تبیان، دستیار زندگی
هر پدر و مادری كه بهترین آرزوها را برای فرزندان خود دارند، همه تلاش خود را می كنند تا اطمینان حاصل نمایند كه كودكانشان سالم هستند و در شرایط روحی و جسمی مناسبی بسر می برند. بسیاری از مادران ممكن است كارهای مهیج زیادی را روحی و جسمی كنند كه می تواند تمام ر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شادی را به او هدیه دهید

شادی را به او هدیه دهید

هر پدر و مادری كه بهترین آرزوها را برای فرزندان خود دارند، همه تلاش خود را می كنند تا اطمینان حاصل نمایند كه كودكانشان سالم هستند و در شرایط روحی و جسمی مناسبی بسر می برند. بسیاری از مادران ممكن است كارهای مهیج زیادی را برنامه ریزی كنند كه می تواند تمام روز كودكان را پُر كند و به آنها ثابت كند كه مادرشان بدون قید و شرط به آنها علاقه دارد. با این حال مانند بسیاری دیگر از والدین دغدغه اصلی این است: آیا كودكان من واقعا شاد و خوشحال هستند؟

ممكن است دانستن اینكه چه چیزی كودكان را شاد و خوشحال می كند شما را شگفت زده كند. متخصصان رشد كودك كه در این زمینه تحقیق می كنند می گویند: "شادی" چیزی نیست كه شما بتوانید مثل یك هدیه زیبا با كاغذ كادوی جذاب به كودك خود بدهید. یك روانشناس و نویسنده كتاب «شادی بزرگسالان و ریشه های آن در دوران كودكی» می گوید: در واقع كودكان والدینی كه در به دست آوردن دل آنها بیش از حد افراط كرده باشند (مثلا كوهی از اسباب بازی برای آنها خریده باشند یا اینكه جلوی بروز هرگونه ناراحتی عاطفی را در آنها گرفته باشند) به احتمال زیاد در دوران نوجوانی خسته، عیبجو و غمگین (بدون شادی و خوشحالی) خواهند بود. وی با تاكید بر اینكه «باید به كودكان كمك كرد تا برخی ابزارهای روحی و درونی را در خود ایجاد كنند كه بتوانند در تمام طول عمر به آنها اعتماد كرده و از آنها استفاده كنند»، می گوید: بهترین عواملی كه می توانند نشانه شاد بودن فرد باشند درونی هستند نه بیرونی. البته نكته مهم این است كه لازم نیست شما یك متخصص در زمینه روانشناسی كودكان باشید تا بتوانید هوش و قوه درونی آنها را به قدری تقویت كنید كه بتوانند فراز و نشیبهای زندگی را تحمل كنند. با كمی حوصله و انعطاف پذیری، هر پدر و مادری می تواند زمینه های یك عمر شادی را برای كودك خود فراهم كند.

در این نوشته به زبان ساده به پدران و مادران کمک می شود تا به افزایش شادی و نشاط در فرزندان خود کمک کنند.

* موقعیت شوخی و تفریح را فراهم كنید. هرچند تفریح و بازی دائمی یا خوردن بستنی به جای شام آرزوی همه كودكان است اما عاملی كه می تواند موجب به وجود آمدن بیشترین شادی برای كودك شود، در دسترس تر و بدیهی تر است؛ آن عامل خود شما هستید! توجه به این نكته مهمترین مرحله برای شاد كردن كودك است. با آنها ارتباط برقرار كنید؛ با آنها بازی كنید. اگر شما با آنها تفریح كنید آنها هم واقعا تفریح می كنند. اگر شما بتوانید فضایی فراهم كنید كه فرزند شما در دوران كودكی در ارتباط و دلبسته به والدین باشد، بهترین گام را برای تضمین شادی كودك خود برداشته اید.

