تبیان، دستیار زندگی
را مشخص می‌كند تا زمینه تغییر جاسبی فراهم شود. در همین حال چندی پیش یکی از خبرگزاری ها نوشت که غیبت مکرر رئیس جمهور در جلسات شورا باعث شده است که مصوبات شورا درباره اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد به عقب بیافتد.بعد از جلسه 11 آبان شورای عالی انقلاب فرهنگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور در جلسه بعد از 70 روز


غیبت مکرر رئیس جمهور در جلسات شورا باعث شده است که مصوبات شورا درباره اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد به عقب بیافتد .

احمدی نزاد

رئیس جمهور 8 جلسه است که در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت نمی کند.این درحالی است که مهمترین دلیل غیبت مکرر رئیس جمهور در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد وی از ترکیب اعضای هیات مدیره دانشگاه آزاد است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی كه با ریاست رییس جمهور و حضور سران قوا و تعدادی از شخصیتهای حقیقی و حقوقی تشكیل می گردد، طی این8 جلسه،  توسط علی لاریجانی، رییس مجلس و آیت الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه اداره شده است.

سالهاست كه جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی، هر دو هفته یك بار در روزهای سه شنبه تشكیل می شود. آخرین حضور احمدی نژاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مربوط به سه شنبه 11 آبان بوده است.

آنچه باعث شده است چند هفته ای رئیس جمهور که ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز بر عهده دارد، در جلسات حاضر نشود، تغییر ترکیب هیات امنای دانشگاه آزاد و احتمالا کوچک شدن سهم دولت در این هیات است.

روز پنج شنبه علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در سخنرانی خود به اساسنامه دانشگاه آزاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره و تصریح كرد: مقام معظم رهبری در بند ۵ و ۶ اساسنامه خواستار تغییر شدند چراكه با این مصوبه، دانشگاه آزاد به سمت دولتی شدن پیش می‌رفت و تدبیر رهبر انقلاب این بود كه دانشگاه آزاد باید غیرخصوصی و غیردولتی بماند.

وی ادامه داد: پس از تغییر در بند ۵ و ۱۰ اساسنامه دانشگاه آزاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی مقام معظم رهبری فرمودند كه بند ۱۰ كفایت لازم را ندارد و باید تغییر كند؛ این بند تركیب هیئت امنا را مشخص می‌كند تا زمینه تغییر جاسبی فراهم شود.

در همین حال چندی پیش یکی از خبرگزاری ها نوشت که غیبت مکرر رئیس جمهور در جلسات شورا باعث شده است که مصوبات شورا درباره اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد به عقب بیافتد.بعد از جلسه 11 آبان شورای عالی انقلاب فرهنگی كه با اصلاح بندهای 5 و 10 اساسنامه دانشگاه آزاد همراه بود، انتظارها برای ابلاغ و اجرای این اساسنامه بی‌پایان بوده و هنوز هم خبر جدیدی از شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مورد منتشر نشده است.

محمود احمدی نژاد از ابتدای دولت دهم به رغم توصیه دلسوزان انقلاب از شركت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز خودداری کرده است.

بر اساس این گزارش، موضوع اساسنامه دانشگاه آزاد در جلسات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی كه رئیس جمهور به دلایل مختلف در آن حضور نداشته، مطرح نشده است اما در این بین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی كه در غیاب احمدی‌نژاد ریاست یكی از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده داشت، پیشنهاد داد كه 3 عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد كه قرار بود به پیشنهاد شورا معرفی شوند، در روشی متفاوت توسط هیئت موسس دانشگاه آزاد و از بین اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شوند.

گفتنی است با اصلاح ماده 5 دانشگاه آزاد مؤسسه‌ای غیرخصوصی و غیردولتی است و اعضای هیأت مؤسس، هیأت امنا و مدیران دانشگاه هیچ‌گونه حق مالكیت و حق انتفاع شخصی از اموال این دانشگاه ندارند و اموال و منافع مزبور منحصراً با رعایت مفاد این اساسنامه و مقررات حاكم و با رعایت مصلحت دانشگاه صرف هزینه‌ها، پیشرفت و توسعه فعالیت‌های دانشگاه خواهد شد.

همچنین با اصلاح ماده 10 این اساسنامه، احكام اعضای هیأت امنا با امضای رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر خواهد شد اما اجرای این مصوبه با نظر رهبر انقلاب تا حل موضوع مسكوت ماند.

گفتنی است محمود احمدی نژاد از ابتدای دولت دهم به رغم توصیه دلسوزان انقلاب از شركت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز خودداری کرده است.

 رئیس‌جمهور كشورمان پس از 70روز غیبت در جلسه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی شركت كرد.

نگاهی به جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان می‌دهد كه از ابتدای آبان سال جاری، 3 جلسه متوالی در روزهای 4، 11 و 18 آبان به ریاست محمود احمدی‌نژاد برگزار شد، اما چهارمین جلسه كه باید در روز 25 آبان برگزار می‌شد، به دلیل همزمانی با روز عرفه برگزار نشد.

