تبیان، دستیار زندگی
یاابن رسول اللّه ! از شما خواهش مى كنم دوائى را براى درمان و بهبودى دندان ها و زبانم معرّفى فرما كه بتوانم به آسانى غذا بخورم و سخن بگویم ؟ حضرت به آن شخص فرمود: همان داروئى را كه در خواب برایت گفتم ، تهیّه كن ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان خرابى دندان و زبان در خواب و بیدارى
درمان خرابی دندان و زبان

شخصى به نام ابواحمد، عبداللّه صفوانى حكایت كند:

روزى به همراه قافله اى از خراسان عازم كرمان شدم ، در بین راه دزدان و راهزنان ، راه را بر ما بستند و تمام اموال و وسائل ما را غارت كرده و به یغما بردند.

در این میان ، یكى از همراهان ما را كه مشهور بود، دست گیر كردند و او را مدّتى در یَخ و برف نگه داشته و دهانش را پر از یخ و برف كردند، به طورى كه بعد از آن قدرت و توان بر سخن گفتن و غذا خوردن را نداشت .

پس از آن ، این شخص در عالم خواب دید كه به او گفته شد: حضرت علىّ بن موسى الرّضا علیهما السلام در مسیر راه خراسان مى باشد، چنانچه درمان زبان و دندان هایت را مى خواهى ، نزد آن حضرت برو، كه درمان مى نماید.

و در همان عالم خواب ، امام علیه السلام را مشاهده كرد و مشكل دهان خود را با آن بزرگوار در میان گذاشت ؛ و تقاضاى معالجه و درمان دندان ها و زبانش را كرد؟

امام علیه السلام فرمود: مقدارى كُمّون - زیره - و سعتر - مَرزه ، آویشم - با قدرى نمك تهیّه كن و آن ها را در هم و یك جا بكوب تا تمامى آن ها پودر شود.

سپس چند مرتبه با این پودر، دهانت را شستشو بده تا ناراحتى زبان و دندان هایت بر طرف و بهبودى حاصل شود.

بعد از آن كه آن شخص از خواب بیدار شد، اهمیّتى به آنچه در عالم خواب دیده بود نداد، تا آن كه وارد شهر نیشابور شد؛ و از محلّ سكونت حضرت سؤال كرد؟

به او گفتند: حضرت علىّ بن موسى الرّضا علیهما السلام از نیشابور به سمت خراسان حركت كرده است .

بدین جهت ، آن مرد نیز به سمت خراسان حركت كرد؛ و در منزلى به نام رباط سعد، امام علیه السلام را ملاقات نمود.

پس به محضر مبارك حضرت وارد شد و جریان خود را به طور مشروح براى حضرت بازگو نمود؛ و سپس اظهار داشت :

یاابن رسول اللّه ! از شما خواهش مى كنم دوائى را براى درمان و بهبودى دندان ها و زبانم معرّفى فرما كه بتوانم به آسانى غذا بخورم و سخن بگویم ؟

حضرت به آن شخص فرمود: همان داروئى را كه در خواب برایت گفتم ، تهیّه كن و به همان كیفیّت مورد استفاده قرار بده ، و عمل نما تا خوب شوى .

آن مرد اظهار داشت : اى پسر رسول خدا! چنانچه ممكن باشد یك بار دیگر آن را تكرار فرما؟

حضرت فرمود: مقدارى كُمّون و سعتر را با مقدارى نمك تهیّه كن و آن ها را به طورى مخلوط كن و بكوب تا یك جا پودر شود و سپس چند مرتبه مقدارى از آن ها را داخل دهان گردان و شستشو بده تا بهبودى حاصل شود؛ و ناراحتى آن برطرف گردد.

پس از آن كه آن شخص ، همان دارو را طبق دستور حضرت تهیّه نمود و مورد استفاده قرار داد، عافیت و سلامتى كامل خود را باز یافت ؛ و همانند قبل به طور معمول غذا مى خورد و سخن مى گفت .

ثعالبى نیز - كه یكى از علماء اهل سنّت است - گوید: و من خودم آن مرد را دیدم و همین حكایت را از زبان او شنیدم .


منبع: سایت شهید آوینی

تنظیم برای تبیان: سمانه دولت آبادی