تبیان، دستیار زندگی
تا به حال چند بار برای خودتان برنامه‌ریزی كرده‌اید؟ چند بار كاری را شروع كرده، اما به اتمام نرسانده‌اید؟ چند بار تصمیم گرفته‌اید كه یادگیری زبان انگلیسی، كلاس نقاشی و ورزش و... را به طور جدی شروع كنید،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا نمی‌توانید برنامه‌ریزی كنید؟

تا به حال چند بار برای خودتان برنامه‌ریزی كرده‌اید؟ اصلاً معنی برنامه ریزی را می دانید، تا به حال به معنی آن فکر کرده اید، چند بار كاری را شروع كرده، اما به اتمام نرسانده‌اید؟ چند بار تصمیم گرفته‌اید كه یادگیری زبان انگلیسی، كلاس نقاشی و ورزش و... را به طور جدی شروع كنید، اما بعد از مدتی بی‌تفاوت شده‌اید و آنها را رها كرده‌اید؟!

اگر شما هم از این دسته افراد هستید، بهتر است به جای برنامه‌ریزی، بنشینید و فكر كنید كه چرا برنامه‌هایتان عملی نمی‌شود؟ این كه هر روز قصد انجام كار بزرگی را دارید یا هر روز یک ایده و فكر جدید دارید، برای شما امتیازی محسوب نمی‌شود؛ مهم این است كه دست به كار شوید و ایده‌هایتان را عملی كنید. مطالعه نكات و اصول زیر به شما در عملی كردن برنامه‌هایتان یاری خواهد كرد:

مهم‌ترین اصل روشن بودن هدف است. دلیل این كه چرا بعضی از مردم در انجام كارهایشان موفقند، این است كه هدف‌ها و برنامه‌های كاملا روشنی دارند و از آنها فاصله نمی‌گیرند. در واقع هر چه برایتان روشن‌تر باشد كه چه می‌خواهید، موفقیت بیشتری نصیبتان می‌شود.

برنامه ریزی فرآیندی برای رسیدن به هدف است.هر برنامه می تواند بلند مدت، میان مدت یا کوتاه مدت باشد و این امر بستگی به فعالیتی دارد که فرد می خواهد انجام دهد.

چرا نمی‌توانید برنامه‌ریزی كنید؟

افكار و برنامه‌هایتان را روی كاغذ بیاورید. انسان‌های موفق قبل از این كه دست به اقدامی بزنند، روی كاغذ فكر می‌كنند. باید زمانی را برای نوشتن برنامه موفقیت و اهدافتان روی كاغذ اختصاص دهید. فقط 3 درصد از افراد این كار را می‌كنند. این كه آنها موفق می‌شوند اتفاقی نیست، بلكه با طراحی به آن می‌رسند. وقتی اهدافتان را می‌نویسید، آن را شفاف و قابل لمس می‌كنید، با این كار چیزی خلق می‌كنید كه قابل لمس و دیدن است. به بیانی دیگر، هدفی كه روی كاغذ نیامده، فقط یک آرزو یا رویاست و هیچ انرژی‌ای در پشت آن نیست.

برای اهداف و برنامه‌هایتان مهلت تعیین كنید. برای یک هدف یا تصمیم بدون مهلت مشخص هیچ فوریتی وجود ندارد. شما مجبورید برای به انجام رسانیدن اهدافتان در یک چارچوب زمانی مطمئن دست به یک تلاش فكری بزنید. بدون داشتن یک چارچوب زمانی شما هدفی ندارید، بلكه فقط آرزو خواهید داشت.

چند كار را با هم شروع نكنید. ممكن است شما بعد از خواندن یک كتاب یا مقاله و دیدن یک فیلم، انرژی زیادی برای برنامه‌ریزی داشته باشید، اما توجه كنید كه گنجاندن كارهای متعدد و سنگین خارج از توان‌تان، خصوصاً برای شروع كار، شما را دچار سرخوردگی خواهد كرد.

زنجیرها را پاره كنید. عادت‌ها و بهانه‌ها زنجیرهایی هستند كه مانع عملی شدن برنامه‌هایتان می‌شوند.

اگر شما به تنبلی عادت كرده‌اید، بیماری خاصی ندارید،‌ فقط یک الگوی ذهنی را مرتباً تكرار می‌كنید. برای برطرف كردن عادت كافی است این الگو را به هم بزنید و افكارتان را عوض كنید. شما همیشه می‌توانید برای تاخیرها بهانه‌ای بیاورید. اجازه ندهید این اتفاق بیفتد. كلید شروع كار،‌ در حركت امروز است.

نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان

چاردیواری،ویکیپدیا

مطالب مرتبط

یک برنامه ی موفق درسی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.