تبیان، دستیار زندگی
امارات متحده عربی در ادامه سیاست های آمریکایی- صهیونیستی خود این بار قصد دارد با ایجاد تغییراتی در اساسنامه اتحادیه بین المجالس اسلامی، ادعاهای بی پایه خود در مورد جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس را دنبال کند ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امارات و تغییر در اساسنامه اتحادیه بین المجالس اسلامی

خلیج فارس

امارات متحده عربی در ادامه سیاست های آمریکایی- صهیونیستی خود این بار قصد دارد با ایجاد تغییراتی در اساسنامه اتحادیه بین المجالس اسلامی، ادعاهای بی پایه خود در مورد جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس را دنبال کند كه با مخالفت ایران با این امر از تصمیم خود منصرف شده اند.

اتحادیه بین‌المجالس اسلامی با همت و تدبیر جمهوری اسلامی ایران در 12 سال پیش با هدف همگرایی و نزدیکی پارلمان های کشورهای اسلامی تاسیس شد و هم اکنون نیز مقر آن در تهران می باشد.

این اتحادیه هر دو سال یك بار كنفرانس سران را در یکی از کشورهای عضو این اتحادیه برگزار می کند. هم‌اكنون نیز ریاست دوره ای آن بر عهده  اوگاندا است و بر اساس روال عادی، كنفرانس بعدی سال آینده در اندونزی برگزار خواهد شد. ضمن اینکه این اتحادیه در سطح كمیته‌ی اجرایی نیز سالانه دو بار و در سطح شورای بین‌المجالس سالانه یك بار تشكیل جلسه می‌دهد.

در این شرایط اماراتی‌ها اصرار دارند که جلسه‌ای  فوق‌العاده همزمان با اجلاس شورای بین‌المجالس، تشکیل شود که دلیل اصرار آنها برای کشوها قابل قبول و منطقی نیست ضمن اینکه وجاهت حقوقی نیز ندارد.

بر اساس اخبار منتشره هدف امارات از برگزاری این اجلاس فوق‌العاده برای تغییر بخش‌هایی از اساسنامه‌ی بین‌المجالس اسلامی است؛ در حالی است كه در سه سال پیش كه اجلاس روسای مجالس اسلامی در قاهره تشكیل شد، مقرر شد كه پس از گذشت یك دهه از عمر اتحادیه، تغییراتی در این اساسنامه داده شود و هیاتی مركب از كشورهای مصر، كویت، ایران، الجزایر و چند كشور دیگر در این زمینه تشكیل شد. این هیات تاکنون دو جلسه در الجزایر و مصر برگزار کرده است و تمامی اصلاحات اساسنامه را جمع‌بندی كرده است.

در جریان اجلاس اوگاندا هنگامی كه بحث اصلاح اساسنامه مطرح شد به دو دلیل به سرانجام نرسید؛ چرا كه نصاب لازم از سران مجالس كه باید عدد دو سوم باشد وجود نداشت و دیگر آنکه كه اماراتی‌ها برای به ثمر رسیدن كار كمیته، كارشكنی‌هایی جدی انجام داده بودند. بر این اساس در اجلاس اوگاندا مقرر شده که كمیته‌ی اجرایی مجموع نظرات و پیشنهادات را برای تغییر اساسنامه جمع‌بندی كرده و در كنفرانس اندونزی مطرح کند اما كمیته‌ی اجرایی در امارات در سال جاری دو جلسه داشته كه در نوع خود بی‌نظیر است.

بی نظیری این مساله از آنجا ناشی می شود که هیچ‌گاه کمیته اجرایی دو جلسه پشت سر هم نداشته و امارات نیز در آن جلسات بحث تشكیل كمیته‌ی حل اختلاف را مطرح كرده بود كه جمهوری اسلامی ایران به آن اعتراض كرده است. بر اساس اسناد اجلاس امارات در این جلسه تشکیل كمیته‌ی حل اختلاف تحت عنوان «مساعی حمیده» را مطرح کرده است. در جلسه فوق الذکر ایران با موضوع مخالفت ، نماینده‌ی عربستان سعودی سكوت كرد و نمایندگان برخی كشورها نظر صریح و شفاف ارایه نداده اند و لذا رییس اماراتی جلسه آن را به عنوان مصوبه قلمداد كرده است.

