تبیان، دستیار زندگی
مللی خبرگزاری دانشجویان ایران تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد اینترنت نقش تعیین‌کننده‌ای در تصمیم‌گیری ‌60 میلیون آمریکایی ایفا می‌کند اینترنت به مردم کمک می‌کند تا در مورد انتخاب شغل بهتر تصمیم بگیرند، در مورد بیماری‌ها اطلاعا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت در خدمت پیوندهای اجتماعی و بین‌المللی


خبرگزاری دانشجویان ایران

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد اینترنت نقش تعیین‌کننده‌ای در تصمیم‌گیری ‌60 میلیون آمریکایی ایفا می‌کند

اینترنت به مردم کمک می‌کند تا در مورد انتخاب شغل بهتر تصمیم بگیرند، در مورد بیماری‌ها اطلاعات بگیرند یا خانه پیدا کنند. بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده از سوی شرکت آمریکایی پیو که در زمینه "اینترنت و زندگی" فعالیت می‌کند، ‌45 درصد آمریکایی‌ها برای یافتن کمک به اینترنت رجوع می‌کنند.

هدف از تحقیق انجام شده، یافتن پاسخی برای این سوال بوده که آیا اینترنت و "ای میل" موجب تحکیم روابط اجتماعی می‌شوند؟

به نظر می‌رسد پاسخ به این سوال مثبت است، خصوصا هنگام بحران‌ها و زمانی که مردم از اینترنت برای گردهم آوردن یک نیروی اجتماعی از گروه‌هایی که با آنها در ارتباطند بهره می‌گیرند.

در گذشته تصور می‌شد اینترنت و ای میل ممکن است میزان روابط واقعی انسان‌ها را تقلیل دهد. اما در این گزارش که با عنوان "قدرت روابط اینترنتی" تهیه شده آمده است ای میل به جای جایگزینی دوستی‌های عادی، آنها را تحکیم می‌بخشد.

یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: هرچه گستره شبکه اجتماعی یک نفر بزرگتر و متنوع تر باشد ای میل‌هایش مهمتر هستند.

او می‌افزاید: اغلب نمی‌توان با همه دوستان و آشنایان تماس تلفنی گرفت یا ملاقاتشان کرد، اما می‌توان به آسانی و با چند کلیک برای همه شان یک ای میل ارسال کرد.

به نظر می‌رسد این باور قدیمی که "دوستانتان را در زمان سختی‌ها می‌شناسید" در دنیای مجازی اینترنت نیز همچون دنیای واقعی، مصداق دارد.

جان هوریگان، یکی از مدیران تحققاتی پروژه شرکت پیو می‌گوید: این روزها اگر به کمک نیاز دارید، لزومی ندارد شیپور بزنید، کافی است یک فهرست بلند بالا از ای میل داشته باشید.

اینترنت وسیله‌ای برای دستیابی به منابع متنوع اطلاعاتی در اختیار آمریکایی‌ها گذاشته است.

به باور بری ولمن، جامعه شناس، اعتماد و دردسترس بودن اینترنت یک پدیده تازه اجتماعی خلق کرده است.

آقای ولم که در تهیه این گزارش مشارکت کرده، معتقد است در حالی که کاربران فن آوری‌های مدرن کمتر با گروه‌های محلی ارتباط برقرار می‌کنند، شبکه‌های فردی آنها مرزهای جغرافیایی را در می‌نوردد و گستره‌ای نامحدود را در بر می‌گیرد.

او می‌گوید: این مشخصه، تعریف تازه‌ای برای مفهوم 'اجتماع' خلق می‌کند. مردم بجای تکیه بر تنها یک گروه خاص برای پاسخگویی به نیازهای اجتماعی خود، اینک فعالانه بدنبال یافتن مجموعه متنوعی از افراد و منابع برای شرایط و موقعیت‌های گوناگون می‌گردند.

روابط عمومی موسسه تبیان