تبیان، دستیار زندگی
سند چشم انداز ، شعار نیست بلکه نقشه راه ۲۰ ساله كشور است كه با دقت و با توجه به واقعیات تنظیم شده و باید در همه شرایط مورد توجه كامل باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واقعا از سند چشم انداز جلو زدیم؟


اگر بی توجه به این سند بسیار مهم، ده سال جلو برویم طبعاً در مدت باقی مانده امكان تحقق اهداف چشم انداز، دیگر وجود نخواهد داشت


سخنان روز گذشته رییس جمهور درباره سند چشم انداز۲۰ ساله با بازخوردهای مختلفی همراه شده به طوری كه برخی آنرا نوعی خفیف شمردن سند چشم انداز تلقی كرده اند.

دكتر احمدی ن‍ژاد درباره این سند گفته است: « کسانی که برنامه چشم انداز ۲۰ ساله را نوشتند اطلاعی از توانمندی های ملت ایران نداشتند که ۲۰ سال دیگر ایران در همه عرصه ها در منطقه اول شود. این در حالیست که هم اکنون ایران در بسیاری از عرصه ها نه در منطقه بلکه در دنیا اول شده است.»

سند چشم انداز 20 ساله ایران

اگرچه برخی دیگر اینچنین تلقی از سخنان رییس جمهور ندارند و معتقدند سخنان وی كم اعتبار كردن این سند مهم نبوده ولی برای آنكه به اهمیت ویژه این سند و فراگیری و جامعیت آن توجه كنیم كافی است دولتمردان به بیانات گران بهای رهبر معظم انقلاب در هفته دولت در سال جاری توجه بیشتری كنند،آنجا كه می فرمایند: «سند چشم انداز ، شعار نیست بلکه نقشه راه ۲۰ ساله كشور است كه با دقت و با توجه به واقعیات تنظیم شده و باید در همه شرایط مورد توجه كامل باشد... باید مسیری را كه در این مدت پیموده شده مورد بررسی جدی قرار دهیم و به گونه ای عمل كنیم كه متناسب با دوره های مختلف زمانی، اهداف سند چشم انداز محقق شود... اگر بی توجه به این سند بسیار مهم، ده سال جلو برویم طبعاً در مدت باقی مانده امكان تحقق اهداف چشم انداز، دیگر وجود نخواهد داشت بنابراین باید دولت افرادی را مأمور كند كه عاقلانه با تدبیر و تدبر، به این سؤال اساسی پاسخ دهند كه آیا پیشرفت در سآیاند چشم انداز متناسب با زمان طی شده بوده است یا نه؟...»

این موارد بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس جمهور و هیأت دولت در شهریور ماه سال جاری است. حال اگر رییس جمهور محترم معتقد است عملكرد دولت نهم و دهم در تحقق این سند به طور كامل به نتیجه رسیده، خوب است براساس رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب گزارشی از عملكرد خود در این زمینه ارایه دهد تا مردم و افكار عمومی هم از دستاوردهای دولت در این زمینه آگاه شوند. چرا كه وضعیت موجود با آنچه كه رییس جمهور درمورد عملكرد دولت می گوید تفاوتی آشكار دارد.

سند چشم انداز 20 ساله ایران

دولت در حالی اكنون منتظر دریافت و تصویب نهایی برنامه پنجم توسعه است كه هیچ گزارش مناسبی از عملكرد برنامه چهارم توسعه به مجلس به عنوان ارگان نظارتی برنامه و همچنین به مردم ارایه نكرده است. در همین زمینه چندی پیش دكتر حداد عادل از عملكرد ۳۰ درصدی در رسیدن به اهداف برنامه چهارم انتقاد كرده و گفته بود:« در قانون برنامه چهارم چند وظیفه به عنوان تهیه سند ملی و قانون جامع بر عهده دولت گذاشته شده كه آن‌ها را تهیه كند، به مجلس بدهد كه تصویب شود و چند تای آن اجرا شده؟ حدود ۳۰ درصد. اگر ۱۰۰ تا وظیفه برای دولت در این راستا مشخص شده است كه بروید مثلا سند ملی و امثال آن را تهیه كند، می‌بینیم كه ۳۰ درصد بیشتر عملی نشده و اگر قانون برنامه نبود چه بسا این ۳۰ درصد نیز عملی می‌شد».

حال اگر دولت معتقد است آنچه در سند چشم انداز بوده همگی محقق شده و سند ۲۰ ساله در پنج سال به نتیجه رسیده خوب است گزارش چنین دستاورد مهمی را به استحضار ملت نیز برساند زیرا ارایه گزارش عملكرد مناسب و درست در این زمینه بهتر از طعنه و كنایه به این وآن است.

منبع:جهان نیوز

بخش سیاست