تبیان، دستیار زندگی
پس از دستور وزات‌خارجه آمریكا صورت گرفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پس از دستور وزات‌خارجه آمریكا صورت گرفت؛

ترویج "داستان آمریكا " با نمایش فیلم‌های هالیوودی در سفارت‌های آمریكا


وزارت خارجه آمریكا با ارائه لیستی از فیلم های سینمایی به سفارتخانه‌های خود دستور داد تا نسبت به انتشار این فیلم‌ها اقدام كنند.


به یكی از قوی‌ترین سرمایه‌های دیپلماسی عمومی آمریكا، استفاده از فیلم‌های سینمایی برای بیان داستان آمریكا به سایر نقاط جهان است. فیلم‌هایی با موضوعات تاریخی و سیاسی كه به بهترین وجه ارزش‌های آمریكایی را به نمایش می‌گذارند. فیلم‌ها همچنین نشانگر میل به بحث در مورد موضوعات حساس از طریق رسانه‌های عمومی هستند.

سو.پرمن

این گزارش با اشاره به برنامه‌های پخش و بررسی فیلم‌های آمریكایی در سفارتخانه‌های این كشور می‌نویسد: به جای آنكه نمایش گسترده و حداكثری فیلم‌های آمریكایی برای حداكثر مخاطبان ممكن در دستور كار قرار بگیرد، اخیرا توافقنامه صدور مجوز كه در جریان مذاكرات وزارت خارجه و شركت صدور مجوز "موشن پیكچر " انجام شد، مسیر دیگری را در پیش گرفته است.

در پاراگراف 20 پیام وزارت خارجه در رابطه با یادداشت تفاهم ارسالی به سفارتخانه‌های آمریكا، موارد زیر بیان شده است: "فیلم‌ها در هربار نمایش حداكثر برای 100 نفر پخش شود و نه بیشتر. هیچ‌گونه آگهی مجاز نیست. هیچ عنوان و یا كاركاكتری كه موجب تبلیغ چیزی شود نباید در فیلم وجود داشته باشد. "

----------------------------------

اظهاریه طبقه‌بندی نشده 8 می

به همه مقامات دیپلماتیك و كنسولی

موضوع: موضوعات فیلم برای نمایش‌‌های عمومی توسعه یافته تحت مجوز موشن‌پیكچر

----------------------------------------------------------------------------------------------

1- خلاصه: مفتخریم كه به اطلاع برسانیم دسته‌بندی‌های موضوعی فیلم‌ها توسعه یافته و عناوین فیلم‌های پیشنهادی با هدف كمك به مسایل مرتبط با سال انتخابات و دیگر موضوعات انتخاب شده است و فیلم‌ها با فرمت‌های دی.وی.دی و نوار ویدیوئی با توجه به محتوایشان ارایه می‌شوند. از دیگر موضوعات مربوط به فیلم‌ها، سیاست و ریاست‌جمهوری، محیط زیست، حقوق زنان، مهاجرت و موضوعات گوناگون است.

تمامی فیلم‌هایی كه در اینجا لیست شده‌اند برای استفاده تحت دستورالعمل‌های مجوز توسعه یافته موشن‌پیكچر برای حقوق پخش عمومی فیلم‌ها آماده شده‌اند كه از سوی دایره R تامین مالی گشته‌اند.

مجوز جدید توسعه‌یافته اجازه می‌دهد تا نمایش‌های مشروط و غیرسینمایی نیز در سفارتخانه‌ها، كنسولگری‌ها و دیگر مراكز آمریكایی صورت گیرد.

--------------------------------------------

دسته‌بندی موضوعی فیلم‌ها و موضوعات

--------------------------------------------

2- دسته‌بندی‌های موضوعی بر اساس موضوعات درخواست شده از سوی مقامات صورت می‌گیرد و یا اینكه فیلم‌ها و موضوعات مرتبط به رویدادهای وقت آمریكا و جهان و یا با هدف ایجاد یك دیدگاه خواست در درون جامعه و فرهنگ آمریكا، انتخاب می‌شوند. فیلم‌های منتخب از عناوین كلایسك گرفته تا فیلم‌های جدید را در برمی‌گیرد.