این جلسات برای اتمام بررسی نقشه جامع علمی كشور بر گزار می‌شد كه البته در آن زمان به سرانجام نرسید و جلسات آذرماه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز یك بار دیگر به روال گذشته خود بازگشت تا اعضای شورا "دو هفته یك بار " گرد هم جمع شده و به بررسی نقشه جامع علمی ادامه دهند.

بر این اساس در آذر 89 شاهد برگزاری 3 جلسه دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی بودیم كه البته ریاست این جلسات بر عهده برادران لاریجانی بود؛ 2 آذر رئیس مجلس شورای اسلامی در غیاب احمدی‌نژاد ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده داشت كه طی آن راهبردها و اقدامات ملی 4 راهبرد كلان نقشه جامع علمی كشور به تصویب رسید.

جلسه 9 آذر شورای عالی انقلاب فرهنگی كه با سفر استانی هیئت دولت به مازندران هم‌زمان و منجر به غیبت رئیس قوه مجریه شده بود، به دلیل عدم حضور روسای 2 قوه دیگر برگزار نشد، اما دومین جلسه این شورا در آذرماه، همزمان با روز دانشجو در 16 آذر به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار شد تا رئیس قوه قضائیه بررسی راهبرد ملی 1 و اقدامات ملی 1 و 2 از راهبرد كلان 6 نقشه جامع علمی كشور را به اتمام رسانده و تصویب كند.

انتظار برای برگزار جلسه سوم این شورا در ماه آذر نیز دو هفته به طول انجامید؛ جلسه 23 آذر شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل هم‌زمانی با ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برگزار نشد تا آخرین روز این ماه شاهد برگزاری سومین جلسه شورا و ادامه بررسی نقشه جامع علمی كشور باشد.

بر اساس این گزارش، جلسه سه‌شنبه 30 آذر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تشكیل شد و در این جلسه اقدامات و راهبردهای ملی راهبردهای كلان 6، 5، 11، 12 و 13 نقشه جامع علمی به تصویب رسید.

این روند ادامه داشت تا اینكه سرانجام بررسی نهایی و تصویب نقشه جامع علمی كشور پس از جلسات طولانی و مفصل در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه 14 دی ماه این شورا كه به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار شد، به پایان رسید.

* غیبت 70 روزه رئیس‌جمهور

این آمار و اطلاعات نشان می‌دهد كه رئیس جمهور كه ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز بر عهده دارد، به دلایل مختلف در 70 روز اخیر غایب اصلی جلسات این شورا بود.

گفته می‌شد، نظر رئیس‌جمهور در مورد بندهای 5 و 10 اساسنامه دانشگاه آزاد در غیبت وی مؤثر بوده است. اما بنا به گفته برخی منابع خبری، تأكید هفته گذشته رهبر معظم انقلاب بر حضور احمدی‌‌نژاد در این جلسات، عامل حضور حضور رئیس‌جمهور در جلسه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.

*ماجرای بندهای 5 و 10 اساسنامه دانشگاه آزاد

در جلسه 11 آبان شورای عالی انقلاب فرهنگی، مواد 5 و 10 اساسنامه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی مجدداً اصلاح شد كه طبق آن تأكید می‌شد "دانشگاه آزاد مؤسسه‌ای غیرخصوصی و غیردولتی است و اعضای هیئت مؤسس، هیئت امنا و مدیران دانشگاه هیچ‌گونه حق مالكیت و حق انتفاع شخصی از اموال دانشگاه را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصراً با رعایت مفاد این اساسنامه و مقررات حاكم و با رعایت مصلحت دانشگاه صرف هزینه‌ها، پیشرفت و توسعه فعالیت‌های دانشگاه خواهد شد. "

همچنین ماده 10 اساسنامه اصلاح شده مجدد حق انتخاب 3 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با مرتبه دانشیار و بالاتر برای عضویت در هیئت امنای دانشگاه آزاد را به شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌سپرد.

در بند 2 ماده 10 اساسنامه نیز آمده بود كه سه نفر از اعضای هیئت موسس كه حتما یكی از آنها روحانی باشد می‌توانند در هیئت امنای دانشگاه آزاد عضو شوند.

اما بعد از اصلاح مجدد اساسنامه اصلاح شده دانشگاه آزاد كه بنا به دستور مقام معظم رهبری صورت گرفت، علیرضا زاكانی در یك سخنرانی اعلام كرد كه "مقام معظم رهبری در بند 5 و 10 اساسنامه خواستار تغییر شدند چراكه با این مصوبه، دانشگاه آزاد به سمت دولتی شدن پیش می‌رفت و تدبیر رهبر انقلاب این بود كه دانشگاه آزاد باید غیرخصوصی و غیردولتی بماند. "

وی ادامه داد: پس از تغییر در بند 5 و 10 اساسنامه دانشگاه آزاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی مقام معظم رهبری فرمودند كه "بند 10 كفایت لازم را ندارد و باید تغییر كند. "

بدین ترتیب بار دیگر اصلاح اساسنامه 2 بار اصلاح شده دانشگاه آزاد باید در دستور كار قرار بگیرد.


بخش سیاست

منبع:الف/خبرگزاری فارس