بهترین عواملی كه می توانند نشانه شاد بودن فرد باشند درونی هستند نه بیرونی

*از هر فرصتی برای خندیدن و خنداندن استفاده کنید! شاید شنیده باشید خنده مسری است و به صورت زنجیر وار همه افراد حاضر از خنده هم به خنده می افتند. در میان پیامهای هیجانی ، لبخند قدرت سرایت بیشتری دارد و تقریباً غیر قابل جلوگیری است. لذت ببرید با هم بخندید و از شادی هم شاد شوِید . یك صحبت ساده قبل یا بعد از  شام می تواند فرصت مناسبی برای تك تك اعضای خانواده (حتی كودك شما) باشد تا بگویید كه بهترین اتفاقی كه در این روز برای شما افتاده است چه بوده است.از اعضای خانواده بخواهید هر کس خاطره خوشی که دارد ، تعریف کند ؛ این کار باعث می شود ذهن ما به یاد آوری خاطرات خوش عادت کنید . بعضی از تصنیف ها و ترانه ها را به صورت دسته جمعی و خانوادگی با هم بخوانید.

 * بازی یکی از موثرترین راههای افزایش شادی در کودکان است . آنها را تشویق کنید تا بازیهای خلاقانه را تجربه کنند. به عبارتی از آنها بخواهید بازی بیافرینند . دیده شده که بازیهای سنتی مثل هفت سنگ –عمو زنجیر بافت –گل یا پوچ –کلاغ پر و ... چنانچه با نشاط کافی برگزار شود ، می تواند مورد استقبال بچه ها قرار گیرد . بازیهای تخیلی نیز می تواند کمک زیادی به افزایش هدفمندی و رشد و ساماندهی آرزوها و پرورش خلاقیت در کودکان کند.

شادی را به او هدیه دهید

*کودکان با شعر و ترانه و متل ارتباط بهتری برقرار می کنند؛ هنگام خواندن شعرهای کودکانه ، صبر کنید تا بچه ها قافیه بعدی را حدس بزنند و آنها را تشویق کنید.از آنها بخوانید شعرهای ساده بسازند و روی شعرهایی که می شنوند آهنگ بگذارند .

*كودكان شاد در بدنهای سالم زندگی می كنند. خواب كافی، ورزش و رژیم غذایی مناسب در سلامتی هر كس (خصوصا كودكان) اهمیت دارند. كودكان به طور طبیعی زیاد ورزش می كنند: در صورتی كه زمان كافی در اختیار كودك خود قرار دهید تا در حیاط خانه یا پارك بدود، اخلاقش هم بهتر می شود. همچنین بهتر است به ساختار روحی و شخصیتی كودك خود نیز توجه كنید: هرچند برخی از كودكان آسان گیرند، اما برخی دیگر تنها زمانی شاد هستند و پیشرفت می كنند كه برنامه منظمی داشته و بدانند در طول روز چه كارهایی باید انجام دهند. همچنین ممكن است بخواهید بین مصرف یك غذای خاص و اخلاق كودكتان ارتباط برقرار كنید. برخی از والدین متوجه می شوند كه هرچند مصرف شكر موجب می شود كه انرژی كودك تا حد زیادی افزایش پیدا كند اما ممكن است موجب نوسانات اخلاقی یا رفتارهای پرخاشگرانه نیز شود. پس حساسیتهای غذایی نیز ممكن است در رفتار و اخلاق كودك شما نقش بازی كنند.

 *بچه ها را دامن طبیعت ببرید . سنگهای رنگی جمع کنید . گلهای گوناگون را ببینید . به صدای آب گوش کنید . در خانه گل پرورش دهید و مراقبت بعضی از گلها را به بچه ها بسپارید .

شادی را به او هدیه دهید

*اجازه دهید بعضی وقتها ناراحت یا عصبانی باشند.كودكان باید بدانند كه اگر بعضی وقتها ناراحت باشند احساسشان كاملا طبیعی است؛ در واقع ناراحتی هم بخشی از زندگی است. اگر ما به عنوان والدین تلاش كنیم تا همه ناراحتیها را از بین ببریم در واقع این پیام را به كودك می دهیم كه: "نباید ناراحت باشی. ناراحت بودن یك اشتباه است". در صورتی كه ما در زندگی واقعی می بینیم كه لحظاتی وجود دارد كه از صمیم قلب غمگین می شویم یا شاید خشمگین باشیم. ما باید به آنها اجازه دهیم كه احساسات مختلفشان را تجربه كنند؛ و غم و خشم نیز بخشی از این احساسات هستند.