خلیج همیشه فارس

در همین راستا رییس مجلس امارات در چند ماه گذشته در سفر به كشورهای مختلف اسلامی و به كار بردن انواع شگردها برای برگزاری جلسه‌ی فوق‌العاده اقدام کرده و می خواهد اجماع لازم برای ایجاد تغییرات در اساسنامه را به دست آورد. جمهوری اسلامی ایران نیز ما به عنوان اعتراض جدی به این عملكرد غیرحقوقی امارات در این اجلاس شركت نکرده و اعلام کرده است که هرگونه مصوبه در آن اجلاس كه خارج از چارچوب وحدت‌گرایانه‌ی امت اسلامی باشد مردود و غیرقابل قبول می‌باشد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این پروژه كاملا یك پروژه‌ی آمریكایی ـ انگلیسی ـ اسراییلی است و هدف آن ایجاد انشقاق در امت اسلام به جای وحدت است.

اما مفاد اصلی تغییرات این اسانامه چیست و امارات بر اساس آن چه هدفی را دنبل می کند؟

بر اساس نظر امارات قرار است كمیته‌ای تحت عنوان «مساعی حمیده» تشکیل شود تا به اختلافات كشورهای اسلامی بپردازد. اما این سوال مطرح است که اولا این اتحادیه برای تحكیم وحدت است و یا برای پرداختن به اختلافات، و ثانیا اختلافات میان کشورهای اسلامی كم تعداد نیست و حدود 250 مورد اختلاف بین كشورهای اسلامی كه غالبا مرزی است، وجود دارد.

از سویی دیگر پارلمان‌ها همانند دولت نمی توانند تصمصم گیری کرده و شئونات دولتی دخالت كنند. حتی بر فرض که اگر نمایندگان پارلمان‌ها نیز به تصمیمی برسند نیازمند به تصمیم دولت‌هاست و چنین اختلافاتی در چارچوب تلاش‌های دوجانبه‌ی كشورهای اسلامی قابل حل است و در قالب اتحادیه بین المجالس اسلامی.

با این تفاصیل به نظر می‌رسد امارات و برخی چهره‌های جنجالی مجلس این كشور به دنبال خودنمایی سیاسی در عرصه‌ی داخلی‌اند و آن را در راستای سیاست‌های آمریكایی ـ انگلیسی تعقیب می‌كنند كه پرداختن به آن لطمه‌ی جدی به فلسفه‌ی وجودی این اتحادیه وارد می‌كند. پس از مخالفت صریح ایران با این امر و اعلام عدم حضور، طرف اماراتی دست پاچه شده و با میانجی كردن كویت از جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا در این اجلاس شركت كند. نهایتا پس از رایزنی ها در سطوح عالی تصمیم بر حضور ایران اعلام شده است.

اما نا گفته پیداست كه تمام این تلاش های سخیف برای دستیابی به سه جزیره ایرانی خلیج فارس است که هیچگاه محقق نخواهد شد؛ چراکه جزء لاینفک خاک جمهوری اسلامی ایران می باشد. به نظر می رسد که این قبیل رفتارها در کنار برخوردهای نامناسب اماراتی ها با ایرانیان علی رغم سود بالای 12 میلیلارد دلاری، که از قبال رابطه با ایران دارند، و نیز برخی رفتارهای سخیف بین المللی این کشور، نمایندگان مجلس را برای پیگیری جدی کاهش سطح روابط با این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس، مصر نماید.

بخش سیاست

نویسنده - هاتف پور رشیدی