تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان سنجش با اشاره به آغاز ثبت‌نام اولین آزمون نیمه متمركز دكتری از روز یكشنبه سوم بهمن ماه، گفت: ظرفیت پذیرش این آزمون حدود سه هزار نفر است. به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد حسین سرورالدین صبح امروز در نشستی....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت ‌نام اولین آزمون دكتری یكشنبه آغازمی ‌شود

ثبت نام آزمون کارشناسی پیام نور

رییس سازمان سنجش خبرداد:

تاثیر 20 درصدی سوابق تحصیلی در آزمون و پذیرش 3 هزار تن

ادامه ثبت ‌نام اینترنتی تا 10 بهمن

رییس سازمان سنجش با اشاره به آغاز ثبت‌ نام اولین آزمون نیمه متمركز دكتری از روز یكشنبه سوم بهمن ماه، گفت: ظرفیت پذیرش این آزمون حدود سه هزار نفر است.

طرح سؤال 2

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد حسین سرورالدین صبح امروز در نشستی مطبوعاتی با اشاره به نحوه جذب دانشجو در اولین آزمون نیمه متمركز دكتری افزود: مطمئنا هر شیوه‌ای كه تغییر می‌كند منطقی دارد و در شیوه قبلی هر دانشگاهی فقط دانشجویان خود را در دوره دكترا می‌پذیرفت كه البته این به معنی سوء‌ نیت نیست؛ چرا كه استادان ترجیح می‌دادند دانشجویانی كه از توانمندی آنان مطلع هستند و آشنا هستند را انتخاب كنند و این كار از نظر استادان منطقی بود و داوطلبان از دانشگاه‌هایی كه دوره دكتری نداشتند و برای پذیرش در این دوره به دانشگاه‌های مجری مراجعه می‌كردند معمولا از ورود به این دوره محروم می‌شدند.

وی افزود: همچنین آزمون بعضی از رشته‌ها در چندین دانشگاه‌ برگزار می‌شد كه داوطلبان به همه آن دانشگاه‌ها برای شركت در آزمون مراجعه می‌كردند و این موضوع برای داوطلبان نه تنها هزینه بر بود، بلكه موجب سفرهای گوناگون می‌شد، بنابراین مشكلات عدیده در این زمینه باعث شد كه رییس جمهور به این شیوه آزمون توجه ویژه داشته باشد و از وزیر علوم خواسته شد كه این شیوه آزمون را ساماندهی كند و در نهایت آیین نامه نیمه متمركز دكترا تدوین و از امسال اجرایی می‌شود.

طرح سؤال 2
برگزاری آزمون دكتری 25 فروردین و اعلام نتایج نهایی آزمون در شهریور90

رییس سازمان سنجش با اشاره به ثبت نام اینترنتی آزمون دكتری از سوم تا دهم بهمن ماه، گفت: 25 فروردین این آزمون برگزار خواهد شد.

وی از اعلام نتیجه نهایی آزمون در شهریور ماه توسط سازمان سنجش خبر داد و افزود: این آزمون به صورت نیمه متمركز برگزار می‌شود و مطمئنا شبیه آزمون ITT كه در دوره كارشناسی ارشد برگزار می‌شد نیست و در این آزمون نظم اصلی پذیرش نهایی است و بر روی دانشگاه‌ها و سازمان سنجش فیلتر اولیه را انجام می‌دهد.

سرورالدین با بیان اینكه امتحان كتبی این آزمون یك امتحان عمومی است، اظهاركرد: سوالات زبان انگلیسی و استعداد سنجی در همه آزمون‌ها یكسان است البته كسانی كه دارای نمرات زبان تافل، آیلس، NOET، MSRT باشند نیاز به پاسخگویی سوالات زبان ندارند؛ البته حد نصاب نمرات این زبان‌ها در رشته‌های مختلف متفاوت است.

وی با بیان اینكه امتحان كتبی یك آزمون عمومی شبیه آزمون GRE برای ورود به مقطع دكتری است، تصریح كرد: البته این آزمون مثل آزمون GRE نیست و بومی شده آن می‌باشد.

توزیع كارت كنكور 89 از 5‌ تیر 89

رییس سازمان سنجش با بیان اینكه پس از برگزاری امتحان كتبی سه برابر ظرفیت پذیرش هر دانشگاه دانشجو بر اساس نمره و انتخاب آن به دانشگاه‌های مختلف معرفی می‌شود، خاطرنشان كرد: نمره آزمون در گزینش نهایی تاثیری ندارد.

