تبیان، دستیار زندگی
خبر اعدام فداییان اسلام با سکوت کامل مطبوعات غرب همراه شد. این در حالی بود که خبر بازداشت شخص نواب صفوی در مهمترین جراید اروپا و آمریکا منعکس گردید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر شهادت نواب صفوی در غرب

خبر اعدام فداییان اسلام با سکوت کامل مطبوعات غرب همراه شد. این در حالی بود که خبر بازداشت شخص نواب صفوی در مهمترین جراید اروپا و آمریکا منعکس گردید.

شهید نواب صفوی

شهید سید مجتبی میرلوحی،معروف به «نواب صفوی» به سال 1303 در محله خانی آباد تهران متولد شد.وی عنوان «نواب صفوی» را از خاندان مادر به ارث برده است. پدر او مرحوم سید جواد میرلوحی، دانشمندی روحانی بود که در اثر فشار حکومت رضاخان مجبور به ترک لباس روحانیت شد. سید جواد در سال 1314 یا 15 در اثر مشاجره و درگیری لفظی با (داور) وزیر عدلیه ی رضاخان،  یک سیلی نثار وی کرد که در اثر آن سه سال به زندان افتاد.

سید مجتبی در اواخر سال 1320، پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه، رهسپار حوزه علمیه نجف اشرف شد. نام نواب صفوی با تلاش او برای قتل «احمد کسروی» نویسنده و مورخ مذهب ستیز بر سر زبان ها افتاد. پس از آن که کسروی که به مبارزه علیه مقدسات اسلامی و اهانت به ارکان مذهب شیعه شهرت داشت ، در مناظره با نواب صفوی مغلوب شد ولی حاظر به اذعان خطای خود نشد ،  نواب در هشتم اردیبهشت 1324، در سر چهارراه حشمت الدوله به او حمله کرد ولی به دلیل کهنه بودن سلاحش ، تنها توانست کسروی را مجروح نماید و بعد هم  توسط پلیس دستگیر و زندانی شد. سید مجتبی بعد از آزادی از زندان، موجودیت فداییان اسلام را طی یک اعلامیه ی رسمی با جمله هوالعزیز و تیتر « دین و انتقام» اعلام کرد و اعدام کسروی را پیگیری نمود.

نواب صفوی به تدریج جوانانی چون شهید سید حسین امامی را به فداییان اسلام نمود و امامی در 20 اسفند 1324،به کسروی حمله نموده  و او را به درک واصل کرد.

بعد از سال 1327، که جنبش ملی شدن صنعت نفت به اوج خود رسید و فعالیت گروه های مخالف رژیم پهلوی علنی شد و اقلیت موجود در مجلس مانع تصویب قرار داد استعماری «گس گلشاییان» گردید، رژیم برای این که حتی اقلیت مخالفی نیز وارد مجلس نشود، توسط وزیر دربار وقت «عبدالحسین هژیر» دست به تقلب در انتخابات زد و به بهانه ی ترور شاه و دست داشتن آیت الله کاشانی در این ترور، ایشان را بازداشت و به لبنان تبعید کرد.

در این مرحله فداییان اسلام با اعدام انقلابی «هژیر» مسیر تجدید انتخابات را باز نموده و با نامزد نمودن آیت الله کاشانی و مصدق، گروه اقلیت دوباره به مجلس راه یافت.

زمانی که گروه اقلیت مجلس قصد داشت قانون ملی شدن صنعت نفت را به تصویب برساند ، شاه برای مانع تراشی،با تکیه بر اکثریت سرسپرده انگلستان و دربار در مجلس، ژنرال رزم آرا رییس ستاد ارتش را به نخست وزیری رساند. با وجود رزم آرا و فضای رعب و وحشتی که این ژنرال ایجاد کرده بود ، امکان رأی آوردن قانون ملی شدن صنعت نفت در مجلس وجود نداشت. به این ترتیب فداییان اسلام به عنوان پیش مرگان نهضت ملی وارد عمل شدند و سپهبد علی رزم‌ آرا،را در روز 16اسفند 1329 اعدام کردند. به فاصله چند روز پس از اعدام رزم آرا ، قانون ملی شدن صنعت نفت با اکثریت آراء نمایندگان مجلس به تصویب رسید.

با وجود این که نواب میانه ی خوبی با ملی گراها نداشت، اما با توجه به رهبریت آیت الله کاشانی و به منظور وحدت مبارزات اسلامی و ملی، از همگامی و همراهی با آن ها دریغ نورزید. با این حال نواب صفوی طی بخش اعظم عمر دولت مصدق در زندان بسر برد.

هنگامی که رژیم پهلوی قصد داشت با پیوستن به پیمان بغداد ، سر سپردگی خود را به غرب کامل کند ، فداییان اسلام تصمیم گرفت با اعدام عامل اجرایی این تصمیم ، یعمی نخست وزیر وقت ، حسین اعلا ، مانع از تحقق چنین توافق خفت باری شود.در 25 آبان 1334 علاء توسط مظفر ذوالقدر هدف قرار گرفت، اما گلوله به او اصابت نکرد و جان سالم به در برد.

پس از این عملیات ناموفق ، رژیم پهلوی تلاش گسترده ای را برای دستگیری اعضای «فداییان اسلام » آغاز نمود و سرانجام در سوم دی ماه سال 1334 ، نواب صفوی دستگیر شد. فاصله بین دستگیری و محاکمه نواب صفوی و یارانش به دو هفته نکشید.

نتیجه دادگاه نظامی پیشاپیش معلوم بود. نواب صفوی و یارانش خلیل طهماسبی ، سید محمد واحدی و مظفر ذوالقدر در سپیده دم 27 دی ماه سال 1334 به جوخه اعدام سپرده شدند و شربت شهادت نوشیدند.

خبر اعدام فداییان اسلام با سکوت کامل مطبوعات غرب همراه شد. این در حالی بود که خبر بازداشت شخص نواب صفوی در مهمترین جراید اروپا و آمریکا منعکس گردید.

در زیر صفحه سوم از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز را می بینید که در مورخه 24 نوامبر 1955 خبر دستگیری نواب صفوی را منتشر کرده است. این آخرین خبری است که در روزنامه های مهم جهان غرب درباره نواب صفوی منتشر گردید:

خبر شهادت نواب صفوی در غرب

صفحه سوم روزنامه نیویورک تایمز و انتشار خبر دستگیری شهید نواب صفوی

خبر شهادت نواب صفوی در غرب

تصویر بزرگ شده خبر روزنامه نیویورک تایمز درباره دستگیری شهید نواب صفوی

فرهنگ پایداری تبیان


منبع : مشرق نیوز