شما می توانید روش پیدا كردن راه حلهای مناسب را به او آموزش دهید، به كودك خود كمك كنید تا برای هر یك از احساساتش یك اسم مناسب انتخاب كند تا بتواند در مورد احساسات مختلف صحبت كند. حتی اگر كودك شما هنوز حرف نمی زند شما می تواند چند عكس از صورتهای افراد مختلف به او نشان داده و از او بپرسید كه كدام عكس احساسی مشابه با او را نمایش می دهد. كودكان كلمات عاطفی مانند "خوشحال" یا "عصبانی" را به سرعت یاد می گیرند. هنگامی كه آنها بتوانند بین این كلمات و احساسات خودشان ارتباط برقرار كنند توانایی بسیاری زیادی برای درك و مدیریت احساسات خود پیدا خواهند كرد.

* فضای زندگی را با نوای موسیقی ، آرام و با نشاط کنید. چند لیوان آب با مقادیر مختلفی آب می توانند صدای گوناگونی تولید کنند و آهنگ های مختلف بسازد .

* برای آنها الگوی خوبی باشید.  كودك شما می تواند احساسات شما را از روی رفتارهایتان درك كند. اگر شما از چیزهای كوچك لذت ببرید و بگویید كه مدیون چه كس یا چه چیز هستید می توانید یك مدل مثبت و مناسب برای كودك خود باشید. شما می توانید به كودك خود كمك كنید تا نیمه پر لیوان را ببیند نه نیمه خالی آن را. مثلا اگر باران آنقدر شدید است كه نمی توانید به پارك یا شهربازی بروید، می توانید به فرصت مناسبی كه برای پختن كیك یا كلوچه پیش آمده است اشاره كنید. می توانید به كودكانتان بگوئید: «خوشحال باشید برای آنچه كه دارید به جای آنكه ناراحت باشید برای آنچه كه ندارید».  هر وقت بیش از حد مضطرب باشید كودكان شما به سرعت واكنش نشان می دهند. آنها ممكن است ساكت شوند و یك گوشه كز كنند. ممكن است با صحبت كردن با شما به همان روشهایی كه شما به آنها آاموخته اید بخواهند شما را خوشحال كنند. بنابراین دقت كنید كه چه رفتاری را برای كودكان تان به نمایش می گذارید.

* به آنها یاد دهید بخشنده و بزرگوار باشند و به دیگران محبت کنند. با بزرگتر شدن كودك او می تواند یاد بگیرد كه كمك به دیگران چقدر می تواند برای خودش ارضاكننده باشد. تحقیقات نشان می دهند افرادی كه در زندگی كارهای خوب انجام می دهند كمتر احساس افسردگی می كنند. انجام كارهای خیر و كمك به دیگران می تواند بخشی از زندگی خانوادگی باشد.

شادی را به او هدیه دهید

حتی كودكان نیز می توانند از این نكته درس گرفته و بهره ببرند. شركت دادن كودكان در جشن های نیكوكاری یا جمع آوری لوازم و اغذیه برای آسیب دیدگان بلایا می تواند بعنوان یك سنت خانوادگی درآید. حتی كمك كردن در كارهای منزل مانند گذاشتن لباسهای كثیفش در سبد لباسها می تواند این احساس را به كودك منتقل كند كه او هم دارد به دیگران كمك می كند.

 *گاهی با کمک و همفکری آنها دکوراسیون منزل و اتاقشان را عوض کنید و در محیط زندگی از نور کافی استفاده کنید.

* به آنها اجازه دهید عواطف خود را به صورت آزادانه و سالم بیان کنند؛ آنها حق دارند در صورت شادی بالا و پایین ببرند و در غمگینی گریه کنند.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی سایت تبیان


منبع: نی نی سایت

نیک اندیشان

مقالات مرتبط:

ورود به اجتماع در پنج حرکت

رفتار نامناسبش را درک کنید

او را بسیار ببوسید

یک لالایی ماندگار برای کودک من

تا دیر نشده، به او بگوئید

برای داشتن فرزندی باحیا...

چون حوصله نداریم رشوه میدیم!

عزیزم گر صبر کنی...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.