تبیان، دستیار زندگی
پذیرفتن تابعیت ایتالیا از سوى رحمان رضایى مدافع ایرانى باشگاه مسیناى ایتالیا كه اولین بار در روزنامه ایران ورزشى خبر آن منتشر شد بازتاب گوناگونى داشته است و به نظر مى رسد این اقدام رحمان رضایى باز هم تبعاتى براى وى داشته باش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازتاب دریافت تابعیت ایتالیایى از سوى رحمان رضایى


پذیرفتن تابعیت ایتالیا از سوى رحمان رضایى مدافع ایرانى باشگاه مسیناى ایتالیا كه اولین بار در روزنامه ایران ورزشى خبر آن منتشر شد بازتاب گوناگونى داشته است و به نظر مى رسد این اقدام رحمان رضایى باز هم تبعاتى براى وى داشته باشد. عرف روز دنیا اینگونه است كه فوتبالیست هاى غیراروپایى كه در اروپا بازى مى كنند براى اینكه از قوانین دست و پاگیر نقل و انتقالات حاكم بر یوفا رهایى یابند و به راحتى بتوانند باشگاهشان را تغییر بدهند معمولاً علاوه بر ملیت اصلى خود تقاضاى تابعیت كشور دیگرى را مى كنند كه رحمان رضایى نیز احتمالاً با این تصور تابعیت ایتالیا را پذیرفته است. تا اینجاى كار شاید هیچ گونه ایراد و اشكالى بر كار رحمان رضایى وارد نباشد. از طرفى براساس قوانین فیفا رحمان كه براى تیم ملى فوتبال ایران بازى كرده دیگر نمى تواند پیراهن ملى كشور دیگرى را بپوشد. از این نظر رحمان چنان هدفى را مد نظر نداشته است. پس چرا به او خرده گرفته مى شود تا جایى كه شاید همین امر باعث محرومیت احتمالى وى از تیم ملى ایران شود.

اما عكس العمل مقامات مسؤول در ورزش و در فدراسیون فوتبال در این خصوص چیست؟

قاضى عبدالرحمن شاه حسینى عضو شوراى عالى استیناف فدراسیون فوتبال مى گوید: «رحمان رضایى بازیكن تیم ملى فوتبال ایران است و باید درخصوص هر اقدامى كلیه جوانب كار را درنظر بگیرد. هرچند تا زمانى كه سلب تابعیت ایرانى صورت نگیرد و بحث تابعیت مضاعف مطرح باشد مشكلى براى رضایى ایجاد نخواهد شد اما لازم است فدراسیون فوتبال با حساسیت بیشترى مسائل را پیگیرى كند. » شاه حسینى با اشاره به مهم بودن موضوع اضافه مى كند: «رضایى یك فرد عادى نیست. حساسیت زیادى از بیرون و داخل نسبت به كسب تابعیت جدید براى افرادى كه از نظر ملى داراى جایگاهى هستند وجود دارد، معتقدم در این موضوع خاص شخص محمد دادكان به عنوان رییس فدراسیون فوتبال باید دقت عمل بیشترى به خرج دهد.»

شاه حسینى با استناد به مواد قانون مدنى كشور گفت: مطابق ماده ??? اتباع ایرانى نمى توانند تابعیت خود را ترك كنند مگر به شرایط ذیل:

1- به سن 25 سال تمام رسیده باشد.

2- هیأت وزرا خروج از تابعیت را اجازه دهد.

3 - قبلاً تعهد نماید كه در ظرف یك سال از تاریخ ترك تابعیت، حقوق خود را بر اموال غیر منقول كه در كشور داراست یا ممكن است به وسیله وراثت دارا شوند و لو قوانین ایران تملك آن را به اتباع خارجى بدهد، به نحوى از انحا به اتباع ایرانى منتقل كنند. زوجه یا اطفال كسى كه بر طبق این ماده ترك تابعیت مى نمایند اعم از این كه اطفال صغیر یا كبیر، از تابعیت ایران خارج نمى شوند. مگر این كه اجازه هیأت وزرا شامل آنها باشد.

4 - خدمت تحت سلاح خود را انجام داده باشد.

شاه حسینى به ایسنا گفت: قانون در موارد فوق تابعیت را تفكیك نكرده است و این كار تشخیص را دشوار كرده است.

وى افزود: این كه تابعیت مى تواند مانع حضور در تیم ملى یك كشور شود، مطابق با قوانین فیفا و قوانین مدنى كشور، سلب تابعیت به طور كلى این اجازه را به اشخاص نمى دهد كه در تیم ملى تابعیت سابق خود بازى كنند.

رییس هیأت منصفه سازمان لیگ با تعریف تابعیت مضاعف با مفهوم «داشتن تابعیت بیش از یك كشور» اظهار كرد: با تابعیت مضاعف مشكلى ایجاد نخواهد شد، اما به نظر مى رسد باز هم باید به دلیل نگاه هاى غیر ورزشى حاكم در این حوزه نسبت به این موضوع حساس بود.

شاه حسینى معتقد است پیش از هر اقدامى باید نوع درخواست رضایى از دولت ایتالیا شفاف و روشن شود و این موضوع نیز به دلیل حساسیت مسابقات جام جهانى بهتر است، به بعد از این مسابقات موكول شود و شخص رحمان رضایى نیز پس از این مسابقات موضوع را دنبال كند. وى در پایان گفت: تغییر تابعیت تحت هر عنوانى تابع مقررات و تشریفات خاص قانونى است كه نتیجه نهایى آن مستلزم گذر زمان است، باید دید این زمان براى رضایى طى شده است یا خیر.

تیمسار نوآموز نایب رییس فدراسیون فوتبال چندان جدى به قضیه فوق نگاه نمى كند و آن را امرى طبیعى مى داند!

«زندگى خصوصى رحمان رضایى به خودش مربوط است و رسانه ها نباید پیرامون این موضوع قلمفرسایى كنند! او به احتمال فراوان مى خواهد با گرفتن تابعیت ایتالیایى به عنوان یك بازیكن غیر اروپایى به حساب نیاید و كار سهل ترى براى ادامه راه حرفه اى در ایتالیا پیش رو داشته باشد.»

از نظر تیمسار نوآموز رحمان ملى پوش كجا محسوب مى شود؟ «از آنجا كه براى اولین بار با تیم ملى ایران به میدان رفته همچنان عضو تیم ملى كشورمان محسوب مى شود.»

هر چند هنوز از سوى دكتر دادكان اظهار نظر خاصى در این خصوص صورت نگرفته اما با توجه به تبلیغات زیادى كه این روزها در رسانه هاى خارجى پیرامون موضوع رحمان رضایى صورت مى گیرد باید منتظر اتفاقات جدیدى در روزهاى آینده باشیم. اتفاقاتى كه براى رحمان رضایى صورت خوشى نخواهد داشت.