تبیان، دستیار زندگی
با اشاره به اینكه من و شهید شهریاری خود را از اعضای دانشگاه صنعتی امیركبیر می‌دانیم، افزود: زمانی وارد دانشگاه صنعتی امیركبیر شدم كه به تازگی دوره كارشناسی خود را به اتمام رسانده بودم و هنوز شهید شهریاری را نمی‌شناختم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عروسی در سلف دانشگاه زندگی در خوابگاه

قاسمی


دیدار اعضای جهاد دانشگاهی با خانواده شهید گزارش می‌دهد؛

تعبیر آیت‌الله جوادی آملی از جایگاه شهید شهریاری در سرای باقی


جمعی از مسئولان جهاد دانشگاهی به همراه رئیس این نهاد علمی و فرهنگی كشور در منزل استاد شهید شهریاری حضور یافته و با خانواده آن شهید دیدار كردند.

بهجت قاسمی همسر شهید مجید شهریاری استاد برجسته فیزیك هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی در دیدار مسئولان جهاد دانشگاهی بعدازظهر روز دوشنبه در منزل شهید شهریاری برگزار شد با قدردانی از حضور مسئولان جهاد دانشگاهی گفت:‌ من هم عضو جهاد دانشگاهی هستم و اطلاع دارم كه كار و فعالیت در این نهاد مقدس بسیار زیاد است اما لطف داشتید و در منزل شهید شهریاری حضور یافتید.

وی با اشاره به اینكه من و شهید شهریاری خود را از اعضای دانشگاه صنعتی امیركبیر می‌دانیم، افزود: زمانی وارد دانشگاه صنعتی امیركبیر شدم كه به تازگی دوره كارشناسی خود را به اتمام رسانده بودم و هنوز شهید شهریاری را نمی‌شناختم.

قاسمی خاطرنشان كرد: چند سالی را در دانشگاه صنعتی امیركبیر حضور داشتم و بالاخره در مقطع كارشناسی ارشد در رشته مهندسی هسته‌ای از دانشگاه صنعتی شریف قبول شدم و در این دانشگاه بود كه با شهید شهریاری آشنا شدم.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح كرد: شهید شهریاری دانشجوی نمونه و به قولی تاپ دانشكده مهندسی هسته‌ای دانشگاه صنعتی شریف بود.

وی در ادامه گفت: شهید شهریاری را در ابتدا در ترم اول تحصیل خود دیدم و همیشه وی در سایت دانشگاه حضور داشت و به قولی مرجع دانشگاه و دانشجویان بود.

همسر شهید شهریاری در ادامه تصریح كرد:‌ همسرم فردی آرام و ساكت بود و دائماً با دانشجویان در مباحث علمی به بحث می‌پرداخت و اساتید دانشگاه صنعتی شریف بسیار وی را دوست داشتند.

قاسمی

قاسمی اظهار داشت: در ترم دوم تحصیلی خود كرسی درسی برپا داشت تا در این كلاس بیشتر با شهید شهریاری آشنا شدم

این استاد دانشگاه بیان داشت: شهید شهریاری ترك‌زبان بود و كلاس درسی كه با وی داشتم در هنگام تدریس با لهجه شیرین تركی سخن می‌گفت كه البته پس از ازدواج با وی گفتم "باید یا تركی صحبت كنی و یا كاملاً فارسی نمی‌شود هر دو زبان را با هم مختلط كنی. "

همسر شهید شهریاری خاطرنشان كرد: مراسم ازدواج من و شهید شهریاری در سلف‌سرویس اساتید دانشگاه صنعتی امیركبیر برگزار شد كه به نظرم اكنون این محل به یك محل اداری تبدیل شده است و به یاد دارم كه پس از آن با لباس عروس به خوابگاه رفتیم و زندگی بی‌تكلف خود را آغاز كردیم.

قاسمی تأكید كرد: شهید شهریاری از نظر رفتاری بسیار نمونه بود و فردی بسیار متشرع بود. در كلاس درس سن و سال من از بقیه دانشجویان بیشتر بود و در آن حین كارمند دانشگاه صنعتی امیركبیر هم بودم و دانشجویان جوانتر از متشرع بودن شهید شهریاری بسیار تعریف و تمجید می‌كردند و این امر باعث می‌شد تا وی را بیشتر بشناسم.

