تبیان، دستیار زندگی
ریزش غیر طبیعی موها علل متعددی دارد. اشخاصی که بعد از شانه کردن و برس زدن، ریزش موی زیادی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریزش موی بعد از زایمان

ریزش مو در خانم ها

ریزش غیر طبیعی موها علل متعددی دارد. اشخاصی که بعد از شانه کردن و برس زدن، ریزش موی زیادی دارند، یا موهای آنان نازک شده است باید به متخصص پوست مراجعه کنند تا وی ارزیابی کند که آیا بیماری خاصی دارند و ریزش موی آنها قابل درمان است یا خیر. اما ریزش مویی وجود دارد که نیازی به مراجعه به پزشک ندارد.

این ریزش مو که نسبتا شایع است، ریزش موی بعد از زایمان نامیده می‌شود. در این حالت ریزش موها موقتی است و اغلب اوقات تازه مادران را ناراحت و نگران می‌کند. حرف و حدیث‌های غیرعلمی زیادی نیز در این میان گفته می‌شود که اثرات نامطلوبی روی این خانم‌ها می‌گذارد. البته در این میان بعضی مادربزرگ‌ها نیز طبق باوری قدیمی خواهند گفت که: «چون فرزندت دارد تو را می‌شناسد، موهایت شروع به ریختن خواهد کرد.»

همه این صحبت‌ها و یا احتمالا مواردی که به شما می‌گویند "نباید شیر خودت را به فرزندت بدهی چون ضعیف می‌شوی و موهایت می‌ریزد"، غیرمنطقی است و نباید به آنها اهمیت دهید.

به‌ طور معمول ریزش طبیعی موها در دوران بارداری کاهش می‌یابد و پس از زایمان، موهایی که وارد مرحله استراحت نشده بودند به این مرحله وارد شده و می‌ریزند.

افزایش ریزش مو که معمولا دو تا سه ماه پس از زایمان مشخص می‌شود به این دلیل است. شما هنگام شانه زدن متوجه ریزش حجم زیادی از موهایتان می‌شوید و این ریزش موی ناشی از زایمان، یک تا شش ماه طول خواهد کشید و معمولا با رشد طبیعی موها جایگزین می‌شود. جالب است بدانید بعد از سقط جنین (خودبه‌خود یا عمدی) نیز چنین ریزش مویی ایجاد می‌شود. البته این ریزش مو الزاما در همه خانم‌ها پس از زایمان اتفاق نمی‌افتد و تمام خانم‌ها با هر بارداری دچار افزایش ریزش مو نمی‌شوند.

بعضی از خانم‌ها ابراز نگرانی می‌کنند که مبادا طاس شوند و عنوان می‌کنند که موهایشان از ریشه کنده می‌شود. به آنها باید گفت که نباید نگران باشید، چون موهایتان از ریشه کنده نمی‌شوند و احتمالا شما موهایی را می‌بینید که وارد فاز استراحت شده‌اند و به طور طبیعی می‌ریزند.

اگر ریزش مو روزانه به 50 تا 100 تار مو هم برسد، کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

لازم است به نکاتی که در خصوص ریزش موی پس از زایمان بیان شد توجه کنید و اگر بیش از چند ماه ریزش موهای تان طول کشید و حالت موهایتان برنگشت، برای بررسی‌های بیشتر به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. البته این احتمال بعید است.

توصیه‌هایی داریم که می‌تواند به شما کمک کند:

- از دستکاری موها تا حد ممکن خودداری نموده و آنها را با یک برس نرم ساخته شده از کرک طبیعی برس بزنید.

- موها را با ملایمت شامپو کنید و برای خشک کردن، آنها را با یک حوله خشک ببندید و از کشیدن یا فشار بیش از حد، هنگام خشک کردن با حوله بپرهیزید.

- از یک مدل موی طبیعی و راحت که نیاز به بستن و دستکاری زیادی نداشته باشد، استفاده کنید.

- صبور باشید، چون به ندرت ریزش موی شما بیش از چهار ماه طول می‌کشد.

- به رژیم غذایی خودتان اهمیت فراوانی بدهید، چون علاوه بر این که در دوران شیردهی به سر می‌برید، باید بدانید رژیم‌های فاقد پروتئین در ریزش موها نقش دارند (موها از پروتئین تشکیل شده‌اند). اگر گیاه‌خوار هستید و رژیم فاقد پروتئین دارید، کاهش قطر موها و ریزش آنها را خواهید دید اما این باور که کمبود ویتامین به تنهایی باعث ریزش موها می‌شود غلط است و چنین مساله‌ای ثابت نشده است.

گردآوری : نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

منابع :

- هفته نامه سلامت (دکتر پروین منصوری- متخصص پوست و مو)

- سایت ایران ناز

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

تغییرات موها در بارداری و شیردهی

انواع دردسر‌های موی سر

زنان هم کچل می‌ شوند؟!

5 علت ریزش موی خانم ها

با کم ‌پشتی موها چه کنیم؟

ریزش مو تا چه حدی طبیعی است؟

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد؟

غذاهای مناسب برای رشد مو

مو و علل ریزش و درمان آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.