تبیان، دستیار زندگی
این نمایش محصول گروه نمایشی «تئاتر آزاد» بلاروس است. این گروه در حالی این نمایش را روی صحنه می‌برند که در وطن خود به دلیل ناآرامی سیاسی پرونده دادگاهی‌اشان باز است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تئاتری که چشم چهر​ه​های تئاتر و سینما را گرفت

نمایش


 سر تام استوپارد و تونی کوشنر، نمایشنامه‌نویسانی که هر دو برنده جایزه تونی شده‌اند در اجرای اروز یکشنبه (17 ژانویه) نمایش «هارولد پینتر بودن» حضور پیدا کردند.


این نمایش محصول گروه نمایشی «تئاتر آزاد» بلاروس است. این گروه در حالی این نمایش را روی صحنه می‌برند که در وطن خود به دلیل ناآرامی سیاسی پرونده دادگاهی‌اشان باز است.

«هارولد پینتر بودن» ترکیبی از نوشته‌های پینتر، سخنرانی این نمایشنامه‌نویس برنده نوبل در مراسم اهدای جایزه و گفته‌های زندانیان سیاسی بلاروس است. در این نمایش پاول گراندنیتسکی، ایرن ایروچویچ، میکالای خالزین، یانا روساکویچ و مارینا یورویچ بازی می کنند. یولادزیمیز شچربان نمایشنامه «هارولد پینتر بودن» را نوشته و کارگردان آن نیز هست.

در اجرای امروز این نمایش بازیگران مشهور سینما و تئاتر آمریکا، افرادی چون فیلیپ سیمور هافمن، کوین کلاین، جاش همیلتن، مندی پتینکین، لیلی ریب، المپیا دوکاکیس، استفن اسپینلا، ترودی استایلر، لو رید، لوری اندرسن و لیندا اموند حضور داشتند.

در این نمایش پاول گراندنیتسکی، ایرن ایروچویچ، میکالای خالزین، یانا روساکویچ و مارینا یورویچ بازی می کنند. یولادزیمیز شچربان نمایشنامه «هارولد پینتر بودن» را نوشته و کارگردان آن نیز هست.

این گروه دسامبر گذشته به تیتر اول روزنامه‌ها بدل شد، برخی از اعضای این گروه در جریان اعتراضات 19 دسامبر به انتخاب دوباره الکساندر لوکاشنکو به زندان افتادند. لوکاشنکو 16 سال بود که قدرت را در بلاروس در دست داشت و رقبایش ادعای می‌کردند در انتخابات تقلب شده است.

پس از این وقایع به دلیل برخورد سخت دولت با معترضان اعضای این گروه مخفی شدند و با ترفندهایی موفق شدند خود را به موقع به جشنواره «آندر ریدار» برسانند و از بلاروس خارج شوند.

این نمایش دو هفته در سالن «پابلیک تیه‌تر»اجرا دارد که تمامی بلیت‌هایش به فروش رفته است. در دفترچه این نمایش آمده است: «این نمایش با استفاده از ابزاری ساده تصویری تکان‌دهنده خلق می‌کند و خشم نهفته در کلمات پینتر را با اتکا بر قدرت بازیگرانش به نمایش می‌کشد.»

«هارولد پینتر بودن» مرزهای واقعیت و هنر را درمی‌نوردد و واکنشی به روز به مقولاتی چون خشونت، سرکوب، آزادی و عزت انسانی دارد.

پیش از این نیز چهره‌های هنری چون میک جگر (خواننده گروه «رولینگ استون»)، آلن ریکمن بازیگر و واسلاو هاول، نمایشنامه‌نویس و رئیس جمهور سابق چک از این نمایش حمایت کرده بودند.

این گروه علاوه بر اجرای دو هفته‌ای در «پابلیک تیه‌تر» چند اجرای دیگر در سالن‌های تئاتر شهرهای مختلف آمریکا خواهد داشت، بلیت‌های این نمایش بین 50 تا 500 دلار قیمت دارند.


خبرآنلاین

سینما و تلویزیون تبیان