تبیان، دستیار زندگی
فرهادی رویکرد مناسبی نسبت به مسائل خانواده و اجتماع داشت و بازی های ظریفی از المان های ساده ای چون چادر گرفته بود، چادری که سر روحی بود و به موتور گیر می کند، اولین بستر را فراهم می کند که این چادر می تواند خودش در فیلم باز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرهادی برای ساخت "چهارشنبه سوری" از المان های ساده الهام گرفته بود


فرهادی رویکرد مناسبی نسبت به مسائل خانواده و اجتماع داشت و بازی های ظریفی از المان های ساده ای چون چادر گرفته بود، چادری که سر روحی بود و به موتور گیر می کند، اولین بستر را فراهم می کند که این چادر می تواند خودش در فیلم بازیگر باشد، بازیگری که باعث می شود آدم های فیلم دنبال هم بیایند.

مهرزاد دانش، منتقد فیلم درباره فیلم "چهارشنبه سوری" ساخته اصغر فرهادی گفت: " این فیلم جرقه جشنواره را زد و در میان فیلم ها، بهترین بود. البته فیلم های خوبی چون "کارگران مشغول کارند" یا "آفساید" را دیده بودیم، ولی من این فیلم را جزو سینمای غیر متعارف قرار می دهم، نه سینمای بدنه یا حرفه ای. بنابراین این فیلم ها را باید در معیارهای خاص خودشان ارزیابی کرد."

وی با اشاره به این که فیلم "چهارشنبه سوری" در تمام ابعاد (کارگردانی، بازیگری، فیلمنامه، میزانسن، تدوین و فیلمبرداری) حرفه ای بودن را نشان می دهد، گفت: " اصغر فرهادی رویکرد مناسبی نسبت به مسائل خانواده و اجتماع داشت و بازی های ظریفی از المان های ساده ای چون چادر گرفته بود، چادری که سر روحی بود و به موتور گیر می کند، اولین بستر را فراهم می کند که این چادر می تواند خودش در فیلم بازیگر باشد. بازیگری که باعث می شود که آدم های فیلم دنبال هم بیایند."

این منتقد ادامه داد: " این کارگردان از عناصرساده ای که به چشم نمی آیند، برای ساختن درام استفاده کرده بود و بعد به یکسری موضوعات مهم رسیده بود که در ابعاد اجتماعی و خانوادگی ما نهفته است."

دانش در ادامه درباره فیلم "ستاره می شود" به کارگردانی فریدون جیرانی گفت: " فیلم خوبی بود. البته فریدون جیرانی با ساخت این فیلم ریسک کرده بود، چرا که او همیشه فیلم های پر فروش می سازد و تم به شدت تلخی که این فیلم دارد، بعید می دانم که فروش خوبی داشته باشد، اما تلاش جیرانی برای انتخاب چنین سبکی آن هم در سینمای حرفه ای و بدنه قابل تقدیر است."

وی افزود: " روایت فیلم "ستاره می شود" علی رغم تلخ بودن خیلی روان بیان می شود و به اتفاقات واقعی را از پشت پرده سینما به ما می دهد. این فیلم نسبت به فیلم های اخیر جیرانی چون "سالاد فصل"، "آب و آتش" و "ازدواج صورتی" جهش بزرگی بود. بازی های هم شسته و رفته بود."