تبیان، دستیار زندگی
می دانم چرا حاتمی کیا از آن تسلط قابل تحسینی که در فیلم هایی چون "موج مرده"، "بوی پیراهن یوسف" و "آژانس شیشه ای" داشته به ساخت چنین فیلمی رسیده است. فیلمی که با ملودرام شروع می شود، با حادثه پردازی ادامه پیدا می کند و با اب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساختار "به نام پدر" مغشوش است


می دانم چرا حاتمی کیا از آن تسلط قابل تحسینی که در فیلم هایی چون "موج مرده"، "بوی پیراهن یوسف" و "آژانس شیشه ای" داشته به ساخت چنین فیلمی رسیده است. فیلمی که با ملودرام شروع می شود، با حادثه پردازی ادامه پیدا می کند و با ابعاد ایدئولوژیک و پروپاگاندایی منتهی می شود."

"مهرزاد دانش"، منتقد فیلم در گفت و گو با خبرنگار سینمایی "مهر" درباره فیلم "به نام پدر" گفت: " این فیلم بدترین کار حاتمی کیا است و دلیل عمده آن مغشوش بودن فیلم به لحاظ ساختار، سبک و ایدئولوژیک است. من نمی دانم چرا حاتمی کیا از آن تسلط قابل تحسینی که در فیلم هایی چون "موج مرده"، "بوی پیراهن یوسف" و "آژانس شیشه ای" داشته به ساخت چنین فیلمی رسیده است. فیلمی که با ملودرام شروع می شود با حادثه پردازی ادامه پیدا می کند و با ابعاد ایدئولوژیک و پروپاگاندایی منتهی می شود

وی افزود: "محوریت این فیلم پای دختری است که روی مین رفته است ونهایتاً قطع می شود. البته تماشاگر انتظار دارد که این محوریت تا آخر ادامه پیدا کند، اما با نهایت تعجب این قضیه فراموش می شود و فیلم وارد حیطه های دیگر می شود، حیطه هایی که دغدغه های حاتمی کیا است. البته من کاری با این دغدغه ها ندارم که درست یا اشتباه است، اما جایگاهی که باید گسست نسل اول و دوم یا نسل سوم با نسل گذشته در مورد جنگ را دراین فیلم ببینیم، خوب نشان داده نشده است. من نمی دانم دختری که روی مین رفته و پای خود را از دست داده چه ربطی با فلسفه جنگ دارد و این که نسل دوم و سوم چه مشکلی با این بحث سر جنگ دارند. البته می توان مساله آفرینی کرد، اما درامی که حاتمی کیا انتخاب کرده برای این چالش ها مناسب نیست و ضمن این که فیلم فراز و نشیب زیاد دارد.

دانش در ادامه اشاره کرد: " وقتی روایت، سبک و ایدئولوژیک ها در فیلم مشخص نباشد، مسلماً در بازی ها تاثیر می گذارد. و ما از پرویز پرستویی، گل شیفته فراهانی و مهتاب نصیرپور که درگذشته بازهای قابل تحسینی از آنها دیده بودیم، در این فیلم خبری نیست."