوشت خوش‌بینانه‌تری داشته باشد. شاه مجبور شد به دنبال پشتوانه اقامتی اندکی بهتر از یک اقامت موقت دنیا را دور بزند، از مغرب به مکزیک، باهاماس، آمریکا و سوئیس برود تا در نهایت در سال 1980 مرد.


منبع:فارس

بخش سیاست