این استاد دانشگاه گفت: پس از ازدواج با شهید شهریاری عمق رفتار نمونه و متشرع بودنش را در زندگی شخصی خودمان دیدم و نماز شب‌ خواندن همسرم را دیدم. در شب اول ازدواج‌مان سجاده نماز شب شهید شهریاری پهن بود.

قاسمی اظهار داشت: شهید شهریاری بسیار مبادی اخلاق بود و ادب،‌نگاه، صحبت، رفتار و تقدم سلام وی همیشه زبان‌زد بود.

همسر شهید شهریاری در ادامه بیان داشت: در زمانی كه قرار بود تز خود را ارائه دهم تا ساعت 22 یا 23 در خارج از منزل حضور داشتم و وی در این برهه فعالیت‌های منزل نیز كمك می‌كرد.

این استاد دانشگاه به بیان خاطره‌‌ای از شهید شهریاری پرداخت و گفت:‌ یادم هست برای انجام كاری به كرج رفته بودم با شهید شهریاری تماس گرفتم و به وی گفتم برای فرزندان‌مان غذا درست كن كه وی بدون ریختن روغن و نمك برای فرزندان نیمرو درست كرده بود.

همسر شهید شهریاری اظهار داشت: آیت‌الله جوادی آملی در مراسم چهلم همسرم در اطلاعیه‌ای اعلام داشتند "همسر و خانواده شهید شهریاری مطمئن باشند كه وی در روح و ریحان است. اگر با دو دست پر به بارگاه الهی راه یافت، نه تنها مشكل خودش را حل می‌‌كند بلكه مشكل دیگران را هم برطرف می‌‌كند و از دیگران شفاعت خواهد كرد. "

قاسمی تصریح كرد: سالهایی كه با شهید شهریاری زندگی كردم بسیار مرا رعایت می‌كرد و به جرأت می‌توانم بگویم لقمه غیر حلالی وارد زندگی‌ ما نشد.

وی با بیان اینكه شهید شهریاری در كار علمی خود بسیار جدی بود، خاطرنشان كرد: شهید شهریاری هنگامی كه می‌خواست تز كارشناسی ارشد خود را ارائه دهد استادش فكر می‌كرد چون وی شهریاری است و همه اساتید و دانشگاهیان وی را حمایت می‌كنند شاید تز مناسبی را ارائه ندهد اما شهید شهریاری تز درسی خود را بسیار قوی ارائه داد و این استاد بسیار متعجب بود.

قاسمی با تأكید براینكه شهید شهریاری علاقه داشت آنچه را كه فرا گرفته به همه منتقل كند، تصریح كرد: شهید شهریاری بارها تا ساعت یك تا دو نیمه‌شب در خارج از منزل و هنگامی كه از وی می‌پرسیدم كجا بودی؟ می‌گفت تز درسی یكی از دوستان به مشكلی برخورده بود و در سایت كامپیوتری دانشگاه برای رفع این مشكل حضور داشتم.

وی افزود: شهید شهریاری به دانشجویان خود بسیار كمك می‌كرد و وقت می‌گذاشت كه در این خصوص به وی می‌گفتم وقت خودم را حلالت می‌كنم اما باید برای فرزندانمان وقت صرف كنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینكه همسرم با دانشجویان خود بسیار صمیمی بود، اظهار داشت: در دانشگاه صنعتی امیركبیر درگیری‌های داخلی وجود داشت كه شهید شهریاری به من می‌گفت نمی‌توانم در دانشگاه امیركبیر فعالیت كنم و در این زمان رشته مهندسی هسته‌ای در دانشگاه شهید بهشتی راه‌اندازی شد و با تقاضایی كه این دانشگاه از شهید شهریاری برای حضور در این دانشگاه داشت وی با اشتیاق فراوان به این دانشگاه رفت و من نیز از دانشگاه صنعتی امیركبیر به دانشگاه شهید بهشتی انتقالی گرفتم.

همسر شهید شهریاری با تأكید براینكه همسرم با دانشجویان و همكاران خود رابطه صمیمی داشت و آنان را همانند خانواده خود می‌دانست، گفت: شهید شهریاری در كلاس‌های درس خود بسیار جدی بود اما در خارج از كلاس درس حتی به مشكلات شخصی دانشجویان نیز رسیدگی می‌كرد.

