تبیان، دستیار زندگی
فضانورد بدشانس در آستانه از دست دادن ماموریت فضایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضانورد بدشانس در آستانه از دست دادن ماموریت فضایی

این هفته در خبرها آمده بود که یکی از فضانوردان ناسا به نام تیم کاپرا فضانورد شاتل دیسکاوری درحین دوچرخه سواری مجروح شده و اگر چه حال عمومی وی خوب است ولی ممکن است نتواند ماموریت آینده خود را به خوبی انجام دهد. طبق برنامه قرار است وی روز ۲۴ فوریه سال 2011 با شاتل دیسکاوری به ایستگاه بین المللی فضایی اعزام شود اما این جراحت ممکن است سفر فضایی او را دچار مشکل کند.

اما خصوصیات فیزیکی مورد نظر برای یک فضانورد چیست؟

یک فضانورد باید آمادگی جسمانی بسیار خوبی داشته باشد. برای ماموریت های فضایی، فضانوردان در شرایط شبیه سازی شده بی وزنی و فشار خاص محل ماموریت روزهای متمادی آموزش می بینند و باید از حیث سلامتی درونی بدن برای اطمینان از اینکه زمینه خونریزی داخلی، نقص اعضای بدن یا نقص عملکردی سیستم گوارش، تنفسی یا عروقی ندارند، کاملا چک شوند.

تیم کاپرا

از نظر آمادگی جسمانی تست های متعددی از فضانوردان قبل از پذیرفتن آنها به این عنوان وجود دارد که از خیلی جهات شبیه تست های آمادگی بدنی در نیروهای نظامی است به این معنی که یک فضانورد باید در حد یک سرباز آماده، از توانایی و انعطاف جسمانی برخوردار باشد.

برخی دیگر از خصوصیات مورد نظر جسمانی برای یک فضانورد عبارتست از:

• تیزی دید  (Visual acuity) باید در هر چشم 20/20 باشد.

• فشار خون در حد 140/90 برای فشار بیشینه و کمینه در مقیاس میلیمتر جیوه و نه بالاتر از آن در حالتی که فرد نشسته باشد.

• قد فرد متقاضی فضانوردی باید بلندتر از 157 سانتی متر و کمتر از 190 سانتی متر باشد.

اینها برخی از مشخصات فیزیکی افراد متقاضی برای فضانوردی است که باید تست های بدنی بسیاری دیگر را نیز بگذرانند قبل از اینکه در لیست افراد قابل انتخاب شدن برای ماموریت های فضایی قرار بگیرند.

به هر حال "تیم کاپرا" که از همه این مراحل سخت گذر کرده بوده امروز اسیر بدشانسی مصدومیتی شده که ممکن است سفر فضایی او را نحت الشعاع قرار دهد.

کوپرا در سال 2000 به عنوان فضانورد انتخاب شد. او تا به حال 2 ماموریت فضایی در دو شاتل داشته و یک سفر کاری به مرکز بین المللی استگاه فضایی بین المللی داشته است و همچنان امیدوار است از شر این مصدومیت خلاص شود و سومین سفر فضایی خود را انجام دهد، سفری با شاتل دیسکاوری که ممکن است در حاشیه یک دوچرخه سواری همراه با بی احتیاطی قرار بگیرد!

مشاهده مرجع مشخصات فضانوردی ناسا و مرجع خبری سی.ان.ان

تهیه شده در بخش دانش و زندگی تبیان