موضوعاتی كه در اینجا ذكر شده‌اند عبارتند از: سیاست و ریاست‌جمهوری، محیط زیست، آزادی رسانه‌ها و مطبوعات، استقلال قوه قضاییه، قدرت افراد در یك جامعه آزاد، مهاجرت و گوناگونی فرهنگ‌ها، مسایل زنان، اخلاق غربی، رویای آمریكایی از فقرا تا اغنیا، ارزش‌های آمریكایی، زندگی خانوادگی، اهمیت آموزش و غلبه بر معلولیت‌ها.

در پاراگراف 20 پیام وزارت خارجه در رابطه با یادداشت تفاهم ارسالی به سفارتخانه‌های آمریكا، موارد زیر بیان شده است: "فیلم‌ها در هربار نمایش حداكثر برای 100 نفر پخش شود و نه بیشتر. هیچ‌گونه آگهی مجاز نیست. هیچ عنوان و یا كاركاكتری كه موجب تبلیغ چیزی شود نباید در فیلم وجود داشته باشد. "

دیگر موضوعات و دسته‌بندی‌ها علم و فناوری، پزشكی، تاریخ، بیوگرافی‌ها، موزیكال، فیلم ژانر نویر( سرنوشت‌گرایی)، كمدی‌های كلاسیك، انیمیشن و فیلم‌های كودكان نیز ظرف مدت كوتاهی به همراه لیست كامل فیلم‌ها از طریق اینترانت در دسترس خواهد بود.

آمریکا

3- در صورتی كه مقامات، موضوعات و محوای تاریخی فیلم‌ها را ارایه دهند، مخاطبان سود بسیار زیادی خواهند برد. البته خلاصه فیلم‌ها را در سایت‌های زیادی می‌توان پیدا كرد كه دو سایت مناسب‌تر كه زمان و درجه‌بندی فیلم‌ها را هم ارایه می‌دهند عبارتند از IMDB.com و Amazon.com؛

------------------------------

مجوز موشن‌پیكچر - دستورالعمل خلاصه

------------------------------

5- همه فیلم‌های لیست شده در اینجا، در لیست نمایش‌های مورد تائید موشن‌پیكچر هستند. بر اساس توافقنامه مجوز مشترك بازنگری شده و توسعه یافته با شركت موشن‌كپچر، مقامات می‌توانند:

-فیلم‌ها را بوسیله نوار ویدیوئی و دی.وی.دی برای حداكثر 100 نفر در سفارتخانه‌ها، كنسولگری‌ها و دیگر مراكز آمریكا به نمایش بگذارند.

-فیلم‌ها را بوسیله نوار ویدیوئی و دی.وی.دی برای حداكثر 100 نفر در مكان‌های متفرقه همچون دانشگاه‌ها، موزه‌ها و ... به نمایش بگذارند به شرط آنكه نمایش تحت حمایت مالی، عملیاتی و كنترل مستقیم مامورین سفارتخانه، كنسولگری و یا دیگر مقامات آمریكایی صورت گیرد. این شرط شامل نمایش فیلم‌ها در مراكز دو ملیتی و دیگر نهادهای محلی خارج آمریكا كه با برنامه فرهنگی مشترك ایالات متحده هماهنگی دارند، نیز می‌شود.

-نباید برای پذیرش افراد پول دریافت شود و هرگونه آگهی هم مجاز نیست.

-فیلم‌های موجود بر دی.وی.دی یا نوار ویدیوئی را نمی‌توان در سالن‌های سینمایی، جشنواره‌های فیلم خارج از حمایت وزارت خارجه و یا در جشنواره‌های دانشگاهی خارج از حمایت دولت آمریكا به نمایش گذارد.

پاراگراف 19 را برای مشاهده جزئیات كامل مجوز موشن‌كپچر نگاه كنید. جزئیات بیشتر از جمله اطلاعات مربوط به چگونگی نمایش قانونی فیلم‌ها نیز به زودی از طریق اینترانت قابل دستیابی خواهد بود.


بخش ارتباطات

منبع: فارس