تبیان، دستیار زندگی
« رقابت روز افزون بین آمریكا و چین به عنوان دو قدرت بزرگ در حالی صورت می‌گیرد كه به نظر نمی رسد پایان تنش بین دو كشور امری امكان پذیر باشد. دیدارهو جین تائو و باراك اوباما به عنوان دو سیاستمدار قدر جهان نیز درشرایطی صورت می گیرد كه این دیدار بیشتر به منزل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چین قدرتی جدید مقابل آمریكا

چین و آمریکا

پای رقابت آمریكا و چین اكنون به زمینه‌های تسلیحاتی دو كشور رسیده است. سفر آتی رییس جمهور چین به آمریكا در حالی صورت می گیرد كه با گذشت زمان بر رقابت بین این دو قدرت بزرگ افزوده می‌شود.

پایگاه اینترنتی روزنامه‌ سوئیسی تاگس آنتسایگر در مطلبی با اشاره به سفر هوجین تائو، رئیس جمهور چین به آمریكا آورده است:

« رقابت روز افزون بین آمریكا و چین به عنوان دو قدرت بزرگ در حالی صورت می‌گیرد كه به نظر نمی رسد پایان تنش بین دو كشور امری امكان پذیر باشد. دیدارهو جین تائو و باراك اوباما به عنوان دو سیاستمدار قدر جهان نیز درشرایطی صورت می گیرد كه این دیدار بیشتر به منزله‌ زور آزمایی دیپلماتیك این دو قدرت بزرگ می باشد.

در كنار لیستی طولانی از مسائل مورد رقابت و اختلاف در عرصه سیاست و اقتصاد، اكنون رقابت‌های نظامی نیز به چالش فعلی دو كشور تبدیل شده است.

چین طی روزهای گذشته اولین بمب افكن‌های مدل j-20 خود را معرفی كرد.

علاوه بر این نیروی دریایی چین‌، موشك‌های ضد كشتی جدیدی را به نمایش گذاشت كه قادر هستند ناوهای هواپیما بر آمریكا را غرق كنند، علاوه بر این چین در حال ساخت یك زیر دریایی اتمی جدید نیز است.

به نظر می‌رسد كه تمركز فعلی چین روی قوای هسته‌ای‌اش با هدف واكنش به تلاش‌های واشنگتن باشد. آمریكا اكنون برای تقویت توانمندی‌های امنیتی خود در حوزه‌ی آسیا - اقیانوس آرام تلاش می كند. آمریكا با تقویت توانمندی‌های نظامی خود سعی دارد كه خود را به عنوان قدرت برتر در این منطقه ثابت كند.

گرچه هر دو كشور از روابط و همكاری های استراتژیك سخن به میان می آورند اما افشاگری‌های سایت ویكی لیكس حاكی از آن است كه بی اعتمادی بین دو طرف تا چه حدی ریشه دوانده است، به گونه‌ای كه سفیر آمریكا نقش آفرینی پر رنگ چین را مانع اصلی در بهبود روابط طرفین می داند. از این رو به نظر می رسد كه واشنگتن نیازمند سیستمی جدید از محرك‌ها و تهدیدهاست تا چین را به همكاری با آمریكا وا دارد.

چین طی روزهای گذشته اولین بمب افكن‌های مدل j-20 خود را معرفی كرد.

از زمان افشاگری‌های ویكی لیكس، وزارت امور خارجه چین بیش از پیش این مساله را حق خود می داند كه با انتقاد از جاه طلبی‌های آمریكا از سیاست ضد چینی این كشور انتقاد كند.

با این حال مقام‌های دیپلماتیك دو كشور تلاش می كنند كه با دیدارهای خود در سطح دولتی به تنش‌های موجود پایان دهند.

از این رو هوجین تائو به عنوان نماد این ارتباط و همبستگی دو طرفه، قبل از هر چیز با اوباما در شهر محل تولد وی یعنی شیكاگو دیدار خواهد داشت.

براساس گزارش واشنگتن تایمز، وزارت دفاع آمریكا برنامه انتقال سلاح به تایوان را به مبلغ چهار میلیارد دلار پیش بینی كرده است. در حالی كه پكن، تایوان را استان جدایی طلب خود می‌داند، چین در پی عقد قرارداد سال گذشته آمریكا و تایوان، روابط نظامی خود را با آمریكا قطع كرد.

علاوه بر این برنامه اوباما برای دعوت از برخی مدافعان حقوق بشر چین به كاخ سفید نیز با بدبینی از سوی چین دنبال می‌شود.

اختلافات بین چین و آمریكا بر سر ارز این كشور یعنی یوآن نیز ازمدت‌ها پیش رابطه دو طرف را به چالش كشانده است. واشنگتن معتقد است كه پكن به طور تعمدی اقدام به ارزان نگه داشتن یوآن نموده است. به همین دلیل وزیر امور مالی و همین طور اقتصاد آمریكا پیشتر بارها برخواست خود مبنی بر تغییر سیاست‌های اقتصادی این كشور تاكید كردند.

معاون وزیر امور خارجه چین نیز بارها از آمریكا درخواست كرده است كه سیاست اقتصادی مطمئن تری داشته باشد و بدین ترتیب از كاهش چشمگیر ارزش سهام چین به عنوان بزرگترین تامین كننده اعتبارات كسری بودجه‌ی آمریكا، جلوگیری كند.»


بخش سیاست

منبع:ایسنا