قاسمی تأكید كرد:‌ شهید شهریاری به دانشجویان خود HOME WORK داده بود تا كد MCMP را كاملاً یاد بگیرند و دانشجویان وی اكنون در فراگیری این كد كاملاً وارد هستند.

شهریاری

این استاد دانشگاه با بیان اینكه شهید شهریاری در بحث هسته‌ای كشورمان واقعاً طراز اول بود، خاطرنشان كرد: اساتید بسیاری در این حوزه مشغول تدریس بودند اما تنها در یك زمینه تخصص دارند. در دانشكده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی چند گروه درسی وجود دارد و تنها استادی كه در هر چهار رشته تدریس می‌كرد شهید شهریاری بود.

همسر شهید شهریاری با بیان اینكه همسرم در انجام واجبات و ترك محرمات نیز به اندازه‌ جدیت در مسائل علمی جدی بود خاطرنشان كرد: شهید شهریاری حتی در برخی عروسی‌ها حضور پیدا نمی‌كرد و با كسی هم تعارف نداشت. می‌گفت "وقتی قرار است حلالی حرام شود در آن محل حضور پیدا نمی‌كنم ".

قاسمی با اشاره به اینكه همسرم بسیار مراقبت می‌كرد تا حلال را حرام نكند تأكید كرد: شهید شهریاری مطالعه تفسیر قرآن را هرگز رها نمی‌كرد و تفسیر آیت‌الله جوادی آملی را به صورت كتاب و نرم‌افزار همیشه همراه خود داشت. در خانه بخش‌هایی از تفسیر قرآن را به من و فرزندان بیان می‌كرد و همچنین ارادت خاصی به حافظ داشت.

وی افزود: شهید شهریاری شعرهای حافظ را می‌خواند و آرام‌آرام اشك می‌ریخت. برخی اوقات روبروی من می‌نشست و شعر می‌خواند و نمی‌دانم در این اشعار چه می‌دید كه اشك می‌ریخت.

قاسمی تأكید كرد:‌ به نظرم این قانون الهی بود كه همسرم شهید شود و واقعاً لیاقت وی شهادت بود. و به این دلیل است كه خداوند صبر عظیمی به من داده است.

همسر شهید شهریاری اظهار داشت: آیت‌الله جوادی آملی در مراسم چهلم همسرم در اطلاعیه‌ای اعلام داشتند "همسر و خانواده شهید شهریاری مطمئن باشند كه وی در روح و ریحان است. اگر با دو دست پر به بارگاه الهی راه یافت، نه تنها مشكل خودش را حل می‌‌كند بلكه مشكل دیگران را هم برطرف می‌‌كند و از دیگران شفاعت خواهد كرد. "

وی افزود: آیت‌الله جوادی آملی شخصیت كمی نیست و طی چند سال اخیر با ایشان حشر و نشر داشتیم و به صورت خانوادگی خدمت ایشان می‌رسیدیم.

قاسمی با بیان اینكه یقین دارم جایی كه اكنون دكتر شهریاری است بسیار خوب است و به منزل خود نیز نظر دارد، گفت:‌ از دو یا سه روز پیش از حادثه تا آخرین لحظاتی كه با همسرم بودم ارتباط عاطفی بسیاری بین ما برقرار شده بود.

این استاد دانشگاه تصریح كرد: اگر آرامش درونی من نبود فكر می‌كنم نمی‌توانستم دوری شهید شهریاری را تحمل كنم و باید باور داشته باشید كه حضورش را در منزل حس می‌كنم.

همسر شهید شهریاری تصریح كرد: شهید شهریاری به من و فرزندانم حتی اكنون كه به شهادت رسیده آرامش می‌دهد و باید این نكته را توجه داشت كه خداوند توفیق داد كه به عنوان همسر در كنارش بودم.

وی در پایان خاطرنشان كرد: شهید شهریاری از نظر روحی بسیار به من نزدیك بود و در همه موارد زندگی با یكدیگر مشورت می‌كردیم. امیدوارم همسرم در پیشگاه خداوند متعال ما را از یاد نبرد و شفیع ما باشد.


بخش سیاست

منبع:خبرگزاری فارس