تبیان، دستیار زندگی
چند ماهی است که سایتها در مورد اینکه ویکی پدیا به زودی 10 ساله می شود مطالبی عنوان نمودند و اینکه قرار است به مناسبت 10 ساله شدن آن جشنهایی هم گرفته شود اما اگر می خواهید بدانید ویکی پدیا دقیقا کی 10 ساله می شود خوب است بدانید جمعه گذشته 25 دی ماه تولدش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویکی پدیا 10 ساله شد!

چند ماهی است که سایتها در مورد اینکه ویکی پدیا به زودی 10 ساله می شود مطالبی عنوان نمودند و اینکه قرار است به مناسبت 10 ساله شدن آن جشنهایی هم گرفته شود اما اگر می خواهید بدانید ویکی پدیا دقیقا کی 10 ساله می شود خوب است بدانید جمعه گذشته 25 دی ماه  تولدش بود.

قبل از ارائه گزارش Gizmodo  به مناسبت 10 سالگی این website بد نیست کمی در مورد آن بدانید.

ویکی‌پدیا به انگلیسی Wikipedia یا دانشنامه اینترنتی نامیده می شود محتویات آن به صورت آزاد با همکاری افراد داوطلب و هرکسی که  به اینترنت دسترسی دارد به نگارش در می آید.

کلمه  ویکی‌پدیا واژه‌ای ترکیبی است  که از واژه‌های ویکی (وب‌گاه مشارکتی) و انسیکلوپدیا (دانشنامه یا دایرةالمعارف) گرفته شده است.  میزبان اصلی اینترنتی این وب‌گاه در شهر تامپای فلوریدا است و درحقیقت از آنجا آغاز گردیده است.

شاید شما هم خیلی چیزها در مورد ویکی پدیا شنیده باشید اما یک نکته جالب زمانی که در مورد این دانشنامه مطالعه می کردم دیدم که به نظرم نوشتن آن خالی از لطف نیامد

خلاصه ای بود که به جیمی ویلز نسبت داده اند او عنوان نموده که ویکی پدیا چه چیزی نیست؟

او به طور خلاصه عنوان نمود :

ویکی‌پدیا محل انباشت اطلاعات بی سر و ته و بی‌معنی نیست.

ویکی‌پدیا جای مطالب نامعتبر نیست.

ویکی‌پدیا سانسورشدنی نیست.

ویکی‌پدیا کاغذبازی نیست.

ویکی‌پدیا دموکراسی نیست.

ویکی‌پدیا وبلاگ نیست.

ویکی‌پدیا تالار گفتگو نیست.

ویکی‌پدیا محل ابراز نظرهای شخصی نیست.

و جالب است که تا حدود زیادی شما می توانید آنچه که مدنظر و در ذهن این فرد خلاق بوده در عمل ببینید،

به نظر شما در حال حاضر چقدر ویکی‌پدیا به مقاصد خود نزدیک شده است ؟

حال 10 ساله شدن ویکی‌پدیا از نگاه gizmodo :

از نگاه gizmodo  ویکی‌پدیا  هم مانند "گوگل تبدیل به یک واژه  رایج شده است. نویسنده gizmodo می گوید : "من تاکنون نشنیده ام که کسی بگوید برای یافتن فلان مطلب می خواهم به ویکی‌پدیا مراجعه کنم در حالی که من مطمئنم یک فردی یک جای دنیا در حال استفاده از آن است."

بر اساس آماری که گیزمودو ارائه نموده است ویکی‌پدیا دانشنامه آنلاینی است که تقریبا 17000000 مقاله در 270 زبان مختلف دارد که همگی توسط داوطلبان آنلاین ارائه شده اند این دانشنامه که در 15 ژانویه ی امسال تولد 10 سالگی خود را جشن می گیرد بیش از 400 میلیون نفر در ماه مشاور دارد !

بیش از 400 میلیون نفر در ماه مطالبی را در ویکی‌پدیا وارد کرده یا آن را تصحیح می کنند.

جیمی ولز می گوید: "ده سال پیش زمانی که سایت را راه اندازی کردم و برای اولین بار بر روی دکمه edit کلیک کردم نوشتم: " سلام دنیا" و ویکی‌پدیا و داستانهایی که باهاش داشتم آغاز شد

حدود 10 سال پیش شما در ویکی‌پدیا می خواندید دانشمندی از نجوم می گوید "فیزیک موضوع بسیار گسترده است."

اما اگر الان به همان جمله مراجعه کنید خواهید خواند: " یک دانشمند سوئدی که در زمینه نجوم تحقیق می کند (Sweden کشوری در شمال اروپا) این کشور بر اساس عادت Swedes نامیده می شود زبان آنها ... پایتخت استکهلم و... می گوید: "فیزیک موضوع بسیار گسترده است."

به مناسبت 10 سالگی این دانشنامه مصاحبه ای با آن انجام شده است که در آن مصاحبه کننده از جیمی ویلز  می پرسد 10 سال پیش فکرش را می کردید ویکی پدیا به بزرگی امروز شود؟

جیمی ولز پاسخ می دهد: به یاد دارم زمانی به لیست 100 وب سایت برتر جهان نگاه می کردم و دیدم یکی از وب سایتهای دانش نامه مبتنی بر مرجع، در رتبه 50 قرار گرفته و فکر کردم اگر عملکرد خوبی داشته باشیم می توانیم خود را در میان 100 وب سایت برتر و شاید هم 50 وب سایت برتر جهان جا دهیم. اما ویکی پدیا امروز پنجمین وب سایت مشهور جهان است.

جیمی ولز می گوید: "ده سال پیش زمانی که سایت را راه اندازی کردم و برای اولین بار بر روی دکمه edit کلیک کردم نوشتم: " سلام دنیا" و ویکی‌پدیا و داستانهایی که باهاش داشتم آغاز شد.

ادامه دارد...

منبع:

http://www.gizmag.com/happy-10th-birthday-to-wikipedia-17567/17567/?utm_source=Gizmag+Subscribers&utm_campaign=afa2eeaa88-UA-2235360-4&utm_medium=email

نوشته: فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان