تبیان، دستیار زندگی
صادره اثر گذار خواهد بود. آنچه كه باید هر سیستم قضایی را به خود مشغول كند، بررسی راهكارهایی است كه زمینه های وصول به حداكثر ضریب سرعت، صحت و سلامت رای را فراهم می كند چرا كه در صورت ساده انگاشتن این موضوع ها در مدتی كوتاه شاهد تراكم ورودی، افزایش پرونده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط غیرحضوری مردم با دستگاه قضایی


در بررسی یك فرایند موثر دادرسی، سه عنصر اصلی سرعت، صحت و سلامت در رسیدگی به عنوان مهمترین شاخصه های یك سیستم قضایی شناخته شده است.

حقوق

در بررسی یك فرایند موثر دادرسی، سه عنصر اصلی سرعت، صحت و سلامت در رسیدگی به عنوان مهمترین شاخصه های یك سیستم قضایی شناخته شده است. همچنین میزان یك تا صد تحقق هر یك از این سه عنصر بر در صد حقانیت رای صادره اثر گذار خواهد بود.

آنچه كه باید هر سیستم قضایی را به خود مشغول كند، بررسی راهكارهایی است كه زمینه های وصول به حداكثر ضریب سرعت، صحت و سلامت رای را فراهم می كند چرا كه در صورت ساده انگاشتن این موضوع ها در مدتی كوتاه شاهد تراكم ورودی، افزایش پرونده های بی سرانجام، طولانی شدن روند رسیدگی و عدم سلامت آرا خواهیم بود كه در نتیجه این افسار گسیختگی فساد و نارضایتی محتمل خواهد بود.

هفته گذشته رییس قوه قضاییه با طرح ضرورت دسترسی آسان مردم به سیستم قضایی این مسئله را به عنوان یك راهكار برای رسیدن به یك چرخ سالم قضایی مورد تاكید قرار دارد كه ما در این نوشتار سعی خواهیم كرد نحوه تعامل مردم و دستگاه قضایی و آثار آن را در فرایند دادرسی و ابعاد سه گانه اش مورد بررسی قرار دهیم.

باید اذعان داشت در صورتی كه با استفاده از ارتباط‌های غیر حضوری و سیستم های گویای تلفنی و پاسخگویی‌های اینترنتی تلاش شود تا بدون مراجعه مشكلات مردم مطرح شود، این رویكرد می‌تواند از یك سو باعث تسریع در تامین خواسته یا راهنمایی مردم شده و از دیگر سو با كاهش حجم ورودی در دقت و سلامت رای اثر مثبت بگذارد البته این موضوع در صورتی قابل اعتنا خواهد بود كه تنها منحصر به ایام افتتاح نبوده و متكی به بهره‌گیری از نظرهای كارشناسی باشد، ارزیابی و راستی زمانی آشكار و پنهان(بی تعارف و بی نیاز به رسانه‌ای شدن)نیز ضامن صحت عمل چنین سیستمی خواهد بود.

استفاده از ارتباط های غیر حضوری همیشه و در همه موارد كارایی لازم را ندارد و در بسیاری از موارد لازم است افراد رو در رو و به همراه مستندات مورد مشاوره قرار گیرند

در این سیستم همچنین باید اختیاراتی برای كارشناسان وجود داشته باشدتا در صورت رویارویی با فوریت های قضایی به امور مراجعان رسیدگی شود،وجود چنین امكانی می تواند به عنصر صحت و سلامت رسیدگی كمك كرده و در خطا گیری قضاوت ها كمكی بزرگ باشد.

بهره گیری از سیستم پاسخ گو تنها به اختصاص یك خط یا یك صندوق پستی منحصر نبوده بلكه نیازمند یك سازمان و مجموعه‌ای از افراد متخصص در مشاوره قضایی و مسلط به سیستم قضایی بوده كه البته در موارد خاص باید اختیارات نظارتی و حتی قضایی داشته باشد در كنار اینها اگر چه داشتن اطلاعات قضایی برای كارشناسان شرط اصلی است اما فراگیری روش های ارتباطی و انتقال موضوعات نیز یك ضرورت است.

همچنین در بررسی بهداشت قضایی محاكم هر چه ارتباط میان مردم و حاشیه‌های دستگاه مانند سربازان، دلالان و كاركنان اداری كمتر باشد میزان مفسده‌ها و حتی مشاوره های غلط و دور زدنهای قانونی كمتر خواهد بود. این مسئله در صحت و سلامت رای ها با اهمیت بوده و یكی از دستاوردها سیستم مراجعه غیر حضوری تلقی می‌شود.

البته استفاده از ارتباط های غیر حضوری همیشه و در همه موارد كارایی لازم را ندارد و در بسیاری از موارد لازم است افراد رو در رو و به همراه مستندات مورد مشاوره قرار گیرند كه این مسئله را نیز باید به عنوان یك ضرورت در همان تشكیلات مد نظر قرار دارد.

با استفاده از ارتباط‌های غیر حضوری و سیستم های گویای تلفنی و پاسخگویی‌های اینترنتی تلاش شود تا بدون مراجعه مشكلات مردم مطرح شو

استفاده از ظرفیت اعطای وقت ملاقات، رسیدگی به شكایت ها، مراجعات و حتی طرح شكایات از طریق همین سیستم‌های غیر حضوری باید تعریف و به اجرا در آید تا سیستم قضایی بتواند با سرعت و صحت بیشتری سلامت آرای خود را صادر كند.

دسترسی به مشاوره و معاضدت قضایی از طریق رسانه‌های ارتباطی در زندان‌ها نیز یكی از موضوعاتی است كه باید مد نظر قرار داشته باشد،چرا كه تعداد مدد كاران زندان ها مطابق با نیاز واقعی نبوده و در بسیاری از موارد همین موضوع و خلا مشاوره صحیح مقدمه فعالیت مسموم برخی زندانیان سودجو افزایش آسیب‌های ناشی از حبس بر زندانی یا خانواده های وی خواهد شد.

در خاتمه با در نظر گرفتن نكاتی كه گفته شد، ضرورت ایجاد یك تشكیلات كار آمد ارتباطی برای مراجعان دستگاه قضایی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، ارتباطی كه علاوه بر جلب افكار عمومی سیستم قضایی را ، به نقطه مطلوب نزدیك تر خواهد كرد البته با اما و اگر‌هایی كه مختصر درباره آن حرف زدیم.


بخش حقوق

منبع:سایت وزارت دادگستری