دانشگاه‌ها و سازمان سنجش در مرحله گزینش هیچ نفوذ و دخالتی ندارد

 در آزمون كتبی سوابق تحصیلی داوطلب شامل معدل كارشناسی و كارشناسی ارشد 20 درصد تاثیر دارد

سرورالدین با بیان اینكه در گزینش نهایی داوطلبان بر اساس امتیازاتی كه توسط دانشگاه‌ها كسب می‌كنند انتخاب می‌شوند، گفت: در مرحله گزینش دانشگاه‌ها سازمان سنجش هیچ نفوذ و دخالتی ندارد و در آزمون كتبی سوابق تحصیلی داوطلب شامل معدل كارشناسی و كارشناسی ارشد 20 درصد تاثیر دارد.

اجرای آزمایشی آزمون نیمه متمركز دكتری در دو سال

دانشگاه‌ها در ارزیابی داوطلبان معرفی شده مستقل عمل خواهند كرد

وی با اشاره به اجرای آزمایشی این آیین نامه طی دو سال گفت: اگر پس از این مدت نتایج این شیوه پذیرش رضایت بخش باشد این شیوه ادامه پیدا خواهد كرد در غیر این صورت فكر دیگری خواهد شد.

سرورالدین با تاكید بر اینكه دانشگاه‌ها در ارزیابی داوطلبان معرفی شده مستقل عمل خواهند كرد، خاطر نشان كرد: نحوه گزینش دانشگاه‌ها مسلما متفاوت است و فقط محدودیتی كه برای آنان در نظر گرفته شده است این است كه دیگر نباید امتحان كتبی برگزار كنند.

رییس سازمان سنجش در خصوص منابع آزمون گفت: در برخی از رشته‌ها بیشترین منابع از مقطع كارشناسی است و در بعضی از رشته‌های بین رشته‌ای منابع از دوره كارشناسی ارشد انتخاب شده است.

دانشگاه‌ها نباید آزمون مستقل برگزاركنند

وی با اشاره به دانشگاه‌هایی كه اخیرا اطلاعیه پذیرش غیر متمركز دوره دكتری را اعلام كرده‌اند، اظهاركرد: به عنوان نماینده وزارت علوم اعلام می‌كنم كه غیر از این آیین نامه هیچ دانشگاهی نباید آزمون دكتری را برگزار كند و اگر این كار انجام شود از نظر ما رسمیت ندارد.

سرورالدین در خصوص اعمال سلیقه در مرحله گزینش دانشگاه‌ها در این دوره از آزمون، گفت: ما به دانشگاه‌ها و اساتیدمان اعتماد داریم و مطمئنا امكان خطا در این دوره خیلی كمتر از دوره‌های قبل است.

وی افزود: برای فارغ التحصیلان رتبه اول كارشناسی ارشد در هر كد رشته محل یك ظرفیت علاوه بر ظرفیت اعلامی تخصیص داده می‌شود و این قبیل فارغ التحصیلان در گزینش نهایی ابتدا در هر اولویت انتخابی با سهمیه انتخابی و در صورت عدم قبولی با سهمیه رتبه اول گزینش خواهند شد، بنابراین این قبیل فارغ التحصیلان باید همانند سایر داوطلبان حد نصاب نمره علمی لازم را احراز كنند.

توزیع كارت كنكور 89 از 5‌ تیر 89

اختصاص 20 درصد ظرفیت در هر رشته محل به رزمندگان واجد شرایط

تاثیر 20 درصدی سوابق تحصیلی در گزینش اولیه

وی با اشاره به تاثیر 20 درصدی سوابق تحصیلی در گزینش اولیه گفت: اعمال 20 درصد معدل دوره كارشناسی و كارشناسی ارشد بر اساس مصوبات شورای نظارت و برنامه ریزی آزمون تحصیلات تكمیلی به صورت تراز اعمال می‌شود.

سرورالدین در خاتمه گفت: 20 درصد ظرفیت در هر رشته محل به رزمندگان واجد شرایط كه حد نصاب نمره لازم را احراز كنند اختصاص می‌یابد.

مرکز یادگیری سایت تبیان، منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

تنظیم: نسرین صادقی