تبیان، دستیار زندگی
فیلم "چهارشنبه سوری" همزمان با این روز داستان چهارشنبه سوری از دو سال پیش زمانیكه كارگری برای خانه‌تكانی به خانه‌ام آمده بود در ذهنم شكل گرفت. اصغر فرهادی در جلسه پرسش و پاسخ فیلم چهارشنبه سوری ضمن بیان این مطلب گفت: قصه زما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصغر فرهادی:

تلاش برای اکران فیلم "چهارشنبه سوری" همزمان با این روز


داستان چهارشنبه سوری از دو سال پیش زمانیكه كارگری برای خانه‌تكانی به خانه‌ام آمده بود در ذهنم شكل گرفت.

اصغر فرهادی در جلسه پرسش و پاسخ فیلم چهارشنبه سوری ضمن بیان این مطلب گفت: قصه زمانی قرار بود رخ دهد كه كارگران برای كار به خانه‌ها می‌روند و چهارشنبه‌ سوری را به خاطر همزمان بودنش با خانه‌ تكانی‌ها و تشنجی كه در این روز است به عنوان بستر استفاده كردیم.

مانی حقیقی كه دراین فیلم به عنوان فیلمنامه‌نویس با فرهادی همكاری كرده است با بیان اینكه پس از دیدن فیلم شهرزیبا پی‌گیرانه دنبال سازنده این فیلم بوده اظهار داشت: شهر زیبا یكی از بهترین فیلم‌های بعد از انقلاب است كه پایان آن را بسیار دوست داشتم. فرهادی را به خانه‌ام دعوت كردم و فیلم آبادان را به او نشان دام و با هم راجع‌به برنامه‌های بعدی مان صحبت كردیم كه ایشان طرح چهارشنبه سوری را تعریف كرد و بخش زیادی از فیلمنامه همان شب بسته شد.

وی افزود: در طول هفت هشت ماه تقریبا هر روز همدیگر را می‌دیدیم و روی فیلمنامه كار می‌كردیم تا به اینجا رسید.

فرهادی نیز اظهار داشت: من نیز به نیمی نوشتن را در كارهای قبلی‌ام هم مثل داستان یك شهر، ارتفاع پست و رقص در غبار داشتم و همان شب كه فیلم آبادان مانی حقیقی را دیدم فهمیدم متفاوت هستیم و این آدم می‌تواند با من باشد.

وی تصریح كرد: ما در طول نوشتن فیلمنامه به دنبال نقد كردن ایده‌های هم بودیم و متقاعد كردن همدیگر در طول كار باعث شد به یك سلیقه مشترك برسیم.

فرهادی با اشاره به بازیگران چهارشنبه‌سوری گفت: ما از اول كه طرح را تصویب كردیم همه سه بازیگر را برای نقش‌های اصلی‌مان در نظر داشتیم كه آنها هم حضور در كار را پذیرفتند.

وی اظهار داشت: انرژی كه حمید فرخ‌نژاد گذاشت باور كردنی نبود و هدیه تهرانی هم که فكر می‌كردم كار كردن با او سخت باشد كمترین مشكل را با ایشان داشتم و تلاش بسیاری كردند.

فرهادی با اشاره به ترانه علیدوستی و فوت برادرش در طول كار گفت: بعد از این حادثه با توجه به اینكه اسم و موضوع فیلم تداعی‌كننده این خاطره بد برای ایشان بود تصمیم گرفتم این فیلم را نسازم و آقای ساداتیان هم به عنوان تهیه‌كننده كار قبول كردند تا اینكه همان شب خانم علیدوستی با من تماس گرفت و تنها یك روز از من مرخصی خواست كه ارزش قائل شدن ایشان برای حرفه‌اش برایم بسیار ارزشمند بود.

این كارگردان در پایان صحبت‌هایش اظهار داشت: من جزو خوش‌شانس‌ترین‌هایی هستم كه وارد این حرفه شده‌ام و با تهیه‌كنندگان خوبی شروع كرده و این روند ادامه داشته است اما لذت بخش‌ترین خاطره‌ام در چهارشنبه‌سوری حضور حسین جعفریان به عنوان فیلمبردار این كار بود كه اگر نبود فیلم شكل‌ دیگری می‌گرفت و باید بگوییم تا به حال در عمرم از كسی به انداره ایشان یاد نگرفته بودم.

جمال ساداتیان تهیه‌كننده، حسن زاهدی صدابردار، حسین جعفریان مدیر فیلمبرداری و پیمان جعفری مدیر تولید این فیلم از دیگر حاضران در جلسه بودند

فیلم « چهارشنبه سوری» به كارگردانی اصغر فرهادی كه این روزها خیل كثیری از علاقه مندان را به صف های طولانی جشنواره فیلم فجر كشانده است بزودی اكران عمومی می‌شود.

اصغر فرهادی امروز در گفتگویی اعلام كرد: با توجه به استقبال مردم از نمایش فیلم در جشنواره، تهیه كننده در تلاش است فیلم را بزودی اكران عمومی كند .

وی در ادامه تصریح كرد:خیلی علاقه مند هستم فیلم همزمان با ایام «چهارشنبه سوری» و حال هوای ایام نزدیك به عید- با توجه به سوژه فیلم - به نمایش درآید.

فرهادی در ادامه گفت:اتفاق مباركی بود برای من كه برای این فیلم صفهای طولانی تشكیل شد اما متاسفانه خیلی از علاقه مندان نتوانستند فیلم را ببینند و كاری نیز نمی‌توان كرد چون ظرفیت اكران جشنواره محدود است.

گفتنی است: درحالی شب گذشته «چهارشنبه سوری» در سینما فرهنگ به نمایش در آمد كه سه سانس این فیلم به نمایش در آمد و یك سانس آن فوق‌العاده و همزمان با به پایان رسیدن پرده اول فیلم در یك سالن از فرهنگ ،( به دلیل اینكه فیلم یك كپی داشت) نمایش فیلم در سالن دیگر آغاز شد.

صف های طولانی برای تماشای «چهارشنبه سوری» باعث شده بود بازار سیاه فروش بلیط‌ های این فیلم در كنار سالن بوجود آید و علاقه مندان با قیمتهای بالای بلیط های این فیلم را تهیه كنند.